DSC00647 (10)

DSC00647 (10)



767


LITURGIA GODZIN

w Prymie i Komplecie. W 1955 te ostatnie zostały usunięte, a pierwsze zachowane tylko w piątki i środy. Było to znaczne zredukowanie tradycyjnych modlitw wstawienniczych.

LG po Vaticanum II powróciła do pierwotnej praktyki, zachowując modlitwy wstawiennicze w Jutrzni i Nieszporach. Określenie preces odnosi się zarówno do modlitw błagalnych w Nieszporach, jak i do wezwań w Jutrzni, które mają na celu powierzenie Bogu nowego dnia (OWLG181-182). Preces w Nieszporach mają więc inny charakter niż w Jutrzni. LG podaje też różnego rodzaju prośby na każdy dzień, na poszczególne okresy roku liturgicznego oraz na niektóre dni świąteczne. Konferencje Episkopatów mają prawo odpowiednio przystosować prośby. Wszelkie propozycje powinny jednak łączyć uwielbienie Boga, wyznanie Jego chwały, przypomnienie mirabilia Del z prośbami. Ostatnia prośba w Nieszporach powinna być zawsze w intencji zmarłych. Prośby winny uwzględniać potrzeby całego Kościoła, zbawienie całego świata (oflejum tynieckie używało sformułowania ..ża wszystkie strony Kościoła”); można również dołączyć prośby poszczególnych wspólnot. Motywacją takiego stanowiska jest fakt, że LG jest modlitwą całego Kościoła. Prośby poprzedzone są krótkim wprowadzeniem wskazującym adresata modlitwy. Zgodnie z tradycją litanii modlitwy skierowane są do Boga Ojca (100 razy), do Syna (250 razy) i do Ducha Świętego (1 raz).

Wprowadzenie do modlitw wstawienniczych posiada często formę zachęty, wezwania, kończy się podaniem refrenu - wspólnej odpowiedzi na przedstawiane intencje. Refren jest bardzo zróżnicowany. Intencje nie przewidują udziału diakona, dlatego nie spotyka się charakterystycznej formy wypowiadanej przez diakona („Módlmy się za...”). Struktura modlitw wiąże się z refrenem. Poszczególne wezwania inspirowane są Biblią, posługują się językiem współczesnym, ale nawiązują też do -4 Deprecatio Gelastl papae (C. de Bourmont, Fonction et e.xpression des prieres dinlercession, LMD nr 105 [1971] 134-144; Cz. Krakowiak, Modlitwy wstawiennicze i oracje, „Ateneum Kapłańskie” 75 [1983] 77-83; J. Evenou, Les prieres (fintercession, LMD nr 143 [1980] 107—123).

Należy zaznaczyć, że LG była zawsze śpiewana (stanowisko HauBlinga), zgodnie z charakterem poszczególnych elementów. Odnosiło się to zwłaszcza do psalmów, ale nie tylko.

VI. Struktura LG

Początkowo trudno mówić o utrwalonej strukturze LG. Poszczególne elementy Godzin nie miały identycznej struktury. Układ strukturalny LG ukształtował się w początkach średniowiecza, co nie wykluczało pewnych różnic w niektórych przypadkach.

W zakresie struktury Godzin i całego oflejum nułeży brać pod uwagę zarówno różne środowiska monastyczne, jak i katedralne.

Historia LG odnotowuje także następujące ąjawiska:    ofleja rymowane, a od

IX w. twórczość poetycką związaną ze świętymi. Czerpano * ich życiorysów (W/u). stąd nazwa historiae rozciągnięta na całe oflejum pewne elementy umieszczano w hymnach, responsoriach. Klasztory doły początek tej innowacji. W XIII w. pojawiły się też komentarze do LG: nie wzmiunki zamieszczane zwykle w kontekście całg liturgii (jak u Amałarego z Metzu, Walafryda Strabona. Ruperta z Deutz czy Duranda Młodszego), ale samodzielne komentarze: Edmunda z Abingdon, Rudolfa


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
DSC00604 (10) 6. Rozumienie liturgii w Katechizmie Kościoła Katolickiego (1992) Rozumienie liturgii
DSC00621 (9) A. G. Martimort, Les divers formes de procession dans la liturgie, LMD nr 43 (1955) 64.
DSC00637 (6) LITURGIA GODZIN    ?57 przypada ona w jednym z tych dni. W modlitwach ud
DSC00638 (6) 758 LITURGIA GODZIN II. Fundament i początki LG LG znajduje uzasadnienie w biblynym opi
DSC00639 (6) 759 LITURGIA GODZIN skiej. Nie należy jednak tego wpływu przeceniać, jak to czyni np. C
DSC00640 (7) 760 LITURGIA GODZIN A, Baumstark (zra. 1948) wyróżnia dwa typy oficjów, zwane przez nie
DSC00641 (8) 761 LITURGIA GODZIN cotnobiomn opisał on egipski cursus monastyczny. Dzięki temu dokume
DSC00642 (7) 762 LITURGIA GODZIN dopodobnie najstarszą regułą jest słynny Ordo monasterii, pierwotna
DSC00643 (6) 763 LITURGIA GODZIN IV.    Godziny kanoniczne Pragnienie uwielbienia Bog
DSC00644 (7) 764 LITURGIA GODZIN 3.    Kantyki Oprócz psalmów dołączono najpierw do o
DSC00645 (9) 765 LITURGIA GODZIN była w zwyczaju w Rzymie, chociaż oficjum laterańskie rezerwowało d
DSC00646 (9) 766 LITURGIA GODZIN Fidelium animae, Domine miserere, a szczególnie kolekty konkluzyjne
DSC00648 (7) 768 LITURGIA GODZIN z Saksonii, J. Mósera. Wynalezienie druku przyczyniło się do powsta
DSC00649 (7) 769 LITURGIA GODZIN wszechnianie się prywatnego odmawiania LG zrodziło potrzebę szczegó
DSC00650 (8) 770 LITURGIA GODZIN poetyckich. Klemens X z kolei dodał do kalendarza wiele świąt święt
DSC00651 (6) /fi LITURGIA GODZIN bpi charakter eklezjalny LG. cel, jakim jest uświęcenie wszystkich
DSC00652 (6) 772 LITURGIA GODZIN z 1971 zostały uwzględnione przy omawianiu poszczególnych części sk
DSC00653 (7) 773 LITURGIA GODZIN (Coinmentaire sur la Regle de saint Benoit, P 1913. 153) jest zdani
DSC00654 (8) 774 LITURGIA GODZIN stawieniem „eschatycznie nastawionej Eucharystii**. OWLG (12) podkr

więcej podobnych podstron