PP1 lecture 7


Podstawy Programowania 1
Aańcuchy znaków
Arkadiusz Chrobot
Zakład Informatyki
25 listopada 2015
1/47
Plan
1
Operacje na pojedynczych znakach
2
Typ danych dla ciągów znaków
3
Inicjacja łańcuchów
4
Wprowadzanie i wypisywanie ciągu
5
Operacje na łańcuchach
6
Konwersje
7
Zakończenie
2/47
Operacje na pojedynczych znakach
Operacje na pojedynczych znakach
Funkcja getchar()
Język C udostępnia zbiór funkcji, które nazywamy standardową biblioteką.
Wśród nich są funkcje, które wykonują określone operacje na pojedynczych
znakach reprezentowanych za pomocą wartości kodu ascii i przechowy-
wanych w zmiennych typ char. Język C umożliwia też pracę ze znakami
zapisanymi w innych kodach, np. należących do rodziny kodów utf, ale ten
temat nie będzie poruszany na tym wykładzie. Aby wczytać pojedynczy znak
z klawiatury można użyci funkcji getchar(), która dostępna jest po włącze-
niu do kodu programu pliku nagłówkowego stdio.h Zwraca ona kod ascii
znaku, ale jako wartość typu int, a nie char. Nie przyjmuje ona żadnych
argumentów wywołania.
3/47
Operacje na pojedynczych znakach
Operacje na pojedynczy znakach
Funkcje z pliku ctype.h
Dużo funkcji operujących na pojedynczych znakach jest dostępnych po włą-
czeniu pliku nagłówkowegoctype.h. Wszystkie one przyjmują jako parametr
znak (kod ascii), w postaci wartości typu int i również zwracają znak (kod
ascii) jako wartość typu int. Tabela poniżej zawiera opis niektórych z nich.
Prototyp funkcji Opis działania
int tolower(int c) Jeśli znak przekazany jej przez parametr jest
wielką literą, to zamienia ją na małą.
int toupper(int c) Jeśli znak przekazany jej przez parametr jest
małą literą, to zamienia ją na wielką.
int isalnum(int c) Jeśli znak jest literą lub cyfrą to zwraca wartość
różną od zera, w przeciwnym przypadku zero.
int isalpha(int c) Jeśli znak jest literą to zwraca wartość różną
od zera, w przeciwnym przypadku zero.
4/47
Operacje na pojedynczych znakach
Operacje na pojedynczy znakach
Funkcje z pliku ctype.h - kontynuacja
Prototyp funkcji Opis działania
int isdigit(int c) Jeśli znak jest cyfrą to zwraca wartość różną od
zera, w przeciwnym przypadku zero.
int isspace(int c) Jeśli znak jest białym znakiem (spacją, tabula-
cją, tabulacją pionową itd.) to zwraca wartość
rożną od zera w przeciwnym przypadku zero.
int islower(int c) Jeśli znak jest małą literą to zwraca wartość
różną od zera, w przeciwnym przypadku zero.
int isupper(int c) Jeśli znak jest wielką literą, to zwraca wartość
różną od zera, w przeciwnym przypadku zero.
5/47
Operacje na pojedynczych znakach
Operacje na pojedynczych znakach
Przykład implementacji
Większość funkcji, które były zaprezentowane na poprzednich slajdach jest
łatwa do implementacji. Poniżej zaprezentowana jest funkcja, która przyjmu-
je przez parametr znak i jeśli jest on literą, to zmienia jego wielkość z wielkiej
na małą lub odwrotnie. Aby zrozumieć zasadę jej działania wystarczy wie-
dzieć, że kody ascii odpowiadających sobie wielkich i małych liter różnią
się ustawieniem piątego bitu (25 = 32). W kodach ascii wielkich liter jest
on ustawiony na 1, a dla małych jest ustawiony na 0.
char set_upper_or_lower(char input)
{
if((input>='a'&&input<='z')||(input>='A'&&input<='Z'))
input ^= 32;
return input;
}
6/47
Typ danych dla ciągów znaków
Typ danych dla ciągów znaków
Oprócz pojedynczych znaków komputery mogą efektywnie wykonywać ope-
racje na łańcuchach znaków (ang. string), nazywanych też ciągami znaków.
W przeciwieństwie do innych języków programowania, język C nie posiada
osobnego typu danych do reprezentowania takich wartości. Ciąg znaków jest
przechowywany i przetwarzany w tablicy elementów typu char. Ponieważ
nie wszystkie elementy tej tablicy muszą być zajęte przez znaki należące do
ciągu, to każdy ciąg jest zakończony specjalnym znakiem o kodzie ascii rów-
nym 0 nazywanym znakiem końca łańcucha (ciągu). Ten znak jest zapisany
w notacji języka C jako '\0'. Rysunek ilustruje przykładową pięcioelemen-
tową tablicę przechowującą ciąg znaków abc.
0 1 2 3 4 5
'a' 'b' 'c' '\0'
7/47
Inicjacja łańcuchów
Inicjacja łańcuchów
Tablicę znaków można zainicjować w miejscu jej deklaracji w ten sam sposób
jak zwykłą tablicę, podając wartości jej elementów w nawiasach klamrowych
i pamiętając o tym, aby ostatni element miał wartość '\0'. Jednakże ta-
ka notacja jest bardzo niewygodna. Prościej jest takiej tablicy przypisać ciąg
znaków ujętych w cudzysłów. Jeśli taką wartość przypisujemy do tablicy i jed-
nocześnie określamy rozmiar tej tablicy, to musimy pamiętać, że musi ona
mieć o jeden element więcej niż jest znaków w tym łańcuchu, aby pomieścić
znak końca ciągu. Lepiej w takim przypadku nie określać liczby elementów
tablicy - kompilator ustali ją samodzielnie. Można również łańcuch znaków
przypisać do wskaznika typu char *. Jednak w takim przypadku próba mo-
dyfikacji tego łańcucha w trakcie wykonania programu skończy się błędem
wykonania i działanie programu zostanie przerwane.
8/47
Inicjacja łańcuchów
Inicjacja łańcuchów
Pzykłady
int main(void)
{
char first_string[] = {'P','r','z','y','k','ł','a','d','\0'};
char second_string[] = "Przykład";
char *third_string = "Przykład";
char forth_string[10];
second_string[1] = 'z';
// third_string[1] = 'z'; // To jest zabronione.
return 0;
}
W przykładzie wszystkie tablice są zmiennymi lokalnymi, ale mogą być rów-
nież globalne. Można je również przekazywać przez parametry do funkcji, jak
inne tablice. Zmienna forth_string nie jest zainicjowana, ale można w niej
przechowywać ciągi znaków o maksymalnej liczbie 9 znaków. Można również
zmienić kod przykładu i przypisać jej ciąg znaków w miejscu definicji.
9/47
Wprowadzanie i wypisywanie ciągu
Wprowadzanie i wypisywanie ciągu
Aańcuchy znaków ujęte w cudzysłów można wypisywać na ekran bezpo-
średnio za pomocą funkcji printf() i puts(). Jeśli łańcuch jest zapisany
w tablicy znaków, to możemy go wpisać używając pierwszej z wymienionych
funkcji i stosując ciąg formatujący "%s". Ten sam ciąg można zastosować
do wczytania ciągu z klawiatury do tablicy przy pomocy funkcji scanf().
Należy jednak pamiętać, że ta funkcja odczytuje znaki tylko do napotkania
pierwszego znaku białego. Jeśli zatem chcielibyśmy odczytać całe zdanie, to
musimy posłużyć się ciągiem formatującym  %[^\n]s . W nawiasie kwadra-
towym podaje się zbiór znaków, które ma akceptować funkcja scanf(). Za-
pis ^\n oznacza  wszystkie znaki oprócz znaku nowej linii (klawisza Enter) .
Podobny efekt można uzyskać stosując funkcję fgets(). W przypadku od-
czytu z klawiatury pierwszym argumentem jej wywołania jest tablica znaków,
do której ma być wczytany ciąg, drugim jest maksymalna liczba znaków, któ-
rą trzeba odczytać, a trzecim zmienna stdin. Funkcja zwraca w przypadku
niepowodzenia odczytu wartośćnull, a w przypadku powodzenia wskaznik
na tablicę.
10/47
Wprowadzanie i wypisywanie ciągu
Wprowadzanie i wypisywanie ciągów
Przykład
#include
int main(void)
{
char str[40];
scanf("%s",str); // Wczytanie ciągu do pierwszego napotkanego znaku białego.
while(getchar()!='\n'); // Usunięcie znaku \n ze strumienia wejściowego.
scanf("%[^\n]s",str); // Wczytanie całego ciągu znaków.
while(getchar()!='\n'); // Usunięcie znaku \n ze strumienia wejściowego.
fgets(str,40,stdin); // Wczytanie całego ciągu znaków.
return 0;
}
Zmienna stdin to strumień wejściowy, czyli wskaznik na plik. Proszę zauwa-
żyć, że do funkcjiscanf()ifgets()przekazywana jest nazwa tablicy, która
jest jednocześnie wskaznikiem, zatem nie trzeba jej poprzedzać operatorem
wyłuskania adresu.
11/47
Wprowadzanie i wypisywanie ciągu
Wprowadzanie i wypisywanie ciągów
Przykład
#include
int main(void)
{
char string[11];
scanf("%10[^\n]s",string);
printf("%s\n",string);
return 0;
}
Ten przykład pokazuje, jak ograniczyć liczbę znaków odczytywanych z kla-
wiatury przy pomocy funkcjiscanf(). Bez tego ograniczenia funkcja funkcja
ta pozwala zapisywać poza rozmiar przekazanej jej jako argument wywołania
tablicy, co jest bardzo niebezpiecznym działaniem.
12/47
Operacje na łańcuchach
Operacje na łańcuchach
Tablice znaków nie mogą być porównywane za pomocą zwykłych operatorów
relacyjnych, takich jak np. ==. Ich zastosowanie w stosunku do tych tablic
pozwoli jedynie na porównanie adresów tych tablic, a nie ich zawartości.
Nie można również przypisać takim tablicom, poza przypadkiem inicjacji,
wartości za pomocą operatora =. Te operacje mogą być zrealizowane jedynie
poprzez dostęp do poszczególnych elementów tablic znakowych. Aby ułatwić
ich przeprowadzenie twórcy standardów języka C przewidzieli do tego celu
odpowiednie funkcje biblioteki standardowej języka, które stają się dostępne
w programie po włączeniu do jego kodu zródłowego plików nagłówkowych
strings.h i string.h. W dalszej części wykładu zostanie przedstawiona
część funkcji zadeklarowana w tym drugim pliku.
13/47
Operacje na łańcuchach
Operacje na łańcuchach
Przykład użycia Opis
unsigned long int a = strlen(string); Funkcja zwraca liczbę znaków łańcucha w prze-
kazanej jej przez argument wywołania tablicy
znaków. Pomijany jest znak końca łańcucha.
strcpy(string_2, string_1); Funkcja kopiuje łańcuch znaków przekazany jej
jako drugi argument do tablicy przekazanej jej
jako pierwszy argument. Zwracany przez nią
wskaznik na łańcuch docelowy jest najczęściej
ignorowany.
strncpy(string_2, string_1, number); Jak wyżej, ale funkcja kopiuje maksymalnie
tylko number pierwszych znaków. Zapobiega
to niebezpiecznej sytuacji, gdy kopiowany łań-
cuch ma więcej znaków, niż może pomieścić
string_2.
if(strcmp(string_1,string_2)==0) {
Funkcja porównuje dwa ciągi znaków i zwraca
&
wartość mniejszą od zera, jeśli string_1 jest
} else {
mniejszy od string_2, większą od zera, jeśl
&
zachodzi relacja odwrotna i równą zero, jeśli
}
ciągi są sobie równe. Aańcuchy porównywane
są znak po znaku, aż znaleziona zostanie róż-
niąca się para i porównane zostaną kody ascii
należących do niej znaków, lub jeden z ciągów
będzie krótszy.
14/47
Operacje na łańcuchach
Operacje na łańcuchach
Przykład użycia Opis
if(strncmp(string_1,string_2,length)==0) {
Funkcja działa tak jak strcmp(), ale
&
porównuje maksymalnie tylko tyle zna-
} else {
ków, ile określi argument length. Jest
&
to zabezpieczenie przed przekroczeniem
}
zakresu, któregoś z porównywanych
łańcuchów.
strcat(string_1,string_2); Funkcja dołącza łańcuch zawarty
w pierwszym argumencie do łańcu-
cha zawartego w drugim argumencie
i zwraca wskaznik na ten drugi łań-
cuch. Najczęściej wartość przez nią
zwracana jest ignorowana.
strncat(string_1,string_2,length); Funkcja działa podobnie jak strcat(),
ale dołącza maksymalnie tylko tyle zna-
ków pierwszego łańcucha, ile określi
trzeci argument wywołania.
char *result = strstr(string,pattern); Funkcja wyszukuje pierwsze wystą-
pienie wzorca pattern w łańcuchu
string. Zwraca wskaznik na element
łańcucha, który zawiera pierwszą literę
wzorca.
15/47
Operacje na łańcuchach
Operacje na łańcuchach
Przykład użycia Opis
char *result = strtok(string,delimiters); Funkcja służy do podziału łańcucha
string na mniejsze części według
znaków umieszczonych w łańcuchu
delimiters. Jej sposób użycia jest do-
syć skomplikowany, dlatego w dalszej
części wykładu zaprezentowany zosta-
nie przykład jej wykorzystania.
char *result = strchr(string,character); Funkcja zawraca wskaznik na element
łańcucha string, który zawiera pierw-
sze wystąpienie znaku character. Dru-
gi parametr funkcji jest typu int.
char *result = strchrr(string,character); Funkcja działa podobnie jak strchr(),
ale wyszukuje ostatnie wystąpienie zna-
ku w ciągu.
16/47
Operacje na łańcuchach
Operacje na łańcuchach
Podsumowanie
W tabeli przedstawiono jedne z najczęściej używanych w języku C funkcji
do wykonywania operacji na ciągach znaków. Jeśli funkcja dysponuje za-
miennikiem, który za pomocą argumentów wywołania pozwala ograniczyć
liczbę znaków, na jakich ona operuje (np. strcpy() i strncpy()) to za-
leca się stosowanie tego zamiennika. Jego działanie jest zazwyczaj bardziej
bezpieczne.
Wszystkie funkcje opisane w tabeli można zaimplementować samodzielnie,
wiedząc, że do łańcuchów znaków można odwoływać się jak do zwykłych
tablic. Wiele takich implementacji znajduje się w książce B. W. Kernigha-
na i D. M. Ritchiego pt.  Język ANSI C. Programowanie . Na wykładzie
też zostaną przedstawione implementacje wybranych funkcji działających na
ciągach znaków. Wcześniej zostanie zaprezentowany dokładniejszy opis dzia-
łania funkcji strcmp().
17/47
Operacje na łańcuchach
Operacje na łańcuchach
Funkcja strcmp()
Tak jak napisano w opisie tej funkcji porównuje ona ze sobą dwa łańcuchy
znaków przekazane jej jako argumenty wywołania. To porównanie zaczyna
się od pierwszej pary znaków w obu ciągach. Jeśli kod ascii pierwszego jest
większy od kodu ascii drugiego, to funkcja zwraca wartość większą od zera
i tym samym pierwszy ciąg jest uznawany za  większy . W odwrotnej sytuacji
funkcja zwraca wartość ujemną i pierwszy ciąg uznawany jest za  mniejszy .
Jeśli oba znaki są równe, to funkcja sprawdza kolejne pary. To sprawdzanie
może się zakończyć na jeden z kilku sposobów:
1
Oba ciągi zawierają tyle samo znaków i wszystkie te znaki są takie same
- funkcja zwraca zero, co oznacza, że ciągi są identyczne.
2
Jeśli pierwszy ciąg zawiera się w drugim, to uznawany jest on za mniej-
szy.
3
Funkcja znajduje różniącą się parę i zwraca wartość w opisany wcześniej
sposób.
18/47
Operacje na łańcuchach
Operacje na łańcuchach
Funkcja strlen()
Działanie tej funkcji, jest stosunkowo proste - szuka ona znaku końca ciągu
('\0') i zlicza ile znaków od początku tablicy  minęła zanim go znalazła.
To pozwala ustalić jej liczbę znaków w tym ciągu. Następny slajd zawiera
przykładową implementację tej funkcji, ale pod inną nazwą.
19/47
Operacje na łańcuchach
Operacje na łańcuchach
Realizacja strlen()
unsigned int string_length(char *string)
{
unsigned int i;
for(i=0;string[i];i++)
;
return i;
}
20/47
Operacje na łańcuchach
Operacje na łańcuchach
Realizacja strlen() - komentarz
Zaprezentowany na poprzednim slajdzie kod jest jedną z możliwości imple-
mentacji tej funkcji. Realizacja z użyciem arytmetyki wskazników została
opisana we wspomnianej wcześniej książce. Proszę zwrócić uwagę, że w za-
prezentowanej funkcji większość działania wykonywana jest w pętli for.
21/47
Operacje na łańcuchach
Operacje na łańcuchach
Funkcja strncpy()
Ta funkcja kopiuje zawartość pierwszego przekazanego jej jako argument
wywołania łańcucha do drugiego, ale maksymalnie tylko tyle znaków, ile
zostało określonych przez trzeci argument. Jako ten argument należy prze-
kazać liczbę znaków, które można umieścić w tablicy docelowej. Dzięki temu
unikniemy sytuacji, w której znaki będą zapisywane poza tablicą, co może
doprowadzić do nieprawidłowego działania programu. Dalej zaprezentowano
dwie wersje tej funkcji o zmienionej nazwie.
22/47
Operacje na łańcuchach
Operacje na łańcuchach
Realizacja strncpy() - pierwsza wersja
void string_copy(char source[], char destination[], int length)
{
int i = 0;
while(length!=0 && source[i]!='\0') {
destination[i]=source[i];
i++;
length--;
}
destination[i]='\0';
}
23/47
Operacje na łańcuchach
Operacje na łańcuchach
Komentarz do pierwszej wersji strncpy()
Kopiowanie odbywa się w pętli while, gdzie znak po znaku przepisywany
jest łańcuch z tablicysourcedo tablicydestination. Pętla ta może zakoń-
czyć się na dwa sposoby. Zmienna length może osiągnąć wartość zero lub
w odwiedzanym elemencie tablicy source może znajdować się znak końca
łańcucha. W każdym przypadku, po zakończeniu pętli, w i-tym elemencie
tablicy destination trzeba umieścić znak końca łańcucha.
24/47
Operacje na łańcuchach
Operacje na łańcuchach
Realizacja strncpy() - wersja z użyciem arytmetyki wskazników
void string_copy(char *source, char *destination, int length)
{
destination[length]='\0';
while((length--)&&(*destination++=*source++))
;
}
25/47
Operacje na łańcuchach
Operacje na łańcuchach
Komentarz do drugiej wersji strncpy()
Zaprezentowana na poprzednim slajdzie druga wersjastrncpy()jest krótsza
od swojej poprzedniczki dzięki zastosowaniu arytmetyki wskazników i kilku
własności składni języka C. Po pierwsze wykorzystano w niej fakt, że każ-
da wartość różna od zera jest traktowana jako prawda, a równa zero jako
fałsz. Dzięki temu nie jest konieczne przyrównywanie wyrażeń number--
i *destination++=*source++ do zera. Po drugie, skorzystano ze skróco-
nych obliczeń stosowanych dla operatora &&, dzięki czemu jeśli pierwsze
wyrażenie jest fałszywe, drugie nie jest już wykonywane. Po trzecie zastoso-
wano dostęp do tablicy za pomocą arytmetyki wskazników. Operator postin-
krementacji nie zwiększa wartości elementu wskazywanego przez wskaznik,
ale adres zawarty w tym wskazniku. Dzięki temu wskaznik jest  przesta-
wiany na kolejny element tablicy. Przed wykonaniem pętli w tablicy doce-
lowej wstawiany jest znak końca ciągu w elemencie określonym przez war-
tość zmiennej length. Dzięki temu przekopiowany ciąg zostanie zakończony
znakiem końca łańcucha, nawet jeśli oryginalny ciąg ma więcej znaków niż
określa zmienna length.
26/47
Operacje na łańcuchach
Operacje na łańcuchach
Funkcja strstr()
Funkcja strstr() sprawdza, czy łańcuch przekazany jej jako pierwszy ar-
gument wywołania zawarty jest w łańcuchu przekazanym jej jako drugi ar-
gument wywołania. Jeśli go znajdzie, to zwraca wskaznik na element, który
zawiera pierwszy znak drugiego ciągu, jeśli nie, to zwraca wartośćnull. Opi-
sana operacja nazywa się  wyszukiwaniem wzorca (ang. pattern matching)
w łańcuchu znaków. Jest wiele algorytmów, które ją przeprowadzają. Dla
długich wzorców i przeszukiwanych ciągów efektywne będą skomplikowane
algorytmy Boyera-Moore a i kmp. My zapoznamy się z naiwnym algoryt-
mem wyszukiwania wzorca, który według prof. S. Skieny jest efektywny dla
wzorców, których długość nie przekracza pięciu znaków. Algorytm ten szuka
w badanym ciągu najpierw pierwszego znaku wzorca. Jeśli go znajdzie, to
sprawdza, czy za nim znajdują się pozostałe. Jeśli tak, to wzorzec został
znaleziony.
27/47
Operacje na łańcuchach
Operacje na łańcuchach
Wyszukiwanie wzorca - implementacja
int find_match(char string[], char pattern[])
{
int i,j,
pattern_length=strlen(pattern),
string_length=strlen(string);
for(i=0;i<=(string_length-pattern_length);i++) {
j=0;
while((jj++;
if(j==pattern_length)
return i;
}
return -1;
}
28/47
Operacje na łańcuchach
Operacje na łańcuchach
Wyszukiwanie wzorca - komentarz
Funkcja find_match() działa inaczej niż strstr(). Zamiast wskazników
(adresów) zwraca wartość indeksu, który zawiera pierwszy znak wzorca w ba-
danym łańcuchu, lub wartość -1, gdy wzorzec nie występuje w przeszukiwa-
nym ciągu. Funkcja najpierw wyznacza liczbę znaków (długości) obu ciągów.
Następnie w pętli for odwiedza każdy z elementów przeszukiwanego ciągu
(string) i porównuje jego wartość z wartością pierwszego elementu wzorca
(pattern). Jeśli są one zgodne to zostanie wykonana iteracja pętli while.
Wykonanie tej pętli będzie tak długo powtarzane, jak długo będzie zgodność
między kolejnymi znakami ciągu i wzorca lub gdy skończy się wzorzec. Ten
ostatni przypadek sprawdzany jest w instrukcjiif. Jeśli jest on prawdziwy, to
oznacza to, że wzorzec został znaleziony, a i-ty element ciągu zawiera jego
pierwszy znak, dlatego zwracana jest wtedy wartość zmiennej i. W prze-
ciwnym przypadku wzorzec nie został znaleziony i należy sprawdzić kolejne
znaki ciągu.
29/47
Operacje na łańcuchach
Operacje na łańcuchach
Wyszukiwanie wzorca - komentarz
Proszę zwrócić uwagę, kiedy kończone jest przeszukiwanie łańcucha - wtedy,
gdy zostanie do przeszukania mniej znaków niż zawiera wzorzec. Jeśli dotąd
nie udało się go znalezć, to znaczy, że nie występuje w ciągu i funkcja zwróci
wartość -1.
30/47
Operacje na łańcuchach
Operacje na łańcuchach
Przykład użycia strtok()
#include
#include
int main(void)
{
char string[51] = {'\0'};
scanf("%50[^\n]s",string);
char *result = strtok(string," ");
do {
if(result)
printf("%s\n",result);
result=strtok(NULL," ");
} while(result!=NULL);
return 0;
}
31/47
Operacje na łańcuchach
Operacje na łańcuchach
Przykład użycia strtok() - komentarz
Zaprezentowany na poprzednim slajdzie program pokazuje w jaki sposób
można użyć funkcji strtok(), aby podzielić ciąg znaków na mniejsze czę-
ści, rozdzielone spacjami. W przypadku programu każdy z tych mniejszych
ciągów wypisywany jest na ekran. Najpierw funkcja jest wywoływana poza
pętlą. Przekazywany jest do niej jako argument wywołania ciąg, który nale-
ży podzielić i ciąg zawierający spację, stanowiącą separator. Jeśli ta funkcja
zwróci wartość różną odnull1, co jest sprawdzane w instrukcji warunkowej,
to zwrócony przez funkcję wskaznik jest używany przez funkcję printf(),
aby wypisać na ekran wyznaczony fragment ciągu i ponownie wywoływana
jest funkcja strtok(), aby znalezć kolejny fragment. Tym razem jednak,
jako pierwszy argument wywołania przekazywana jest jej stałanull. Te trzy
operacje wykonywane są w pętli do& while, tak długo, aż strtok() zwróci
wartośćnull, co będzie oznaczało, że skończyły się już znaki w dzielonym
łańcuchu.
1
Zamiast tej stałej można użyć po prostu zera.
32/47
Operacje na łańcuchach
Operacje na łańcuchach
Dwie kolejne zaprezentowane funkcje, nie mają swoich odpowiedników w stan-
dardowej bibliotece języka C. Istnieją podobne podprogramy w języku Pascal.
Wykonują one na tyle użyteczne działania, że warto stworzyć ich odpowied-
niki w języku C.
33/47
Operacje na łańcuchach
Operacje na łańcuchach
Usunięcia fragmentu łańcucha
Pierwsza funkcja usuwa część łańcucha zawierającą określoną liczbę znaków
i począwszy od wskazanego miejsca. Okazuje się, że aby usunąć fragment
ciągu należy wszystkie znaki znajdujące się za nim, łącznie ze znakiem koń-
ca ciągu, skopiować w lewo o tyle elementów w tablicy, ile ten fragment
zawiera znaków. Aby lepiej zrozumieć ten opis zapoznamy się z krótką sy-
mulacją, w której ze zdania  Ala ma kota będzie usuwany wyraz  ma wraz
z występującą po nim spacją.
34/47
Operacje na łańcuchach
Operacje na łańcuchach
Symulacja - usunięcie fragmentu łańcucha
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
'A' 'l' 'a' ' ' 'm' 'a' ' ' 'k' 'o' 't' 'a' '.''\0'
35/47
Operacje na łańcuchach
Operacje na łańcuchach
Symulacja - usunięcie fragmentu łańcucha
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
'A' 'l' 'a' ' ' 'k' 'o' 't' 'a' '.''\0''a' '.''\0'
35/47
Operacje na łańcuchach
Operacje na łańcuchach
Przykład - usunięcie fragmentu łańcucha
int delete_from_string(char *string, unsigned int where, unsigned int how_many)
{
if(where<0||where>=strlen(string))
return -1;
if(how_many>strlen(string)+1)
return -2;
int i;
for(i=where;istring[i] = string[how_many+i];
return 0;
}
36/47
Operacje na łańcuchach
Operacje na łańcuchach
Usunięcie fragmentu łańcucha - komentarz
Przez pierwszy parametr przekazywany jest do funkcji łańcuch, którego frag-
ment należy usunąć. Parametr where określa indeks elementu, od którego
należy zacząć usuwanie, a parametr how_many ile znaków należy usunąć.
Funkcja delete_string sprawdza, czy operacja możliwa jest do realizacji.
Jeśli parametrwheremiałby ujemną wartość lub wartość przekraczającą licz-
bę znaków w ciągu, to funkcja zwróci wartość -1 i zakończy swoje działanie.
Podobnie, jeśli wartość parametru how_many określałaby, że trzeba usunąć
więcej znaków niż zawiera ciąg, to funkcja zakończy swe działanie zwracając
wartość -2. Jeśli wartości parametrów są poprawne, to w pętli for dokony-
wane jest kopiowanie znaków. Na zakończenie funkcja for zwraca wartość
zero sygnalizującą pomyślne zakończenie operacji.
37/47
Operacje na łańcuchach
Operacje na łańcuchach
Wstawianie do łańcucha
Kolejna funkcja wstawia łańcuch (wzorzec) w określone miejsce innego łań-
cucha. Aby wykonać tę operację, należy najpierw znaki z łańcucha docelowe-
go, począwszy od ustalonego elementu, skopiować w prawo o tyle elementów,
ile jest znaków we wstawianym wzorcu. Następnie należy skopiować ze wzor-
ca wszystkie znaki w przygotowane w ten sposób miejsce. Operacja ta jest
zilustrowana za pomocą symulacji, w której do ciągu  Ala kota. wstawiany
jest ciąg  ma (ze spacją), począwszy od piątego elementu.
38/47
Operacje na łańcuchach
Operacje na łańcuchach
Symulacja - wstawienie do łańcucha
0 1 2
'm' 'a' ' '
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
'A' 'l' 'a' ' ' 'k' 'o' 't' 'a' '.''\0'' ' ' ' ' '
39/47
Operacje na łańcuchach
Operacje na łańcuchach
Symulacja - wstawienie do łańcucha
0 1 2
'm' 'a' ' '
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
'A' 'l' 'a' ' ' 'k' 'o' 't' 'k' 'o' 't' 'a' '.''\0'
39/47
Operacje na łańcuchach
Operacje na łańcuchach
Symulacja - wstawienie do łańcucha
0 1 2
'm' 'a' ' '
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
'A' 'l' 'a' ' ' 'm' 'a' ' ' 'k' 'o' 't' 'a' '.''\0'
39/47
Operacje na łańcuchach
Operacje na łańcuchach
Przykład - wstawienie do łańcucha
int insert_into_string(char *string, const char *pattern, unsigned int where)
{
if(strlen(pattern)+strlen(string)+1>NUMBER_OF_ELEMENTS)
return -1;
if(where<0||where>strlen(string))
return -2;
int i;
for(i=strlen(string)+1;i>=where;i--)
string[i+strlen(pattern)]=string[i];
for(i=0;istring[where+i]=pattern[i];
return 0;
}
40/47
Operacje na łańcuchach
Operacje na łańcuchach
Wstawianie łańcucha - komentarz
Funkcjainsert_into_stringwstawia przekazany przez parametrpattern
ciąg do ciągu przekazanego przez parametr string, począwszy od elementu
o indeksie where. Najpierw sprawdza ona, czy łańcuch powstały w wyniku
takiego działania nie miałby więcej elementów, niż może pomieścić tablica
string. Jeśli tak byłoby, to kończy swoje działanie i zwraca wartość -1.
Jeśli nie, to sprawdza, czy parametr where ma poprawną wartość, tzn. czy
wskazuje miejsce wewnątrz łańcucha, a nie poza nim. Jeśli ten test dałby
niepomyślny rezultat, to funkcja zwróci wartość -2. Jeśli jednak oba testy
dadzą pomyślny wynik, to w pierwszej pętli for następuje kopiowanie zna-
ków w prawo o liczbę elementów określona długością wzorca. W drugiej pętli
znaki ze wzorca kopiowane są w odpowiednie miejsce w łańcuchu docelo-
wym. W przypadku obu pętli proszę zwrócić uwagę na konstrukcję wyrażeń
indeksujących. Po zakończeniu ostatniej pętli funkcja zwraca wartość 0 sy-
gnalizującą pomyślne wykonanie operacji.
41/47
Konwersje
Konwersje
W standardowej bibliotece języka C dostępne są także funkcje, które prze-
kształcają łańcuch przekazany im jako argument wywołania na liczbę okre-
ślonego typu. Można ich użyć w programie po załączeniu pliku nagłówkowe-
go stdlib.h. Tabela na następnym slajdzie zawiera zestawienie niektórych
z nich.
42/47
Konwersje
Konwersje
Sposób użycia Opis
int number = atoi("45"); Funkcja przekształca ciąg na liczbę ty-
pu int. Przekształcenie następuje na-
wet wtedy, gdy ciąg zaczyna się liczbą,
a pozostałe znaki ciągu nie są cyframi.
Jeśli ciąg nie daje się przekształcić na
liczbę, to funkcja zwraca wartość 0.
long int number = atol("45"); Jak wyżej, ale funkcja zwraca liczbę ty-
pu long int.
long long int number = atoll("45"); Jak wyżej, ale funkcja zwraca liczbę ty-
pu long long int.
double number = atof("45.5"); Jak wyżej, ale zwracana liczba jest ty-
pu double. Część ułamkowa w łańcu-
chu zapisywana jest po kropce, nie po
przecinku. Wartość liczby w łańcuchu
może być również zapisana z użyciem
notacji wykładniczej.
43/47
Konwersje
Konwersje
Konwersje odwrotne, tj. przekształcenie liczby na łańcuch są dokonywane za
pomocą funkcji sprintf() i snprintf(), które są dostępne po włączeniu
do programu pliku nagłówkowego stdio.h. Funkcje te działają tak, jak
printf(), ale wynik swojego działania nie zapisują na ekranie, a do tablicy
znaków, która jest podawana jako pierwszy argument ich wywołania. Funkcja
snprintf() dodatkowo pobiera przez drugi parametr maksymalną liczbę
znaków, jakie można zapisać do tej tablicy. Jest więc bezpieczniejszą wersją
sprintf().
44/47
Zakończenie
Podziękowania
Składam podziękowania dla dra inż. Grzegorza Aukawskiego i mgra inż.
Leszka Ciopińskiego za udostępnienie materiałów, których fragmenty zostały
wykorzystane w tym wykładzie.
45/47
Zakończenie
Pytania
?
46/47
Zakończenie
koniec
Dziękuję Państwu za uwagę.
47/47


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
PP1 lecture 4
PP1 lecture 5
PP1 lecture 8
PP1 lecture 6
PP1 lecture
PP1 lecture 9
PP1 lecture 2
Lecture4 Med Women Monsters Film
lecture 2
Bezhanshivili Lattices and Topology (Lecture Presentation)
wfhss conf20070503 lecture29 en
Feynman Lectures on Physics Volume 1 Chapter
Syntax lecture3
Lecture POLAND Competitiv2008
Telecommunication Systems and Networks 2011 2012 Lecture 6
PP1 laboratorium 7
CJ Lecture 6

więcej podobnych podstron