DSC00615 (9)

DSC00615 (9)



40


Ks. Bogusław Nadolski TChr

wane w liturgii (doksologie, nacisk na Psalmy - heretycy propagowj), swoje idee poprzez hymny). Kontrowersje wzmacniały proces „histoiyz* cji” i tworzenia się roku liturgicznego, ustalania stosowanych formuł. Innym czynnikiem kształtującym liturgie tych wieków był ruch monastyo. ny prowadzący do rozwoju i kształtowania się modlitwy Liturgii Godzin.

Szczególnie interesującym było przedstawienie obrazu liturgii w pjj. mach Ojców Kościoła. Jest to zadanie nadające się na oddzielne omówię-nie. Na tym miejscu sumarycznie można powiedzieć, że:

1.    Ojcowie Kościoła są znakomitymi, tj. uprzywilejowanymi świadkami liturgii, a pisma ich jej źródłami (por. Euchologion Serapiona, De mysieriis i De sacramentis św. Ambrożego).

2.    Ojcowie Kościoła widzieli liturgie nie tylko jako kult, ale jako nomą życia chrześcijańskiego.

3.    Wspomniany problem został podjęty kilkakrotnie40. Przepowiadanie św. Augustyna np. nie pozostawia żadnej wątpliwości o konieczności przebaczenia i pojednania się. Eucharystia nie jest tylko komunią z Chrystusem, lecz także jednością z braćmi. To samo trzeba powiedzieć o wskazywaniu konsekwencji życiowych chrztu (pouczenia dla katechumenów). Odpowiednie pouczenia podaje Didache (drogi życia) oraz Tradycja Apostolska. Duże znaczenie posiadał słynny aksjomat Prospera z Akwitami: Legem credendi statuat lex supplicandi — prawo modlitwy stanowi prawo wiary — liturgia posiada walor regulujący w materii wiary.

4.    Liturgia jako norma wiary. Argumentowano tą zasadą w polemikach z heretykami (Augustyn w polemice z donatystami). Aksjomat powstał bezpośrednio w polemice z tzw. semipelagianami. Tertulian natomiast wypracowywał teorię zwyczaju (consuetudo) — opartą na tradycji apostolskiej, którą uważał za obowiązującą.

Zob. np. B. Capbu.e. V autorite de la liturgie chec le.s Peres. „Rccherches de Thćologie Anciennc et Mcdievale", 27(1954). 5-22. A. TR1ACCA, Liturgia e calechesl „i Padri. ..Salesianum" 47(1979). 257-272; M. JOURION, Catechese et liturgie chei le.

LMD nr 140(1979). 41-49.    Peres.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
DSC00608 (3) 34 Ks. Bogusław Nadolski TChr jan świeckich z 1999 roku pytając, czy Żydzi sprawują lit
DSC00612 (8) 38 Ks. Bogusław Nadołski TChr c. Podstawowa forma liturgii Chociaż wyznawcy Chrystusa p
DSC00671 (2) 266 Ks. Bogusław Nadolski TChr się Kościoła. Liturgia jako główne pole Kościoła (określ
DSC00675 270 Ks. Bogusław Nadolski TChr Jest to oczywiście niepełna próba analizowania liturgii od s
DSC00610 (6) 36 Ks. Bogusław Nadolski TĆhr kretnym kontekście historycznym, unikając uogólnień. Funk
DSC00597 (7) 14 Ks. Bogusław Nadolski TChr liturgii”, którą są modlitwy oraz przebłagalna ofiara kad
DSC00603 (11) 20 Ks. Bogusław Nadolskj TChr Dystansował się od teologii zracjonalizowanej w przekona
DSC00595 (7) 12 Ks. Bogusław Nadolski TChr ewolucji językowej w epoce rzymskiej słowo to przybrało b
DSC00599 (5) 16 Ks. Bogusław Nadolski TChr commemoratio, cultus, riti Ecclesiae (ryty Kościoła), sac
DSC00601 (7) 18    Ks. Bogusław Nadglski TChr szpaltach, natomiast w liczbie mnogiej
DSC00673 (2) 268 Ks. Bogusław Na dolski TChr Jest oczywiste, że liturgika jako nauka chce w swoich z
ks. Andrzej Kieiian by uczestniczące w liturgii są tylko biernymi widzami”12. Dzieci i młodzież częs
40 KS. JERZY ZAREMBA wstaniu, stanowiącym jego owoc, pełna skuteczność odkupienia, nic dziwnego, że
grupa b (D pl-*2T fi* fr fi GfsO i«cĄj />2- Kit.w= f 10= źL N L.jw*Mfl W & l 4&>- 4
P1050201 40 Andrzej Bogusławski l.,JJ Wreszcie, nie widać powodu, by atrybutów ncgacyjnych, właściwy
szablon dla dzieci 40 ks?4 Wzór lub jego część możesz powielić dowolną ilość razy. Jeśli malujesz fa

więcej podobnych podstron