DSC03905 (3)

DSC03905 (3)



18 Emblematyka oraz ikonologia

określonym na nowo. Wielka europejska kariera dzieła Alciatusa już za jego życia, a także po jego śmierci uzasadniała tytuł, jakim obdarzyła go potomność, co tak dobitnie w połowie XVII wieku wyraził czeski jezuita i polihistor Bohuslaus Balbinus: „Emblematum Pater et Princeps”1.

Słowo „princeps”, w nawiązaniu do tytułu dzieła Niccolo Machiavellego Principal 532), bywa, nie tylko w Polsce, tłumaczone jako „książę”. Takie rozumienie słowa „princeps” poświadczają liczne teksty z XVI, XVII i XVIII wieku. Ale w istocie także dla Machiavellego jego „il principe nuo-vo” to nie tylko „książę”, to przede wszystkim ideał „nowego władcy”, „panującego”. W tym właśnie znaczeniu Balbinus słowa „princeps” użył w odniesieniu do Alciatusa. Dla Balbinusa i dla innych twórców emblematów i teoretyków emblematyla już pod koniec XVI wieku, a zwłaszcza w wieku XVII Alciatus był „Ojcem i Władcą” emblematów. Uznawany był za inicjatora owego rozkrzewionego i cieszącego się ogromnym uznaniem gatunku, za jego twórcę i zarazem prawodawcę określającego normy owego gatunku, jego trójczłonową budowę przyjmowaną jako wzorcową. Pomijano natomiast niejako wkład w to dzieło jego współczesnych i następców.

We współczesnych nam badaniach powszechnie posługujemy się terminem „książka emblematyczna”. Angielskie „Emblembook”, niemieckie „Em-blembuch”, polska „książka emblematyczna” to dość wierne odpowiedniki tytułu editio princeps dzieła Alciatusa: Emblematum liber. Rok 1531 otwiera więc dzieje nowożytnej emblematyla upowszechnianej w drukach. Tak zaczęły się dzieje druków emblematycznych, zbiorów, zawierających „księgi emblematów” ułożone przez autora lub redaktora zbioru.

Dla samego Alciatusa, który notabene pierwsze wersje swego zbioru emblematów określał raczej pieszczotliwą formą „Emblematum libellus”, sprawa narodzin jego dzieła nie była tak oczywista. Augsburskie wydanie z roku 1531 autor ocenił bardzo surowo jako wykonane „coruptissime” i dopiero wydanie paryskie z roku 1534 uznał za zgodne z wolą autora, choć nad udoskonaleniem swego dzieła pracował nadal. Do sprawy tej powrócimy nieco dalej. Tu jednak przede wszystkim trzeba stwierdzić, że Alciatusowa tóncepeja emblematów rodziła się powoli i zaczątków jej poszukiwać trzeba już w latach o wiele wcześniejszych.

Na uwagę zasługują młodzieńcze zainteresowania przyszłego autora Emblematum libellus, pierwszej edycji z roku 1534, aprobowanej przez Alciatiego. Ostatnio słusznie przypomina się znaczenie dla późniejszych zainteresowań i prac autora datowanych około roku 1508 dwu młodzieńczych rękopisów Alciatusowych zawierających Monumentorum veterum-que inscriptionum, quae cum Mediolani tum in eius agro adhuc extant

collectanea, libri duo, określanych też jako Antiquitates Mediolanenses”.

Było to wyrazem historycznych i filologicznych zainteresowań młodego człowieka, który wykazał tak typową dla ludzi renesansu prearcheolo-giczną pasję poznawania dawnej kultury. Młodego humanistę zafascynował już wtedy świat dawnych pomników i towarzyszących im inskrypcji, a więc pewnych powiązań słowa i obrazu, świat symboliki, zwłaszcza (choć nie tylko) funeralnej, wyrażonej w słowach i obrazach. Dzieło to powstawało w latach, w których nowością na rynku wydawniczym były wydane w weneckiej oficynie drukarskiej Aida Manucjusza świeżo odkryte Hieroglifiki Horapolla (1505). Zainteresował się Alciatus zwłaszcza icffprze-laadęrrPna łacinę wydanym potem w roku 1517. Znajomość tegolłzieła i roli jego symboliki wykazał młody Alciatus juzw!swych notach do Antiąui-tates Mediolanenses.

Na temat, co Alciatus jeszcze przed rokiem 1531, a także i potem, rozumiał przez słowo „emblema”, od dawna toczy się żywa i dziś dyskusja. Współczesne nam stadium owej dyskusji inicjowała rozprawa Hessel Mie-demy drukowana w roku 1968 w .Journal of the Warburg and Courtauld Institutes”2 3. Ważną rolę w dyskusji tej odegrali w latach siedemdziesiątych XX stulecia w swych pracach Daniel S. Russell i Peter M. Dały, którzy potem zainicjowali w roku 1986 wydawane w postaci półroczników czasopismo „Emblematica”4. Począwszy od tej daty główny nurt owej dyskusji toczy się na łamach tego czasopisma, ale także i w innych periodykach naukowych, w publikacjach zbiorowych, także w osobnych publikacjach. Uczestniczy w niej wielu wybitnych uczonych, m.in. Claudie Balavoine, Virginia Woods Callahan, William S. Heckscher, Karl Joseph Holtgen, Johannes Kohler, Kareł Porteman, Holger Homann, Alison Saunders, Bernhard F. Scholz5. Ważnymi ogniwami w owej dyskusji były dwa artykuły Bernharda F. Scholza drukowane w drugim zeszycie pierwszego rocznika (1986) czasopisma „Emblematica” i potem w numerze drugim w roczniku

1

Bi Balbinus, Verisimilia humaniorum disciplinarum seu iudicium privatum de omni liter amin (quas humaniores appelant) artifitio, Pragae 1666; wyd. II - Lipsiae 1687; wyd. III - Augsburg 1710, t.212.

2

   Wypowiedzieli się na ten temat Pierre Laurens i Florence Vuilleumier, De 1’archiologie & l’emblbme: la genhse du „Liber Alciati", „Revue de TArt", 101,3 (1993), s. 86-95.

3

   H. Miedema, The Term „Emblema" in Alciati, „Journal of the Waiburg and Courtauld Institutes", Vol. XXXI, 1968, s. 234-250.

4

   Por. np. D.S. Russell, The Term „Embltone" in Sixteenth-Century France, „Neophilologus”, 1975 (Vol. 59), s. 337-351, potem autor książki: The Emblem and Deuice in France, Lejdngton Kentucky 1985, a także wielu rozpraw; P.M. Dały, Emblem Theory. Recent German Contributions to the Characterization of the Emblem Genre, Nendeln 1979; tenże, Literaturę in the Light of Emblems. Structural Parallels between Emblem and Literaturę in Sixteenth and Seuenteenth Centuries, Toronto 1979. Wskazujemy tu na podstawowe prace obu uczonych, w których zamanifestowali swe stanowisko, uzupełniane wciąż nowymi publikacjami w czasopiśmie „Emblematica" i osobno.

5

   Nowsze dyskuąje do r. 1996, prowadzone głównie na łamach pisma „Emblematica" omówiłem w artykule pt. „Emblematica. An Interdisciplinary Journal for Emblem Studies” - dziesięciolecie pótrocznika, „Barok”, R. II: 1996, Nr 1 (5), s. 256-262.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
DSC03912 (2) 30 Emblematyka oraz ikonologia Tendencję tę wyraźnie zaznaczającą się w ewolucji zbioró
DSC03902 (3) 14 Emblematyka oraz ikonologia się w nią miało charakter misterium. Pracę Jamblichusa z
DSC03921 (2) ■ 48    _Emblematyka oraz ikonologia__I do tradycji staroegipskich, przy
DSC03901 (3) 12 Emblematyka oraz ikonologia Według teorii Platona obrazy, wyobrażenia plastyczne, wi
DSC03906 (3) 20 Emblematyka oraz ikonologia V za rok 1991. Dyskusja trwa zresztą dalej, między innym
DSC03907 (3) 22 Emblematyka oraz ikonologia Z cytowanego fragmentu listu wynika niezbicie, iż Albuzi
DSC03908 (3) 24 Emblematyka oraz ikonologia Słowa te Alciatus pisał jako logiki prawnik, doceniający
DSC03909 (2) 26 Emblematyka oraz ikonologia i zarazem bynajmniej nie śmieszna, choć też niewolna od
DSC03911 (2) 28 Emblematyka oraz ikonologia pewne sądy Alciatusa znane nam już z cytowanej wcześniej
DSC03913 (2) 32 Emblematyka oraz ikonologia nego rodzaju, które opisują to, co oznacza co innego. W
DSC03914 (2) 34 Emblematyka oraz ikonologia tes plusieurs Apophtegmes, Pnwerbs, Sentences et direz t
DSC03915 (2) 36 Emblematyka oraz ikonologia się w Lyonie w roku 1559. Giovio w „impresie” wyróżniał
DSC03917 (2) 40 Emblematyka oraz ikonologia i obraz. Stanowiła osobny sposób współistnienia słowa i
DSC03918 (2) 42 Emblematyka oraz ikonologia teryzowaniu konceptów, w ogólniejszych uwagach o epigram
DSC03919 (2) 44 Emblematyka oraz ikonologia plastyczny człon kompozycji, który pełnił funkcję zdobni
DSC03920 (2) 46 Emblematyka oraz ikonologia barokowego dramatu i teatru, w różnych jego przejawach w
DSC03922 (2) 50 Emblematyka oraz ikonologia te, spiegate, ed illustrate eon sentenze, ed eruditioni
DSC03924 (2) 52 Emblematyka oraz ikonologia Ludzie XVI i XVII wieku emblematykę i ikonologię traktow
DSC03925 (2) 54 Emblematyka oraz ikonologia Inskrypcje przy „symbolach” - sądzono - powinny być krót

więcej podobnych podstron