DSC00665 (6)

DSC00665 (6)



LITURGIA KOŚCIOŁA REFORMOWANEGO

prawa, lecz wypływa z istoty Kościoła. Nie jest sztucznym tworem, ale ekspresji oblubieńczego związku wspólnoty eklezjalnej z Chrystusem. Pierwotnie ideałem była nieustanna modlitwa. Aby jednak ten w gruncie rzeczy ogólny ideał nie pozostał martwą literą, konkretyzowano go. wyznaczając godziny intensywniejszej modlitwy, chociaż w życiu wyznawcy Chrystusa wszystko może być modlitwą. Można powiedzieć, że to przede wszystkim Chrystus nakazuje modlitwę, to On działa i modli się w Kościele. Czyni to jako Syn posłany przez Ojca: ostatecznie więc zobowiązanie do LG ma źródło w Bogu.

J. Grochocki, 7. dziejów Officium Di\inum. RBL 5 (1952) 53-68; R. J Pascher. Au Slmdengebet der rdmischen Kir che, Mn 1954; J. A. Jungmann, Der Gottesdiemt der Kbehe. In 1957,167*198; J. Mateos, The Origin of the Divine Office. „Worship” 41 (I96?i 4^-485; R. Zidasko, Z dziejów modlitwy brewiarzowej, w: Wprowadzenie do liturgii. Pr 196". 404-413; C. De Reynal, Siiuation de la priere commune. Perspectires pour la edlebratum Je la Lamrw des Heures, LMD nr 135 (1978) 33nn: T. Korpusiński, Obowiązek brewiarzu. „Ateneum Kapłańskie" 75 (1983) 392nn; B. Nadolski, Pastoralny walor Liturgii G\\lzm. tamie. y*l-VT9. R. Taft. The Liturgy of the Hours in East and West. Collegevillc 1985.

LITURGIA KOŚCIOŁA REFORMOWANEGO

Rozpowszechnianie się idei Lutra pociągnęło za sobą wydawanie w krajach po.*.< Niemcami nowych obrzędów, zwłaszcza dotyczących Mszy. Należy do a ich 4 Oh* oder Brauch des Nachtmahls (1525) U. Zwinglego. Jego Aktio zachowuje następujący porządek: wstępna część Mszy. kolekta, epistoła, śpiew między czytaniami, Ewangelia, Credo (apostolskie), kazanie, napomnienia. Pater noster, modlitw Wieczerzy ze słowami ustanowienia, które otwierają udzielanie Komunii, psalm dziękczynny. Gloria, Credo. Komunikujący nie powinni podchodzić do ołtarza, lecz przyjmować Komunię, siedząc w ławkach, podając sobie nawzajem traczy nie Ołtarz przykryty prostym obrusem polecił Zwingli umieścić nie w absydzie, ale w nawie wśród zgromadzonych. Miało to wskazywać działanie nie tylko kapkina, ak w lu rzymskokatolickiej, lecz całego zebranego ludu. W kantonie Zurych tę liturgie sprawuje się do dziś.

L.K.r. wiąże się również z bazylejskim porządkiem Wieczni *\ Pand,to [Basler Ordnung) J. Oekolampadiusa (1526), który nawiązuje do srwhuow kv -nych nabożeństw komunijnych, a także z nieco późniejszym porządkiem z Kun> falz (1553), przeniesionym do kalwinizmu w 1563. Liturgia ta ysE <vvw |    .

częstych nawiązań do zwyczajów średniowiecznych. Przepowiadany , >\v,^ tesdienst) to odbicie średniowiecznej pronaus - instrukcji w\>»kisra«\ch vt „balustrady”.

Porządek Wieczerzy Pańskiej Kalwina (1542). zwany genewskim,    »cst

od liturgii ze Strasburga. Po kazaniu, które jest główną częścią htutgtu. wastetwue modlitwa powszechna, parafrazowane Pater naster. modlitwa Wyv\\.,;\ . słowa ustanowienia (wg l Kor 11). odstąpienie niegodnych i napomnieć łcu*eeece się zaproszeniem do wzniesienia serc do Chrystusa (jmtsmm eordtg.k ktoi\ w wspaniałości Ojca - a więc nie w ziemskich elementach chleba i winąv uv\WxiUmc Komunii, śpiew, modlitwa dziękczynienia i błogosławieństw o. l en '‘ądek powizechnil się w Szwajcarii, w obszarze j. franc. tNeuchatch. czyseiowo wv Łiwwcw oraz dzięki J. Knoxowi w Szkocji {Book o/Ctmutum Praver. 1564k do Ameryki.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Pojęcie prawa firmowego 50kreślenie „prawo firmowe” nie jest pojęciem normatywnym. Ustawodawca nie
Termin techniczno-prawny „związek wyznaniowy” podobnie jak pojęcie kościoła nie jest definiowane
58727 Zasady Wykładni Prawa L Morawski 3 _    ... „ , , t, v T VBŁĘDNA WYKŁADNIA PRA
17152 Zasady Wykładni Prawa L Morawski(8 ■ ■ Zasady wykładni prawa • « « wej17 (terminologia wykład
mogą poprzedzać wydanie aktu z mocą prawa ( badanie na ile aktu pr jest stosow w rzeczywistości). Al
DSC00604 (10) 6. Rozumienie liturgii w Katechizmie Kościoła Katolickiego (1992) Rozumienie liturgii
DSC00657 (9) 777 LITURGIA GODZIN tylko nabożeństwem, lecz także teofanią Ecclesia orans, manifestacj
AKTUALNOŚCIDzień Ochrony Danych Osobowych już po raz kolejny Europejska reforma prawa ochrony danych
IMGa25 (3) i prawa, lecz postępujące zwyrodnienie obyczajów w „zepsowanym świecie” obłudy, w którym
obraz3 (42) Theotokos lub w liturgii kościołów chrześcijańskich, które chętnie upodabniają się, w s
22593 Zasady Wykładni Prawa L Morawski6 w ts m Zasady wykładni prawa * m lecz zakreśla jej granice
Reformy prawa karnego Redakcja naukowa Jarosław Utrat-Milecki OFICYNA -^-NAUKOWA 8
skanuj0010 t d) prawa i obowiązki wypływające z zawartej umowy mogą przejść na nowego właściciela 18

więcej podobnych podstron