DSC00600

DSC00600



GRUPA LITERACKA A MODEL POEZJI 215

Rzeczy mają się jednak trochę inaczej, gdyż poetyka Ska-mandra w świadomości literackiej epoki odbierana była nie jako zjawisko pokoleniowe, ale dokonanie wyraźnie wydzielonego zespołu poetów. W tym kierunku szły także sugestie krytyki, tej przede wszystkim, która zajmowała w stosunku do Skamandra stanowisko pozytywae lub też pełniła względem mego — jak twórczość K. W. Zawodzińskiego — funkcje apo-logetyczne. To Zawodziński właśnie przez cały okres dwudziestolecia w licznych artykułach, recenzjach, notatkach polemicznych głosił przełomową rolę Skamandra dla dziejów polskiej poezji, nie zawahał się nawet przed takim twierdzeniem:

dopiero opublikowanie pierwszych zbiorków, łatwo zauważalnych wśród ubogiej produkcji książkowej za okupacji, i gwałtowna reakcja szerszej publiczności na ich carmina non prius audita są zjawiskiem historycznoliterackim, które można porównać z przedstawieniem Hernanie-go lub pierwszymi tomikami Mickiewicza, przynajmniej w granicach jednego gatunku poezji lirycznej, nie bez echa jednak w stylu prozy i ogólnej kultury artystycznej.

Mniemania Troczyńsfeiego i Zawodzińskiego, tak różne w ocenach, mają jeden element wspólny: ujawniają przełomową rolę Skamandra, pierwszy z krytyków jednak widzi w niej przede wszystkim wypadkową obiektywnej sytuacji literackiej, drugi — przypisuje jej wartości bezwzględne, porównując

kolenie. Potoczna intuicja nakazywałaby traktować grupę jako pojęcie węższe i podporządkować ją pokoleniu. Sprawa nie jest tak prosta, jeśli chce się obydwoma terminami operować w ten sposób, by odpowiadały konkretom historycznoliterackim. W pewnych bowiem sytuacjach nowo wstępujący zespół pisarzy kształtuje jakąś bardzo ogólną solidarność — i wówczas powstaje zjawisko „świadomości pokoleniowej” (termin Kazimierza Wyki), charakterystyczne np. dla modernistów. Świadomości takiej nie mieli poeci, debiutujący około roku 1918, zrzeszeni w różnych grupach, często względem siebie antagonistycznych. Wydaje się więc, że „pokolenie” i „grupa” odpowiadają innym sytuacjom historycznoliterackim.

14 K. W. Zawodziński, Jubileusz Skamandra, „Przegląd Współczesny” styczeń 1932, nr 117, s. 94.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
DSC00604 GRUPA LITERACKA A MODEL POEZJI 219 3. W pięciopiętrowych domach — trzypokojowe ojczyzny. Wł
DSC00606 GRUPA LITERACKA A MODEL POEZJI 221 Ukształtowanie modelu poezji stanowi niejako sprawdzian
DSC00596 GRUPA LITERACKA A MODEL POEZJI 211 ko, jeśli się przyjmie dany zespól założeń, jeśli się pó
DSC09672 MICHAŁ GŁOWIŃSKI GRUPA LITERACKA A MODEL POEZJI PRZYKŁAD SKAMANDRA I UWAGI WSTĘPNE Problemy
DSC00587 GRUPA LITERACKA A MODEL POEZJI (Przykład Skamandra) 1. UWAGI WSTĘPNE Zauważył przed laty J.
DSC00588 GRUPA LITERACKA A MODEL POEZJI 203 dzenia, przyjęty w analizie utworu czy procesu rozwojowe
DSC00590 GRUPA LITERACKA A MODEL POEZJI 205 rę jednolitą pozycję. Innymi słowy: przez grupę literack
DSC00592 GRUPA LITERACKA A MODEL POEZJI 207 zumiałą sama przez się. Stąd dla tego rodzaju ugrupowani
DSC00594 GRUPA LITERACKA A MODEL POEZJI 209 się ona w momencie przełomu literackiego, na który złoży
DSC00598 GRUPA LITERACKA A MODEL POEZJI 213 rom. Z biegiem lat i one z łamów „Skamandra” znikają, st
DSC00602 GROTA LITERACKA A MODEL POEZJI 217 kretyzm. W okolicach roku 1918 wydawał się on czymś nowy
DSC09672 MICHAŁ GŁOWIŃSKI GRUPA LITERACKA A MODEL POEZJI PRZYKŁAD SKAMANDRA I UWAGI WSTĘPNE Problemy
Zdjęcie1510 gdy i jego nieuchronnie analityczny charakter biega osiagnic^iu czystej syntezy. Ale rze
DSC02646 MODEL PROSPEKT finansowani* prospektywna wiążą się Jednak ze znacznie wyższym ryzykiem fina
DSCN4826 Różne interpretacje jednej rzeczywistości ograniczałoby się do jednego pokolenia, gdyż uleg
metody pracy z grupą w poradnictwie zawodowym strona!4 215 możliwości i okazje. Pozytywnie interpret

więcej podobnych podstron