2015 matura język polski poziom rozszerzony KLUCZ


EGZAMIN MATURALNY
W ROKU SZKOLNYM 2014/2015
FORMUAA OD 2015
( NOWA MATURA )
JZYK POLSKI
POZIOM ROZSZERZONY
ZASADY OCENIANIA ROZWIZAC ZADAC
ARKUSZ MPO-R1
MAJ 2015
Temat 1. Określ, jaki problem podejmuje Umberto Eco w podanym tekście. Zajmij
stanowisko wobec rozwiązania przyjętego przez autora, odwołując się do tego
tekstu oraz innych tekstów kultury. Twoja praca powinna liczyć co najmniej
300 słów.
Szczegółowe ustalenia dotyczące sposobu oceniania
" Tekst teoretyczny dotyczy dwóch aspektów możliwych odczytań:
o piękna jako absolutu/transcendecji, które według Umberto Eco istnieje poza
światem
o technik artystycznych służących ukazaniu piękna.
" Inne dopuszczalne odczytania:
o tekst o pięknie i o tym, jak ono jest osiągane
o pokazanie względności piękna.
Wymagania ogólne Wymagania szczegółowe
Zdający:
PP 1.2) [& ] odczytuje zawarte w odbieranych
tekstach informacje zarówno jawne, jak i ukryte
I. Odbiór wypowiedzi
1.7) rozpoznaje w wypowiedzi ironię, objaśnia jej
i wykorzystanie zawartych w nich
mechanizm i funkcję
informacji.
PR 1.2) twórczo wykorzystuje wypowiedzi
krytycznoliterackie i teoretycznoliterackie
(np. recenzja, szkic, artykuł, esej).
Zdający:
PP 1.2) określa problematykę utworu
3.2) wykorzystuje w interpretacji utworu konteksty
II. Analiza i interpretacja tekstów
[...]
kultury.
PR 3.1) dostrzega i komentuje estetyczne wartości
utworu literackiego
4.1) wskazuje różne sposoby wyrażania
wartościowań w tekstach.
Zdający:
PP 1.1) tworzy dłuższy tekst pisany lub mówiony
([& ] interpretacja utworu literackiego
lub fragmentu) zgodnie z podstawowymi regułami
jego organizacji, przestrzegając zasad spójności
znaczeniowej i logicznej
III. Tworzenie wypowiedzi.
1.2) przygotowuje wypowiedz (wybiera formę
gatunkową i odpowiedni układ kompozycyjny,
analizuje temat, wybiera formę kompozycyjną,
[& ], dobiera właściwe słownictwo)
1.3) tworzy samodzielną wypowiedz
argumentacyjną według podstawowych zasad logiki
i retoryki.
Strona 2 z 11
KRYTERIA OCENY WYPOWIEDZI ARGUMENTACYJNEJ (MAKSYMALNIE 40 PUNKTÓW)
A B C D E F G H
Sformułowanie
stanowiska wobec
Określenie Poprawność Zamysł Spójność Poprawność Poprawność
rozwiązania Styl tekstu
kompozycyjny
problemu rzeczowa lokalna językowa zapisu
przyjętego przez
autora tekstu
9 9 2 6 2 4 4 4
Określenie problemu Stanowisko Brak błędów Kompozycja Pełna spójność Styl stosowny Brak błędów Zapis w pełni
zgodne z tekstem adekwatne do rzeczowych funkcjonalna wypowiedzi lub lub nieliczne poprawny lub
i pełne tekstu i pełne nieznaczne błędy nierażące nieliczne błędy
zaburzenia spójn. nierażące
6 6 3 1 2 2 2
Określenie problemu Stanowisko Zaburzenia Znaczne Styl częściowo Liczne błędy Liczne błędy
zgodne z tekstem, adekwatne do funkcjonalności zaburzenia stosowny nierażące lub nierażące lub
ale niepełne tekstu, ale niepełne kompozycji spójności nieliczne błędy nieliczne błędy
rażące rażące
3 3
Określenie problemu Stanowisko
częściowo zgodne częściowo
adekwatne do tekstu
z tekstem
0 0 0 0 0 0 0 0
Brak określenia Brak stanowiska lub Jeden błąd Brak zamysłu Wypowiedz Styl Liczne błędy Liczne błędy
problemu lub stanowisko lub więcej kompozycyjnego niespójna niestosowny rażące rażące
problem niezgodny nieadekwatne do błędów
z tekstem tekstu rzeczowych
UWAGA
Jeśli w kategorii A praca uzyska 0 punktów, egzaminator nie przyznaje punktów w pozostałych kategoriach.
Jeśli w kategorii A praca uzyska 3 punkty, a w kategorii B  0 punktów, egzaminator nie przyznaje punktów w pozostałych kategoriach.
Jeśli praca składa się z mniej niż 300 słów, egzaminator przyznaje punkty tylko w kategoriach A, B i C.
Pojawienie się błędu kardynalnego dyskwalifikuje pracę  zdający otrzymuje 0 punktów.
Strona 3 z 11
Objaśnienia dotyczące oceny wypowiedzi argumentacyjnej
A. Określenie problemu. Zdający powinien zrozumieć, jaki problem podejmuje autor w przedstawionym fragmencie tekstu oraz sformułować
ten problem. Określenie problemu jest oceniane ze względu na to, czy jest zgodne z tekstem i czy jest pełne.
Określenie problemu uważa się za
- pełne, jeśli praca zawiera zarówno odtworzenie problemu (np. w postaci pytania), jak i jego interpretację, czyli umieszczenie tego
problemu w odpowiednim kontekście. Interpretacja problemu powinna być uzasadniona (np. wagę problemu można uzasadnić jego
historycznymi uwarunkowaniami lub współczesnymi implikacjami).
- niepełne, jeśli praca nie zawiera interpretacji trafnie rozpoznanego problemu.
- częściowo zgodne z tekstem, jeśli zdający nie w pełni rozpoznaje problem główny lub wydobywa z tekstu tylko problem drugorzędny.
B. Sformułowanie stanowiska zdającego wobec rozwiązania przyjętego przez autora tekstu.
Uczeń powinien omówić i ocenić rozwiązanie zaproponowane przez autora w przedstawionym tekście. Sformułowanie stanowiska zdającego
wobec rozwiązania przyjętego przez autora tekstu jest oceniane ze względu na to, czy jest adekwatne do tekstu i czy jest pełne.
Sformułowanie stanowiska wobec rozwiązania przyjętego przez autora tekstu uważa się za:
- częściowo adekwatne do tekstu, gdy zniekształca rozwiązanie proponowane przez autora.
- pełne, gdy zawiera ono odtworzenie rozwiązania przyjętego przez autora tekstu oraz trafne odwołania do innych tekstów kultury
uzasadniające stanowisko zdającego.
- niepełne, kiedy brak trafnego odwołania do innych tekstów kultury uzasadniających stanowisko zdającego.
C. Poprawność rzeczową ocenia się na podstawie liczby błędów rzeczowych. Pomyłki (np. w nazwach własnych lub datach) niewpływające na
sformułowanie stanowiska wobec rozwiązania przyjętego przez autora tekstu uważa się za usterki, a nie błędy rzeczowe.
Błąd kardynalny to błąd rzeczowy świadczący o nieznajomości (1) tekstu kultury, do którego odwołuje się zdający, oraz (2) kontekstu
interpretacyjnego przywołanego przez zdającego.
D. Kompozycja oceniana jest ze względu na funkcjonalność segmentacji i uporządkowanie tekstu zgodnie z wybranym przez zdającego
gatunkiem wypowiedzi. Należy wziąć pod uwagę, czy w tekście zostały wyodrębnione  językowo i graficznie  części pracy oraz akapity
niezbędne dla jasnego sformułowania stanowiska i uzasadniających je argumentów, a także czy wyodrębnione części i akapity są logicznie
i konsekwentnie uporządkowane (bez luk i zbędnych powtórzeń).
Kompozycja jest funkcjonalna, jeśli podział tekstu na segmenty (części) i ich porządek są ściśle powiązane z porządkiem treści i realizowanymi
w tekście funkcjami retorycznymi. Odejście od zasady trójdzielnej kompozycji nie jest błędem, jeśli segmentacja jest funkcjonalna.
Strona 4 z 11
Wagę zaburzenia funkcjonalności ocenia egzaminator na podstawie całości pracy (np. brak zakończenia w pracy, w której uczeń jasno rozwija
swoją myśl, uznaje się za niewielkie zaburzenie, natomiast brak rozdzielenia interpretacji problemu od interpretacji rozwiązania lub podważenie
w zakończeniu wcześniejszych wywodów  za znaczne zaburzenie).
E. Spójność lokalną ocenia się na podstawie zgodności logicznej i gramatycznej między kolejnymi, znajdującymi się w bezpośrednim
sąsiedztwie zdaniami w akapitach. Znaczne zaburzenia spójności wypowiedzi to np. akapity zbudowane z sekwencji zdań niepowiązanych
ze sobą ani logicznie, ani gramatycznie (potok luznych myśli, skojarzeń).
F. Styl tekstu ocenia się ze względu na stosowność.
Styl uznaje się za:
- stosowny, jeśli zachowana jest zasada decorum (dobór środków językowych jest celowy i adekwatny do wybranego przez ucznia gatunku
wypowiedzi, sytuacji egzaminacyjnej, tematu i intencji wypowiedzi oraz odmiany pisanej języka). Dopuszcza się drobne, sporadyczne
odstępstwa od stosowności.
- częściowo stosowny dotyczy wypowiedzi, w której zdający niefunkcjonalnie łączy różne style, nie kontroluje jednolitości stylu,
np. w wypowiedzi pojawiają się wyrazy i konstrukcje z języka potocznego, nieoficjalnego, wtręty ze stylu urzędowego, nadmierna
metaforyka. Mieszanie różnych stylów wypowiedzi uznaje się za uzasadnione, jeśli jest funkcjonalne.
- niestosowny, jeśli wypowiedz zawiera np. wulgaryzmy lub ma charakter obrazliwy.
Styl wypracowania nie musi być zgodny z upodobaniami stylistycznymi egzaminatora.
G. Poprawność językowa oceniana jest ze względu na liczbę i wagę błędów składniowych, leksykalnych, słowotwórczych, frazeologicznych,
fleksyjnych i stylistycznych.
Błąd stylistyczny to konstrukcja zgodna z normą językową, ale niewłaściwa w sytuacji, w której powstaje tekst, oraz nieodpowiednia dla stylu,
w jakim tekst jest pisany, np. udziwniona metafora, niefunkcjonalny kolokwializm, wulgaryzm, nieuzasadnione powtórzenie leksykalne lub
składniowe.
Błędów logicznych nie uznaje się za błędy stylistyczne.
H. Poprawność zapisu ocenia się ze względu na liczbę błędów ortograficznych i interpunkcyjnych (szacowaną odpowiednio do objętości
tekstu) oraz ich wagę (błędy rażące i nierażące). Za błąd rażący uznaje się błąd, który polega na naruszeniu ogólnej reguły ortograficznej lub
interpunkcyjnej w zapisie słów lub fraz o wysokiej frekwencji. Ewentualne wątpliwości rozstrzygają ustalenia Rady Języka Polskiego
i klasyfikacja błędów interpunkcyjnych Jerzego Podrackiego.
Strona 5 z 11
Temat 2. Dokonaj interpretacji porównawczej podanych tekstów. Twoja praca powinna
liczyć co najmniej 300 słów.
Szczegółowe ustalenia dotyczące sposobu oceniania
" Koncepcja interpretacyjna zdającego musi być widoczna w pracy, choć nie musi być
wyrażona w formie tezy, może wynikać pośrednio z wywodu.
" Przywołany przez zdającego kontekst powinien być sfunkcjonalizowany (nawiązujący
do tekstów i pogłębiający koncepcję interpretacyjną). Nie wystarczy samo jego
wskazanie lub hasłowe odwołanie się do niego.
" Proste odczytanie (parafrazowanie, streszczanie) tekstów danych w zadaniu nie jest
ich interpretacją.
" W pracach powinny zostać wskazane płaszczyzny porównania (np.: kontrast między
perspektywą ogólną a jednostkową, patetyczny język a język relacjonujący
obserwowane zjawiska, historia Polski a historia jednostek, Syberia jako metafora
polskich losów).
" Możliwe jest interpretowanie tekstów danych w zadaniu poza ich kontekstem
macierzystym.
Wymagania ogólne Wymagania szczegółowe
Zdający:
1.1) odczytuje sens całego tekstu
I. Odbiór wypowiedzi 1.4) wskazuje charakterystyczne cechy stylu danego
i wykorzystanie zawartych w nich tekstu, rozpoznaje zastosowane w nim środki
informacji. językowe i ich funkcje w tekście
1.7) rozpoznaje w wypowiedzi ironię, objaśnia jej
mechanizm i funkcję.
Zdający:
1.1) prezentuje własne przeżycia wynikające
z kontaktu z dziełem sztuki
1.2) określa problematykę utworu
1.3) rozpoznaje konwencję literacką [& ]
2.1) wskazuje zastosowane w utworze środki
wyrazu artystycznego i ich funkcje [& ] oraz inne
wyznaczniki poetyki danego utworu (z zakresu
podstaw wersyfikacji, kompozycji, genologii)
II. Analiza i interpretacja tekstów i określa ich funkcje
kultury. 2.4) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania
świata przedstawionego i bohatera
([& ] sytuacja liryczna [& ])
2.5) porównuje utwory literackie lub ich fragmenty
(dostrzega cechy wspólne i różne)
PR 2.1) wskazuje związki między różnymi
aspektami utworu (estetycznym, etycznym
i poznawczym)
PR 2.3) rozpoznaje aluzje literackie i symbole
kulturowe [& ] oraz ich funkcję ideową
i kompozycyjną, a także znaki tradycji [& ]
Strona 6 z 11
3.1) wykorzystuje w interpretacji elementy
znaczące dla odczytania sensu utworu (np. słowa-
klucze, wyznaczniki kompozycji)
3.2) wykorzystuje w interpretacji utworu konteksty
[...]
3.3) porównuje funkcjonowanie tych samych
motywów w różnych utworach literackich
3.4) odczytuje treści alegoryczne i symboliczne
utworu
PR 3.2) przeprowadza interpretację porównawczą
utworów literackich.
Zdający:
1.1) tworzy dłuższy tekst pisany [& ] zgodnie
z podstawowymi regułami jego organizacji,
przestrzegając zasad spójności znaczeniowej
i logicznej
1.2) przygotowuje wypowiedz [& ] (wybiera [& ]
odpowiedni układ kompozycyjny, analizuje temat,
wybiera formę kompozycyjną, sporządza plan
III. Tworzenie wypowiedzi.
wypowiedzi, dobiera właściwe słownictwo)
1.3) tworzy samodzielną wypowiedz
argumentacyjną według podstawowych zasad logiki
lub retoryki (stawia tezę lub hipotezę, dobiera
argumenty, porządkuje je, hierarchizuje, dokonuje
ich selekcji pod względem użyteczności
w wypowiedzi, podsumowuje, dobiera przykłady
ilustrujące wywód myślowy, przeprowadza
prawidłowe wnioskowanie).
Strona 7 z 11
KRYTERIA OCENY INTERPRETACJI PORÓWNAWCZEJ (MAKSYMALNIE 40 PUNKTÓW)
A B C D E F G H
Koncepcja
Uzasadnienie tezy Poprawność Zamysł Spójność Poprawność Poprawność
porównywania Styl tekstu
interpretacyjnej rzeczowa kompozycyjny lokalna językowa zapisu
utworów
6 12 2 6 2 4 4 4
Koncepcja Uzasadnienie Brak błędów Kompozycja Pełna spójność Styl stosowny Brak błędów Zapis w pełni
niesprzeczna trafne , rzeczowych funkcjonalna wypowiedzi lub lub nieliczne poprawny lub
z utworami pogłębione nieznaczne błędy nierażące nieliczne błędy
i spójna zaburzenia nierażące
spójności
4 8 2 2 2
Koncepcja Uzasadnienie
niesprzeczna trafne, ale Styl częściowo Liczne błędy Liczne błędy
z utworami niepogłębione stosowny nierażące lub nierażące lub
i częściowo spójna nieliczne błędy nieliczne błędy
rażące rażące
2 4 3 1
Koncepcja Uzasadnienie Zaburzenia Znaczne
częściowo częściowo trafne funkcjonalności zaburzenia
sprzeczna kompozycji spójności
z utworami
0 0 0 0 0 0 0 0
Koncepcja Brak trafnych Jeden błąd lub Brak zamysłu Wypowiedz Styl Liczne błędy Liczne błędy
argumentów
sprzeczna więcej błędów kompozycyjnego niespójna niestosowny rażące rażące
uzasadniających
z utworami lub rzeczowych
interpretację
brak koncepcji
porównawczą
UWAGA
Jeśli w kategorii A praca uzyska 0 punktów, egzaminator nie przyznaje punktów w pozostałych kategoriach.
Jeśli w kategorii A praca uzyska 2 punkty, a w kategorii B  0 punktów, egzaminator nie przyznaje punktów w pozostałych kategoriach.
Jeśli praca składa się z mniej niż 300 słów, egzaminator przyznaje punkty tylko w kategoriach A, B i C.
Pojawienie się błędu kardynalnego dyskwalifikuje pracę  zdający otrzymuje 0 punktów.
Strona 8 z 11
Objaśnienia dotyczące oceny interpretacji porównawczej
A. Koncepcja interpretacji porównawczej jest efektem poszukiwania przez zdającego sensów wynikających z zestawienia tekstów i wymaga
ustalenia pewnych obszarów porównania, w których szuka się podobieństw i/lub różnic między utworami, a następnie wyciąga z tego wnioski.
Koncepcja jest oceniana ze względu na to, czy jest niesprzeczna z utworami i czy jest spójna.
Koncepcja jest:
- niesprzeczna z utworami, jeśli znajduje potwierdzenia w obu tekstach, przy czym porównywane obszary są dla tekstów trafne i istotne, a
nie drugorzędne.
- częściowo sprzeczna z utworami, jeśli jedynie we fragmentach (lub fragmencie) znajduje potwierdzenie w tekstach lub porównywane
obszary są dla tekstów drugorzędne.
- całkowicie sprzeczna z utworami, jeśli nawet we fragmentach (lub fragmencie) nie znajduje potwierdzenia w tekstach.
Koncepcja jest:
- spójna, gdy wypowiedz w sposób wystarczający dla uzasadnienia tezy/hipotezy interpretacyjnej obejmuje i łączy w całość sensy obu utworów.
- częściowo spójna, gdy wypowiedz obejmuje i łączy sensy obu utworów, ale w sposób niewystarczający dla uzasadnienia tezy/hipotezy interpretacyjnej.
- niespójna, gdy wypowiedz obejmuje sensy każdego tekstu, ale ich nie łączy (tzn. wypowiedz składa się z dwóch niepowiązanych ze sobą interpretacji).
Brak koncepcji to brak wskazania zasady zestawienia utworów.
B. Uzasadnienie interpretacji jest oceniane ze względu na to, czy jest trafne i czy jest pogłębione.
Uzasadnienie trafne zawiera wyłącznie powiązane z tekstami argumenty na rzecz odczytania sensów wynikających z zestawienia utworów.
Argumenty muszą wynikać ze sfunkcjonalizowanej analizy, to znaczy wywodzić się z formy lub/i treści tekstów.
Uzasadnienie jest:
- częściowo trafne, jeśli w pracy  oprócz argumentów niepowiązanych z tekstami lub/i niewynikających ze sfunkcjonalizowanej analizy 
pojawi się przynajmniej jeden argument powiązany z tekstami i wynikający ze sfunkcjonalizowanej analizy.
- pogłębione, jeśli znajduje potwierdzenie nie tylko w tekstach, ale także w kontekstach (np. biograficznym, historycznoliterackim,
filozoficznym, kulturowym). Zdający powinien choć częściowo rozwinąć przywołany kontekst, aby uzasadnić jego pojawienie się.
- niepogłębione, gdy wszystkie argumenty są sfunkcjonalizowane, ale zdający przywołał je tylko z tekstów albo tylko z kontekstów.
C. Poprawność rzeczową ocenia się na podstawie liczby błędów rzeczowych. Pomyłki (np. w nazwach własnych lub datach) niewpływające na
koncepcję interpretacyjną uważa się za usterki, a nie błędy rzeczowe.
Błąd kardynalny to błąd rzeczowy świadczący o nieznajomości (1) tekstu kultury, do którego odwołuje się zdający, oraz (2) kontekstu
interpretacyjnego przywołanego przez zdającego.
Strona 9 z 11
D. Kompozycja oceniana jest ze względu na funkcjonalność segmentacji i uporządkowanie tekstu zgodnie z wybranym przez ucznia
gatunkiem wypowiedzi. Należy wziąć pod uwagę, czy w tekście zostały wyodrębnione  językowo i graficznie  części pracy oraz akapity
niezbędne dla jasnego przedstawienia koncepcji interpretacyjnej i uzasadniających ją argumentów, a także czy wyodrębnione części i akapity są
logicznie oraz konsekwentnie uporządkowane (bez luk i zbędnych powtórzeń).
Kompozycja jest funkcjonalna, jeśli podział tekstu na segmenty (części) i ich porządek (układ) są ściśle powiązane z porządkiem treści
i realizowanymi w tekście funkcjami retorycznymi. Odejście od zasady trójdzielnej kompozycji nie jest błędem, jeśli segmentacja jest
funkcjonalna.
E. Spójność lokalną ocenia się na podstawie zgodności logicznej i gramatycznej między kolejnymi, znajdującymi się w bezpośrednim
sąsiedztwie zdaniami w akapitach. Znaczne zaburzenia spójności wypowiedzi to np. akapity zbudowane z sekwencji zdań niepowiązanych ze
sobą ani logicznie, ani gramatycznie (potok luznych myśli, skojarzeń).
Styl uznaje się za:
- stosowny, jeśli zachowana jest zasada decorum (dobór środków językowych jest celowy i adekwatny do wybranego przez ucznia gatunku
wypowiedzi, sytuacji egzaminacyjnej, tematu i intencji wypowiedzi oraz odmiany pisanej języka). Dopuszcza się drobne, sporadyczne
odstępstwa od stosowności.
- częściowo stosowny, dotyczy wypowiedzi, w której zdający niefunkcjonalnie łączy różne style, nie kontroluje jednolitości stylu, np.
w wypowiedzi pojawiają się wyrazy i konstrukcje z języka potocznego, nieoficjalnego, wtręty ze stylu urzędowego, nadmierna metaforyka.
Mieszanie różnych stylów wypowiedzi uznaje się za uzasadnione, jeśli jest funkcjonalne.
- niestosowny, jeśli wypowiedz zawiera np. wulgaryzmy lub ma charakter obrazliwy.
Styl wypracowania nie musi być zgodny z upodobaniami stylistycznymi egzaminatora.
G. Poprawność językowa oceniana jest ze względu na liczbę i wagę błędów składniowych, leksykalnych, słowotwórczych, frazeologicznych,
fleksyjnych i stylistycznych.
Błąd stylistyczny to konstrukcja zgodna z normą językową, ale niewłaściwa w sytuacji, w której powstaje tekst, oraz nieodpowiednia dla stylu,
w jakim tekst jest pisany, np. udziwniona metafora, niefunkcjonalny kolokwializm, wulgaryzm, nieuzasadnione powtórzenie leksykalne lub
składniowe. Błędów logicznych nie uznaje się za błędy stylistyczne.
H. Poprawność zapisu ocenia się ze względu na liczbę błędów ortograficznych i interpunkcyjnych (szacowaną odpowiednio do objętości
tekstu) oraz ich wagę (błędy rażące i nierażące). Za błąd rażący uznaje się błąd, który polega na naruszeniu ogólnej reguły ortograficznej lub
interpunkcyjnej w zapisie słów lub fraz o wysokiej frekwencji. Ewentualne wątpliwości rozstrzygają ustalenia Rady Języka Polskiego
i klasyfikacja błędów interpunkcyjnych Jerzego Podrackiego.
Strona 10 z 11
INFORMACJA O ZASADACH OCENIANIA PRAC Z JZYKA POLSKIEGO
UCZNIÓW ZE STWIERDZONYMI DYSFUNKCJAMI
1. W pracy maturalnej z języka polskiego autorstwa ucznia, u którego stwierdzono
dysleksję i dysortografię, nie należy uwzględniać w ocenie następujących błędów:
a. zmienionej kolejności liter w wyrazach,
b. wstawionych dodatkowo liter w wyrazie, opuszczonych lub przestawionych liter,
c. opuszczonego początku lub końca wyrazu,
d. występowania w wyrazach głosek dzwięcznych zamiast bezdzwięcznych
i odwrotnie,
e. mylenia głosek  i i  j , głosek nosowych z końcówką fleksyjną, np.: ę-em,
ą-om,
f. mylenia przedrostków z przyimkami, np.: pode szły; błędnego zapisywania
przyimków z rzeczownikami i przysłówkami, np.: wklasie, zachwilę, napewno,
g. niewłaściwego zapisu spółgłosek miękkich, np.: rosinie zamiast rośnie, skosiny
zamiast skośny,
h. pisowni niezgodnej z zasadami ortografii [od uczniów wymaga się dobrej
znajomości zasad ortografii, co powoduje nadmierne do nich zaufanie
i schematyczne ich stosowanie, np.: startóje bo startować, błędnej pisowni
wyrazów, którymi nie rządzą zasady ortograficzne (których pisownię trzeba
zapamiętać)],
i. błędnego stosowania lun niestosowania znaków interpunkcyjnych.
2. Uczeń, u którego stwierdzono dysgrafię ma prawo pisać bardzo wolno i stawiać
niekształtne litery, pisać mało czytelnie i poza liniami.
3. Wszystkie inne uchybienia w pracy nie są uzasadnione wymienionymi dysfunkcjami.
Strona 11 z 11


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
2015 matura język polski poziom rozszerzony TEST
2015 matura JĘZYK FRANCUSKI poziom rozszerzony KLUCZ
2015 matura język polski poziom podstawowy KLUCZ
2015 matura JĘZYK NIEMIECKI poziom rozszerzony TEST
2015 matura JĘZYK FRANCUSKI poziom podstawowy KLUCZ
2015 matura próbna GEOGRAFIA poziom rozszerzony KLUCZ
2015 matura JĘZYK FRANCUSKI poziom rozszerzony TEST
2015 matura próbna JĘZYK POLSKI poziom rozszerzony ARKUSZ
2015 matura próbna JĘZYK POLSKI poziom rozszerzony ODPOWIEDZI
Matura 2008 język polski poziom rozszerzony odpowiedzi
Matura j polski poziom rozszerzony klucz 2007
Matura Język Angielski poziom rozszerzony transkrypcja maj 2013
EGZAMIN MATURALNY Z JĘZYKA POLSKIEGO POZIOM ROZSZERZONY
Matura Język Angielski poziom rozszerzony czesc 1 maj 2013
Matura Język Angielski poziom rozszerzony czesc 1 maj 2013

więcej podobnych podstron