DSC00079

DSC00079



na

i


be Mi erz* mzj t ocs irtw;

Fas! liczę tego , ale ,v di

sto s ich t

'czaj

, boi

wan,

)war


mamy bowiem do czynienia wyłącznic z reprezentacją bez treści, ale gdyby pomyśleć magicznie, podobnie do niegdysiejszych katu listów i alchemików, i uwierzyć ojcu z opowiadań Schulza, to zakrada się myśl, it oto: Nie ma materii martwej [_] martwota jest jedynie pozorem, za którym ukrywają się nieznane formy życie, Skala tych form jest nieskończona, a odcienie i niuanse niewyczerpane. Demiurgos byl w posiadaniu ważnych i ciekawych recept twórczych. Dzięki nim stworzy! on mnogośC rodzajów, odnawiających się własną silą. Kie wiadomo, czy recepty* te kiedykolwiek zostaną zrekonstruowane- Ale jest to niepotrzebne, gdyż jeśliby nawet te klasyczne metody kreacji okazały się raz na zawsze ępne, pozostają pewne metody ii legalne, cały r    i wmtmnv<*HIT

ią rozrywkę dla dorosłych, mi fetyszami. Ulegają wszel-siadacza. służą mu milcząco, lian. Są martwe, choć nic są > i na zawsze oddane,

;ami i lalkami ma też inne kierunek odwrotny do opi-kiny upodabniają się do lu* I się do nich. Obserwujemy ich jako tzw. żywe posągi, h wielkich miast Niektóre w jednej pozie ciała, niby u przechodniów, a jednak >osąg. Inna, bardziej wyra-ego działania, to dala po* udające posągi antyczne,

rn Mgift Ml (| jNMi n M


I 'odmienną formą ubawy dorosłych jest udawanie I -bujnych lalek dla dzieci. Przebieranie się i charakte-I \tcja majf* M osiągnięcie wyglądu lalki, np. ta* fajakĄ s»V samemu posiada, a którą można ożywić jZrfiuc i dziecięcą fantazją. Bowiem czy gdy mówimy żywieniu lalki, nie mówimy po prostu o ożywieniu górnego wizerunku? Ten może być przecież po wielo* powielony, a taką formą powielenia jest odpowiedni charakteryzacja. Nie można jednak zapomnieć o jesz-oe innych aspektach takiego działania, bo czyż stanie się jjlką nie jest swoistym przyzwoleniem na przedmioto-irtfć? A zatem, czy jedną z największych perwersji nie psi właśnie samowolne nadanie sobie statusu przedmiotu - niewolnika? A może owo zupełne odwrócenie porządków jest próba heretyckiej fantazji o wejściu w świat nieorganiczny, na zawsze martwy?

Warto jednak pamiętać, że Europa ma długą i fascynującą tradycję budowania automatów na podobieństwo ludzkie. W XIII wieku zaczęły rozpowszechniać się automaty mechaniczne, tak więc starożytna tradycja zabawek naśladujących ludzi znalazła wspaniale rozwinięcie wraz z rozwojem zegara. Nie tylko ze względu na zainteresowanie mechanicznymi urządzeniami, ale i dlatego, że wielkie średniowieczne zegary często dekorowano ruchomymi figurami. Natomiast XVI i XVII wiek przyniósł prawdziwy rozkwit i duże zainteresowanie automatami „ożywianymi* ruchem wody. Stanowiły one głównie rozrywkę dla dworu i były już dużo doskonalsze od automatów Herona z Aleksandrii. Nadal ceniono tematykę mitologiczną, choć zdecydowanie wypierały ją już automaty, które miały przeżywać swoje złote lata w wieku następnym, czyli automaty sprężynowe, przenoszące się z ogrodów do salonów. Taki właśnie auto-


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Literatura piękna. 363 Bieniecki Kazi mi erz »Pamietam«. Wiek XX. 554. Podolanin. 50.* »Na stra
img24101 djvu 244 Czerwona czapeczka, na głowie mi płonie, kod białą sukmaną, serce bije w łonie. B
IMGt61 Których to robimy. Właściwie to nie rozumiem tego, ale podoba mi się zabawa w siadanie na duż
J Lynn Pozwól mi pragnąć 1 i Powieść z cyklu rozpoczętego fenomenem wydawniczym ZACZEKAJ n
ekspert perswazji 1 178 szmelcu. Czekam zatem na znaną mi odpowiedź, po czym kontynuują: .Tak więc,
=85 Ta na-sza mi-ło - ść jest naj-dziw-niej sza_Bo przysz-ła do na - s zgrze-cho-tem Fm
DSC00040 Ba Be IB zjee W- EflE
DSC00041 Na ogól w każdym laKxat«riuni pomssrowym są kompiery kul mierniczych ( po cztery w każdym w
DSC00045 IM IM mi mim ^lob, Rozchylić (ijniki, aby odsłonić układ pokarmowy w okolicach wola. PtTc*
DSC00046 (21) . iftCt* mi • vc/?v? W-C- . 4 mv. ->X* H ’!-4% -*:«&*?■: •". •:.
DSC00062 na nieodwracalnym poszerzaniu obwodowych dń5g ■ ®. oddechowych położonych dystaims w stosu
DSC00063 4 Na pki. hektometrowym 3+00pomierzono w pierwszym usia**.~. w dzienniku odczyty z łaty niw
DSC00076 d# 4    Slciaic• .Mps Mi>Knic P /Liw*1®1 I ra».Stóaa M HMMtoa hŚmSS
DSC00078 (4) na ERWIN PANOFSKY „kolumienką nawy głównej” (tj. kolumienką filaru, która licuje go od
DSC00084 (35) W mm mi mwliittiiiiiiilif/jgm ; MmtM mmm 11    * • . . - . r 4 7 Jriri
P3190448 38 V RZYM Już na p rżało mi* VIX V w. p.rue. mia sta itai akie, zwłaszcza etruski© były pla
prace plastyczne starszaki4 Rakieta Pudełko po soku oklejamy kicpin.j. Mocujemy je na podstawie z m
71 (177) będę mogła pójść do domu na noc mi wyjść. W domu było jak w niebie. Aż przytulałam kanapę.

więcej podobnych podstron