DSC01340 (4)

DSC01340 (4)



E. Niech mnie Bóg strzeże od


głu


takiej bezdennej

poty.

A. Zgadzasz się, że oko jest czymś dobrym w ciele, a mimo tego jego utrata nie przeszkadza w dobrym życiu. Czy więc nie uznasz dobra w wolnej woli, bez której nikt nie może żyć jak należy?

50. Przypatrujesz się sprawiedliwości, której nie można użyć żle. Zaliczamy ją do jjajwyższycłudóbr w człowieku, tak jak wszystkie cnoty duszy, na których polega prawe i uczciwe życie. Przecież nie rhożna użyć źle ani roztropności, ani męstwa, ani umiarkowania, gdyż w tych wszystkich cnotach, podobnie jak we wspomnianej przez ciebie sprawiedliwości, działa rozum idący za prawdą, bez którego nie ma cnót. Nikt zaś nie może użyć żle rozumu, który trzyma się prawdy.

XIX. Są to więc wielkie dobra; ale musisz pamiętać,

, że nie tylko wielkie, lecz i te najmniejsze mogą pochodzić jedynie od Istoty, która dała wszystkie dobra, to jest od Boga. O tym przekonała nas poprzednia rozmowa, w której przytakiwałeś mi tyle razy z wyraźną radością. — A więc cnoty są dobrami wysokiej wartości, ponieważ są treścią życia moralnego. Mniejszymi dobrami są wszelkie cechy fizyczne, które nie mają żadnego wpływu na naszą morał-* ność. Dobrami pośrednimi są wszelkie władze duchowe •— jako siły ułatwiające nam moralne postępowanie. Nikt nie robi złego użytku z cnót; ale pozostałe dobra, to jest pośrednie i najmniejsze, mogą stać się w ręku każdego człowieka narzędziem zarówno do złego jak do dobrego. Nikt zaś nie używa cnoty do złego dlatego, żc jej zadaniem jest dobre używanie tych rzeczy, których można użyć także w złym celu. Dobre zaś używanie wyklucza złe używanie. Wspaniałomyślny Bóg w nadmiarze dobroci dał nam do dyspozycji nie tylko wielkie dobra ale także średnie i najmniejsze. Wielkie dobra bardziej powinny pobudzać do chwalenia Jego dobroci niż średnie; średnie — bardziej , niż najmniejsze. Lecz jeszcze bardziej należy Go chwalić za wszystkie dary, jakie dal, niż "gdyby nam któregoś odmo l mówił.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
TEORIA LICZB Niech a i b będą liczbami całkowitymi (a, b e $). Mówi się, że a dzieli b (a jest dziel
Depresja u dzieci i mlodzieży 9 (41) Rozdział piątyjak pomócdzieciom i młodzieży w depresji Od poc
8 podłoża 58 ♦ MATERIAŁY BAWEŁNA A LEN Uważa się, że bawełna jest zdecydowanie gorsza od lnu i
Przedszkolak od A do Z @ Połącz wyrazy, które rymują się ze
188918V5368073486817D6554839 n czcionka — ---- Unikaj “MuSom Nofe Syriromtf Upewnij się że tekst jes
DSC?45 mówiąc do mnie, niewolnika swego: Więc ty im powieś/ njisicpma* Dowiedziałem się, że Enlil ni
drugiej takiej samej próbki okaże się, że ilości 0,1 N HCI wobec każdego ze wskaźników są sobie równ
problemami natury duchowej. Artyści wierzyli, że oko jest najważniejsze, jest najdoskonalszym darem
scandjvutmp1ce01 422 Zaczynając od ostatniego krańca północnej Europy, przekonamy się ze ś wiadectw
Benveniste (12) Emile Berweniste który nazwiemy semantycznym; w odróżnieniu od tego, który wiąże się
734486V5368070153484r2565035 n czcionka "mmmm QQ Unikaj “RauSom Nofe SyrHrome,,
Kultura popularna ucieka od odpowiedzialności Zanik więzi międzyludzkich Wskazuje się, że wspólnoty
Wykres: Zależność temperatury od czasu dla KCI Czas [s] Z wykresu wynika, że rozpuszczanie jest reak
17826 ScanImage23 Ajas CHOR Grozą Atrydów twa mowa się łzawi, Niech bóg was od nich wybawi! TEKMESSA
Niech mnie strzeże Niech mnie strzeże m.: P. Pałka -r .....k i- ■ ■ i- m J J J dIbPs • fm

więcej podobnych podstron