DSC00639

DSC00639



Ul Psychologia analityczna C.G. Junga 81

w biblijnej opowieści o Ablu i Kainie, o Jakubie i Ezawie, współcześnie w schemacie klasycznego westernu: szlachetny szeryf, zły przestępca. Relacje między postaciami wskazują zarazem na odwieczny dla człowieka problem współistnienia obok siebie i przenikania się ze sobą dobra i zła w naturze ludzkiej. Jak pisze Jung,

„...o ile możliwe jest poznanie względnego zła, które tkwi w naszej naturze (cień w nieświadomości indywidualnej), o tyle spojrzenie w oczy złu absolutnemu jest doświadczeniem równie rzadkim co wstrząsającym” (Jung, 1981, s. ISO).

Archetypy, których istnienie jednostkajnapotyka wszedłszy w drugą fa-zę indywiduacji, to archetyp animy i animusa (syzygie) oraz archetyp Starego Mędrca i Wielkiej Matki. Archetypy te nie zostaną tu szerzej omówione, gdyż z jednej strony wymagałoby to sformułowania odpowiedniego zaplecza w postaci wiedzy z zakresu antropologii kulturowej, wiedzy o mitach religijnych i związanych z nimi symboli, z drugiej zaś strony kontrowersyjność poglądów Junga w tym właśnie obszarze czyni tę wiedzę mało użyteczną psychologicznie. Spróbujmy jedynie zarysować idee Junga związane z wymienionymi archetypami.

Obserwacje potoczne i potoczna mądrość psychologiczna od najdawniejszych czasów dostrzegała, iż dwupłciowość rodząju ludzkiego nie wyraża aę tylko specyfiką biologicznych funkcji kobiety i mężczyzny, lecz taktp specyfiką przeżywania i ujmowania świata. Męskość i żeńskość od najdawniejszych czasów stanowiła analogon bądź wyraz odmienności pierwiastków kosmosu. Ta odmienność płci, nie tylko w aspekcie prokreacyjnym, dostrzegana była także od zarania dziejów człowieka jako komplementarna tak w strukturze świata, jak i sposobach ujmowania go, przezywania. Wiedza ta, z której wyniknęło przeświadczenie o pełni przeżyć i doświadczeń tylko w zjednoczeniu pierwiastka męskiego i żeńskiego, znalazła swój wyraz w archaicznym micie o boskiej i ludzkiej androgynii (obojnactwie). Dostrzegano także, że w postawach, myśleniu i zachowaniu mężczyzn i kobiet pojawić się mogą z różną siłą cechy właściwe płci przeciwnej. Te potoczne obserwacje znajdują potwierdzenie w obserwacjach naukowych. Dopiero jednak Jung podjął próbę naukowego opisu i wyjaśnienia tych zjawisk.

•...trzeba było wielu doświadczeó, aby empirycznie uchwycić istotę animy i ani* musa (...) zdaję sobie sprawę z tego, że chodzi tu o pracę pionierską, która z konieczności ma charakter prowizoryczny” (.Jung, 1981,1, 155),

Spróbujmy przyjrzeć się, jaka kosmologia i antropologia wyrażona w religijnych mitach i symbolach stoi zajungowską ideą animy i animusa.

Jednym z najbardziej archaicznych sposobów wyrażania rzeczywistości boskiej jest tzw. coincidentia oppusitorum (jedność przeciwieństw). Bóstwo jednoczy w sobie wszystkie przeciwieństwa. Ujęcie bóstwa w taki sposób jest

•...niemal powszechnie częścią religijnego doświadczenia ludzkości, a nawet tak surowej tradycji religijnej, jaką jest religiajudeochrześcijańska. Jahwe jest


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
DSC00617 (2) 89 Ul. Psychologia analityczna C.G. Junga wyraźnie w tak ważnej dla psychologii kwestii
DSC00631 III. Psychologia analityczna C.G. Junga 73 poziomie, otwarta na coraz to nowe doświadczenia
DSC00633 III. Psychologia analityczna C.G. Junga 75 wać sobie radę ze swym Cieniem, to zrobił dla św
DSC00635 77 ///. Psychologia analityczna C.G. Junga trygująca różnych badaczy zajmujących się człowi
DSC00637 III. Psychologia analityczna C.G. Junga 79 Innymi słowy powiedzieć można, że ta część nasze
DSC00619 (2) III. Psychologia analityczna C.G. Junga 61□ 1. SZKIC BIOGRAFICZNY C.G. Jung urodził się
DSC00621 (2) 63 III. Psychologia analityczna C.G. Junga drugą faząfprocesu indywiduaęjiJ W okresie t
DSC00629 71 III. Psychologia analityczna C.G. Junga ny może lepiej, pełniej niż jednostka przystosow
DSC00641 ///, Psychologia analityczna C.G. Junga 83 „Stworzenie kobiety z żebra wyjętego Adamowi moż
DSC00615 (2) PSYCHOLOGIA ANALITYCZNAC.G. JUNGA W jednej ze swych prac C.G. Jung zawarł stwierdzenie,
DSC00621 (2) 63 III. Psychologia analityczna C.G. Junga drugą faząfprocesu indywiduaęjiJ W okresie t
DSC00623 (2) 65 111. Psychologia analityczna C.G. Junga Jo zespól wyobrażeń, który stanowi centrum p
DSC00627 (2) 69 IU. Psychologia analityczna C.O. Junga runków, w jakich przyszło jej żyć, tak aby je
TOWARZYSTWO PSYCHOPEDAGOGICZNE PIĄTKOWE POLECAMY! Kat miłości. Opowieści

więcej podobnych podstron