Drzewo życia1

Drzewo życia1



nowiły granicę między przestrzenią ludzką i sakralną. Do niedawna jeszcze spotkać było można opinie, często sprzeczne z sytuacją rzeczywistą, że kościół znajduje się w środku wsi. Brzmią one jak echo zanikłych ostatecznie pradawnych wierzeń.

W Polsce wiarę w przebywanie w środku świata odnotowano w Kiernozi, pow. Gostynin, w Turobinie, pow. Krasnystaw, w Będziemyślu kolo Sędziszowa, Swięciechowie w okolicach Leszna w Wielkopolsce, niedaleko Stargardu na Pomorzu. Wspomniany już J. S. Bystroń, podając charakterystykę tych miejsc, przytoczył bardzo interesującą informację, pochodzącą co prawda z terenu Niemiec, ale powtarzającą się również w Oporowie, gdzie prowadzone kilka lat temu przez Mariusza Wieczorkowskiego badania ujawniły wśród okolicznej ludności wiarę w środek świata. Została ona tam dodatkowo zaktualizowana przez powiązanie z kultem błogosławionego Stanisława z Oporowa, patrona miasta. Według obu wierzeń środek świata znajduje się w jeziorze (stawie), na którego dnie ma spoczywać kamień, a pod nim znajdować się „łańcuch, którym świat wymierzono”. Obraz ten odpowiada symbolice wspomnianego w piewszym rozdziale legendarnego modelu świata. Staw symbolizuje ocean, kamień jest odpowiednikiem góry kosmicznej. Złożony pod nim łańcuch przypomina natomiast ten, którym przykuty jest w podziemiach Diabeł do słupa. Być może — a ostrożność jest tu szczególnie wskazana — mamy do czynienia ze zniekształconym śladem wierzeń o trzecim (po Gwieździe Polarnej i środku ziemi) punkcie w kosmosie, dolnym krańcu osi świata, jaką jest drzewo, słup czy góra. Punktem tym byłby oczywiście słup, do którego przykuto ongiś Diabła, wyznaczając tym samym środek podziemi. Tak utrzymywała ludność wiejska na południu Polski: „Piekło wypełniają różnego rodzaju

84


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Drzewo życia3 gom modyfikacyjnym. Musiał on zostać przystosowany do ogólnego schematu wierzeń ludow
Drzewo życia9 jedynie na początku, przed stworzeniem. Powrót do lego stanu oznaczać będzie koniec ś
Drzewo życia7 opowieść wyraźnie ukazującą podobieństwa tych istot do innych demonów: Pewnej księżyc
Drzewo życia2 po niebie i bijąc go kijami zmuszali do wypuszczenia wody. Pośród cech upodabniającyc
Drzewo życia8 Zasada zróżnicowania rzeczywistości Powoli zbliżamy się do ostatecznego określenia za
IMG19 (5) i utrzymywaniem granicy między niezbędnym ryzykiem, które jest nieodłącznym elementem życ
Drzewo życia7 stającymi spod ramion skrzydełkami. W czasie burzy ulatywał on w przestworza, by walc
Drzewo życia5 Legendę o św. Jerzym można więc urżnąć za jedsso z odbić” dawnego mitu. Podobieństwo
Drzewo życia6 Smoki zapewniają obieg wody, pobierając ją z ziemskich zbiorników i wynosząc w przest
Drzewo życia 5 myśl ludowa nie ustanawiała żadnych granic. Dla niej nie istniał odrębny świat nadprz
Drzewo życia0 i „tuła się po świecie między ludźmi”. W hordzie czartów wyekspediowanych do Polski,
Drzewo życia3 wypędzano demony (por. rodź. IV). Takich analogii między obrzędami kolejnych dni świą
GRANICA2 lim an = g:<=> V 3 V d(an,g) <£ (-jest to def granicy ciągu w przestrzeń i metrycz
granica I Granice: a)    między przekonaniem, że jest się fenomenem, bytem jedynym&nb
55 traktatu), której zadaniem było oznaczenie na miejscu linji granicznej między Polską a Niemcami.

więcej podobnych podstron