Depresja u dzieci i mlodzieży 9 (80)

Depresja u dzieci i mlodzieży 9 (80)



Jos< Colladoa Zorraquirio_

O 6.4.4. Powódź (f/ood/ncj) i implozja

Powódź jest wysławieniem się na napawające strachem bodźce o wysokim natężeniu, nieunikaniem ich (nu dużą skuteczność dla redukcji lęku).

Implozja jest bardziej przykra. W niej prosi się podmiot, aby wyobraził sobie najstraszniejsze konsekwencje awersywne wspomnianych bodźców.

O 6.4.5. Trening umiejętności społecznych

Umiejętności społeczne są zespołem wyuczonych zachowań, z których człowiek korzysta w kontaktach interpersonalnych. Ich celem jest uzyskanie lub podtrzymanie wsparcia ze strony środowiska. Umiejętności te sprzyjają relacjom interpersonalnym, pozwalając człowiekowi wyrazić swoje opinie, prawa, zainteresowania i uczucia.

Trening uzdolnień społecznych winien przekładać się na rozwój umiejętności i na zmianę postaw i zachowań.

Pośród umiejętności społecznych podkreślamy następujące:

> pozdrowienia, które są pozytywnymi sygnałami, wskazującymi, że jednostka zauważyła obecność drugiej osoby,

>. inicjacje społeczne — słowne zachowania, których używa się dla zapoczątkowania interakcji (zwykło im towarzyszyć zbliżenie);

o 158

__    _DEPRESJA U DZIECI I MŁODZIEŻY

:p0$c i zorientowanie na innych (spojrzenie na nich, wy-' żjctom ich)—dwa wymogi właściwego zachowania (trud-jest doprowadzić do końca interakcję werbalną, jeśli kcnbelna osoba fizycznie jest oddalona od innych).

Aby komunikacja była skuteczna, należy:

>    słuchać*ciszy;

, zastosować odpowiedzi wyrażające uznanie;

>    udekać się do .wytrychów*, zaproszenia do rozmowy;

>    wysyłać przesianie jasne, gdzie słowu towarzyszy gest .Nie podoba mi się to* mówi bardzo niewiele wobec: .Nie podoła mi się, że mnie obrażasz*.

16.4.6. Kontrole terapeutyczne

Kontrole winny być przeprowadzane na bazie trzech kryteriów:

>    wykaz zachowań asertywnych;

>    obecność i uporczywość myśli obsesyjnych;

>    pojawienie się reakcji depresyjnej.

■ 6.5. Program dla rodziny

Wbżnejest, aby rodzina wcześniej przedyskutowała program i by wszyscy się zgodzili na jego przeprowadzenie. Do omówienia mogłyby być następujące sytuacje:

159 0


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Depresja u dzieci i mlodzieży 9 (66) Jose Colladoi nie, w szkole i społeczeństwie. Drugi cel akcji
Depresja u dzieci i mlodzieży 9 (10) JosS Collados Zorraquino nastrój zmienia się gwałtownie (od s
Depresja u dzieci i mlodzieży 9 (11) Jose Collados Zorraqulno. wyleczenia. Musimy dojść do XX wiek
Depresja u dzieci i mlodzieży 9 (14) Jose Collados Zorraquino przyspieszone tętno etc.), których z
Depresja u dzieci i mlodzieży 9 (17) Jos 6 Collądos Zorr*qulno słabo zbadany. Nie dysponujemy nawe
Depresja u dzieci i mlodzieży 9 (20) Josfl Colladot Zorraquino    ----------- , J?
Depresja u dzieci i mlodzieży 9 (28) Josś Collados Zorraqu1no Najwybitniejszymi dziś klasyfikacjam
Depresja u dzieci i mlodzieży 9 (33) Josó Collados Zorraquinć>. stwa dzieci zwiększyły się trzy
Depresja u dzieci i mlodzieży 9 (38) josć Collados Zorraqoino. wlenie się zachowań depresyjnych w
Depresja u dzieci i mlodzieży 9 (40) Jat* Collados Zorraqulno względu na hospitalizację etc., okre
Depresja u dzieci i mlodzieży 9 (46) Joa6 Collados Zorraquim farmakologicznymi, a konkretnie imipr
Depresja u dzieci i mlodzieży 9 (47) Josó Collados Zorraqulno. Później opiszemy szczegółowo najlep
Depresja u dzieci i mlodzieży 9 (53) Josś Collados Zorraquino —*--- lem, objaśniającym poznanie u
Depresja u dzieci i mlodzieży 9 (55) uuSó Collados Źorraquino rapeutą i rodziną. Rodzice i terapeu
Depresja u dzieci i mlodzieży 9 (62) JosA Collados Zorraqul.no. cji (po tym jak jego kolega klasow
Depresja u dzieci i mlodzieży 9 (78) Josi Collados Zorraquino >    prezentacja r
Depresja u dzieci i mlodzieży 9 (85) Josó Collados Zorraqulno cji obarczonej problemami. Tb samo ź
Depresja u dzieci i mlodzieży 9 (87) Josó Collados Zorraqurno ufania do siebie, słabe wyniki szkol
Depresja u dzieci i mlodzieży 9 (89) Josś Collados Zorraquino. nostki, struktury, które są ulubion

więcej podobnych podstron