DSC01046 (5)

DSC01046 (5)



|0l System instytucjonalny Unii Europejskiej

Kontrola legalności i prawidłowości ma na celu r-badanie. czy transakcje fi namowę zostały przeprowadzone zgodnie z odnośnymi zasodnmi i przepisami, ay istnieją w rzeczywistości, czy zostały poprawnie obliczone oraz czy beneficjenci pomoc) UE dopełnili swoich obowiązków. Kontrola obejmuje wszystkie aspekty. od dochodu lub płatności uzyskanych lub dokonanych przez Komisję, poprzez różne poziomy administracji, aż do poszczególnych elementów dochodu UE lub otrzymania funduszy przez ostatecznego beneficjenta.

Trybunał kontroluje właściwe zarządzanie finansami. Istotne jest tutaj stwierdzenie, czy zarządza się nimi zgodnie z zasadą gospodarności. Celem jest ocena, w jaki sposób Komisja oraz państwa członkowskie stosują zasady właściwego zarządzania finansami - oszczędność, wydajność, skuteczność - w zarządzaniu funduszami Unii Europejskiej, Kontrole takie są również znane jako kontrole wykonania zadań lub kontrole gospodarności.

Zgodnie z Rozporządzeniem Finansowym, fundusze UF. powinny być zarządzane na podstawie następujących zasad:

•    oszczędności,

•    wydajności,

•    skuteczności.

Kompetencje Trybunału Obrachunkowego wskazują, ii jest to instytucji o wyspecjalizowanych uprawnieniach. Nie należy ona do generalnych organów, wypełniających funkcje prawodawcze lub wykonawcze. Mimo to umieszczenie Trybunału w grupie naczelnych organów wspólnotowych (art. 7 TWE) potwierdza, iż jest to instytucja o istotnym znaczeniu funkcjonalnym w Unii Europejskiej. Działa ona na rzecz interesu publicznego, w tym sensie, iż informuje opinię publiczną o sposobie wydatkowania pieniędzy z budżetu Unii".

Istotne relacje łączą TO z Radą, Komisją i Parlamentem Europejskim. W odniesieniu do Rady i PE jest to przedstawianie sprawozdania z wykonania poprzedniego budżetu. Komisja natomiast otrzymuje absolutorium z wykonania budżetu od lYybunalu Obrachunkowego, TO może również sprawować funkcję organu doradczego zawsze, gdy zostanie poproszony o wyrażenie opinii.

Na mocy Decyzji Trybunału Obrachunkowego nr 97-2004 w sprawie ustanowienia warunków współpracy z Europejskim Urzędem ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) w kwestii dostępu Urzędu do informacji dotyczących kontroli. wprowadzono uregulowania dotyczące sposobu przekazywania informacji przez TO temu Urzędowi w sytuacji stwierdzenia nadużyć finansowych, korupcji lub innej nielegalnej działalności.

Trybunał Obrachunkowy

Istotnym uprawnieniem TO jest wykonywanie zadań w państwach członkowskich. w siedzibie każdej osoby fizycznej lub prawnej, która korzysta ze środków pochodzących Z budżetu. W takim przypadku w kontroli uczestniczą krajowe organy kontroli (art. 248 ust. 3 TWE)". Wynika to stąd. iż uprawnienia w zakresie urządzania budżetem UE są przekazywane w ręce administracji państw członkowskich i państw korzystających z pomocy U ii. Ważne jest również to. rc mamy do czynienia ze ścisłymi powiązaniami między administracją wspólnotową skrajowi}.

5. Działalność Trybunału Obrachunkowego

Trybunał Obrachunkowy działa w zakresie kontroli finansowej i w tym obszarze przejawia się jego aktywność w Unii Europejskiej. Przygotowuje on program swoich prac w ujęciu wieloletnim i rocznym. Plan wieloletni pozwala Trybu nałowi na zdefiniowanie i aktualizację swojej strategii, z kolei plan roczny określa konkretne zadania, które należy wykonać w danym roku. Na początku każdego roku obrachunkowego Prezes Trybunału Obrachunkowego przedstawia Komisji Kontroli Budżetowej w Parlamencie Europejskim roczny program prac, który określa priorytetowe zadania kontroli oraz podział środków niezbędnych na ich realizację.

Trybunał wydaje swoją opinię przed przyjęciem rozporządzeń finansowych oraz rozporządzeń dotyczących walki z. nadużyciami. Każda instytucja wspólnotowa może również /.wrócić się do Trybunału o wydanie opinii. Sprawozdania i opinie są, z zasady, publikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej we wszystkich językach urzędowych. Opinie wydawane są w odniesieniu do następujących tematów:

■ dochody UE,

   rolnictwo,

•    polityki strukturalne.

•    polityka wewnętrzna.

•    zarządzanie budżetem,

•    działania zewnętrzne.

•    Rozporządzenia Finansowe.

•    ochrona interesów finansowych Wspólnoty,

•    regulaminy i rozporządzenia dotyczące urzędników i innych pracowników Wspólnot Europejskich.

H K. .M ichałow tka - c ior v wod». Podtjtiutw+nłt dś€ft$i w Uniti , etp dl, 12MI.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
DSC01045 (6) 192 System instytucjonalny Unii Europejskiej w których ma odbyć się kontrola, sposób ze
DSC00977 (14) ]20 System instytucjonalny Unii Europejskiej Funkcja strażnika traktatów polega na kon
DSC01002 (9) *
DSC01003 (8) "j 04 System Instytucjonalny Unii Europejskiej podjęta została pozytywna decyzja w
DSC01004 (8) 128 System instytucjonalny Unii Europejskiej Kryzys z 1999 roku doprowadził do podjęcia
DSC01005 (9) 130 System Instytucjonalny Unii Europejskiej wylania się rządu, co znacznie ogranicza m
DSC01006 (8) 132 System Instytucjonalny Unii Europejskiej I PE i do parlamentu narodowego). Pań stwo
DSC01010 (7) 140 System instytucjonalny Unii Europejskiej posra<g(4nvdi frakcji*’. Frakcję polity
DSC01012 (7) 144 System instytucjonalny Unii Europejskiej współpracy to wówczas Przewodniczący PE zw
DSC01013 (6) 146 System Instytucjonalny Unii Europejskiej ustalonemu stanowisku frakcyjnemu zdecydow
DSC01014 (6) 148 System instytucjonalny Unii Europejskiej podatkowego. Unia Gospodarcza i Walutowa,
DSC01018 (7) 156 System instytucjonalny Unii Europejskiej Szczególnie ważny w działalności PE był ro
DSC01019 (4) ijw System instytucjonalny Unii Europejskiej Parlament Europejski reaguje także na bież
DSC01021 (5) qq System instytucjonalny Unii Europejskiej Sposób funkcjonowania RE określają także je
DSC01022 (4) 68 System instytucjonalny Unii Europejskiej dokonano wprawdzie zmian w składzie czy zas
DSC01031 (7) [ 164 System instytucjonalny Unii Europejskiej aby mieszkali w miejscu, w którym znajdu
DSC01036 (6) 174 System instytucjonalny Unii Europejskiej Ten zakres działań TS można uznać za aktyw
DSC01037 (5) 176 System instytucjonalny Unii Europejskiej wydana na podstawie ort. 228 ust. I akapit
DSC01042 (6) 186 System instytucjonalny Unii Europejskiej Status TO nie był początkowo jasno określo

więcej podobnych podstron