DSC00635

DSC00635



77


///. Psychologia analityczna C.G. Junga

trygująca różnych badaczy zajmujących się człowiekiem, z uwagi na zawarte w niej intuicje, które odczytywane są jako trafne, jako dotykające czegoś wprawdzie trudnego do określenia i wyjaśnienia, ale istotne dla ludzkiej natury. Podstawowym pojęciem jest tu pojęcie(archetypu)

Jung, w przeciwieństwie do Freuda, dla którego nieświadomość ma zdecydowanie indywidualny charakter i kształtuje się dopiero w ciągu życia jednostki, uwtóał, że nię^iadomp^ człowiek przynosi ze_sobą na świat. W ciągu życia jednostki tworzy się obszar nieświadomości indvwi-dualnejx osobistej, ale jest ona w sposób istotny związana z meświadomo-ścia kolektywną. Jak pisze Capra:

„Koncepcja nieświadomości zbiorowej odróżnia psychologię Junga nie tylko od teorii Freuda, ale również od wszystkich innych teorii psychologicznych. Zakłada ona istnienie związku między jednostką a rodzajem ludzkim jako całością, a nawet, w jakimś sensie, między jednostką a całym kosmosem; związku tego nie sposób ująć ani zrozumieć w ramach światopoglądu mechanistycznego, jest on natomiast zupełnie zgodny z systemową teorią umysłu” (Capra, op. cit., s493)<

Jaźń, utożsamiana przez Junga z całością ludzkiej psychiki, wy&ąjg się nie mieć, na najgłębszym, nieświadomymi poziomie granic, partycypując w rzeczywistości duchowej, przekracząjącej indywidualne lstmenierze-czywistości ponadczasowej i ponadprzestrzennej. Owa rzeczywistość duchowa nie jest zbyt jasno przez Junga charakteryzowana i zapewne jej pełna charakterystyka Jest tutaj niemożliwa. Możliwe są jedynie pewne przybliżenia, poprzez ukazanie faktów stanowiących wyraz partycypacji jednostkowej w owej wszechobejmującej rzeczywistości duchowej. Rozwój idei Junga na gruncie współczesnej psychologii - o czym będzie mowa dalej - skłania do postawienia pytania o możliwość formułowania twierdzeń naukowych dotyczących natury świadomości i nieświadomości, a w konsekwencji do pytania, czy psychologię można uznać za naukę. W odpowiedzi na oba te pytania pojawia się propozycja innego paradygmatu psychologii. Jak pisze Capra:

„Nauka zajmująca się wyłącznie ilością i oparta tylko na pomiarze jest w swej istocie niezdolna do poznania przeżyć jakości i wartości. Nie będzie zatem zdolna do poznania natury świadomości, ponieważ świadomość stanowi główny aspekt naszego świata wewnętrznego, w więc tym samym jest przede wszystkim przeżyciem (...) Prawdziwa nauka o świadomości będzie zajmować się jakościami raczej niż ilościami i opierać się na uznawanym przez ogół doświadczeniu, nie zaś na sprawdzalnych pomiarach. Wzorców doświadczenio-wych stanowiących dane w tej nauce nie można ujmować ilościowo ani analizować przez sprowadzenie do elementów podstawowych? będą one zawsze również w pewnym stopniu subiektywne. Z drugiej strony modele pcgęciowe łączące te dane powinny być logiczne, jak zresztą wszystkie modele naukowe, i mogą nawet zawierać elementy ilościowe" (Capra, op. dt., s. 512 - 513).

Nąjogólniej mówiąc, nowy paradygmat psychologii oparty byłby na komplementarności podejścia nomotetycznego i idiograficznego, co zresztą


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
DSC00631 III. Psychologia analityczna C.G. Junga 73 poziomie, otwarta na coraz to nowe doświadczenia
DSC00633 III. Psychologia analityczna C.G. Junga 75 wać sobie radę ze swym Cieniem, to zrobił dla św
DSC00637 III. Psychologia analityczna C.G. Junga 79 Innymi słowy powiedzieć można, że ta część nasze
DSC00639 Ul Psychologia analityczna C.G. Junga 81 w biblijnej opowieści o Ablu i Kainie, o Jakubie i
DSC00619 (2) III. Psychologia analityczna C.G. Junga 61□ 1. SZKIC BIOGRAFICZNY C.G. Jung urodził się
DSC00621 (2) 63 III. Psychologia analityczna C.G. Junga drugą faząfprocesu indywiduaęjiJ W okresie t
DSC00629 71 III. Psychologia analityczna C.G. Junga ny może lepiej, pełniej niż jednostka przystosow
DSC00641 ///, Psychologia analityczna C.G. Junga 83 „Stworzenie kobiety z żebra wyjętego Adamowi moż
DSC00615 (2) PSYCHOLOGIA ANALITYCZNAC.G. JUNGA W jednej ze swych prac C.G. Jung zawarł stwierdzenie,
DSC00617 (2) 89 Ul. Psychologia analityczna C.G. Junga wyraźnie w tak ważnej dla psychologii kwestii
DSC00621 (2) 63 III. Psychologia analityczna C.G. Junga drugą faząfprocesu indywiduaęjiJ W okresie t
DSC00623 (2) 65 111. Psychologia analityczna C.G. Junga Jo zespól wyobrażeń, który stanowi centrum p
DSC00627 (2) 69 IU. Psychologia analityczna C.O. Junga runków, w jakich przyszło jej żyć, tak aby je
Wymień nazwiska trzech    &3*&.r? badaczy zajmujących się probterstyra

więcej podobnych podstron