DSC04557 (2)

DSC04557 (2)



PtycKotopteam morea rozwoju w ciągu tyci*

111—TTTIT—|- * k&tagom-tmatio***. o H»W nlwte do im* MOgon.

?> koró *W toofii ocienia się nazywan® #es( to fóżnic&warMffi bodowym f

łdoMC do odhttnwiie odmiennychL al» pc*l peiwiym względem pocSotonych ck>

matm txx8&>*    ,    . .. ._

Rozwój fnyśłama pdiQi łatem m zowinoch dJfOm Kicych w

jhuNuwch dtnocko Bardżo Yrtttno jest fOwwnowa^a pomiędzy •ayfntłacaą t Mtarrtodacją ^^^^'równoważortiem Prawcfó^ym *y*toum dokcjoulącsgo się rowwju inddk-j^nego jest zdotooić do zrany starych sposobów my*iwa w celu razwiązenm nowych problemów.

Stadia rozwofu poznawczego. Piagai zaproponował cztery stadia rozwoju poznawczego (patrz tabela 2-4) Pierwsze stadium jest nazywane ®ensoryczno-JJoftjryczne (wiek 0-2). Podczas tej wczesnej fazy rozwoju niemowlę ćwiczy podstawową sensoryczną i motoryóżną świadomość oraz funkcjonuje prawie wy-Leżnia za pośrednictwem reakcji odruchowych Początkowo przejawia ono ogra-ntczortą aktywność poznawczą i me jest w stanie dokonać rozróżnienia pomiędzy j 90t>ą a światem zewnętrznym. Pod koniec pierwszego roku życia rozpoczynają Sjednak znaczące interakcje z otoczeniem. Na przykład memowtę może potrząsać lub uderzać ruchomym łóżeczkiem* jeśk jego ruch okazał się interesujący, a kiedy obiekty giną z oczu, wie już, że nie znikają one całkowicie na zasadzie „co z oczu, to z myśli”,

Tabela 2-4 Stadia rozwoju poznawczego według P/ageta_

Stadium    Wiek    istotne osiągnięcia w rozwoju poznawczym

Zaangażowanie w prymitywną aktywność odruchową. Stopniowy wzrost świadomości sensorycznej i motorycznej. Słabe odróżnianie pomiędzy sobą a środowiskiem, choć późniejszą fazę tego stadium charakteryzują pełne znaczenia interakcje z otoczeniem i wykształcenie pojęcia stałości przedmiotu

Rozwój języka i pojęć Dziecko jest w dużym stopniu egocentryczne W myśleniu dominuje animizm. Przed końcem tego stadium następuje wyraźny wzrost częstości posługiwania się obrazami umysłowymi w celu odzwierciedlania świata, wzrasta też wrażliwość percepcyjna, choć odróżnianie oparte jest na wyglądzie obiektu. Brak rozumienia zasady stałości Ogólnie, myślenie ma charakter intuicyjny i często impulsywny.

Możliwe rozumienie prawa stałości i odwracalność operacji umysłowych. Obiekty mogą być klasyfikowane i porządkowane w serie ze względu na określoną cechę (taką jak wielkość); są też rozumiane pojęcia dotyczące relacji pomiędzy obiektami (A jest większe niż B). Problemy abstrakcyjne pozostają nieuchwytne

Wylania się myślenie abstrakcyjne; możliwe staje się rozumowanie naukowe. Do rozwiązywania problemów poznawczych przystępuje się z rozwiniętymi zdolnościami logicznego i zdroworozsądkowego rozumowania. Jednostki formułują logiczne założenia i rozumują tworząc hipotezy.

$1



AKTYWNE I nCAKTWl MODELE F Oteeasgo • teoria PvaQfl przykład ak modelu rov Jakich) przyj fazujących jednostkikontakcie kłem. potrą *ć?


Sensoryczno-    0-2

-motoryczne


Myślenia    2-7

Przedoperacyjnego


Operacji    7-11

Konkretnych


Operacji Formalnych 11 -15



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
DSC04559 (4) Psychologiczne teorie rozwoju w ciągu żyda cw Tabela 2-6 Główne teorie epigenetyczne: p
DSC04550 (3) floidjM ? Teorie rozwoju w ciągu Zycie nowe dowody empiryczno Jeśli nie mogą ulec modyf
DSC04552 (4) Ś? Rozdział 6. teorie rozwoju w ciągu życia Ryo. 2-J Ausze# w ego1 super-egoz peronom S
DSC04556 (2) Rozdział 2. Teorie rozwoju w ciągu życia Dostrzegł na przykład, że na różnych poziomach
DSC04566 (3) HotOM >. Teorio rozwoju w ciągu życte H Ryc. W 1 I i ętRkkjęMW^ 1 Pizynaleźnośc i
DSC04530 (2) 1RozdziałWSTĘP DO PSYCHOLOGII ROZWOJU W CIĄGU ŻYCIA CO O TYM SĄDZISZ? WPROWADZENIE PRZE
DSC04531 (2) Rozdział 1. Wstęp do psychologii rozwoju w ciągu łyctaCO O TYM SĄDZISZ? •   &
DSC04532 (2) Rc.-flrial 1 Wjtęp <to psychologii rozwoju w ciągu tycia - ^-aaanwL, badaniem nader
DSC04534 (2) Rozdział 1. Wstęp do psychologii rozwoju w ciągu tycia Rozdział 1. Wstęp do psychologii
DSC04535 (2) Rozdział 1 Wstęp cło psychologii rozwoju w ciągu życia Rozdział 1 Wstęp cło psychologii
DSC04538 (2) 6 RozcMat 1 Wstęp do psychologii rozwoju w ciągu życia nad podopiehsłwaroi i różnicami
DSC04539 (2) 18 Rozdział 1 Wstęp do psychologii rozwoju w ciągu życia •    Oprtcomtne
DSC04541 (2) Rozdział 1 Wstęp do psychologii rozwoju w ciągu życia ■<a taj1 ba dziej systematyczn
DSC04545 (2) 30 RwteM t. Wstęp do psychologii rozwoju w ciągu tycia wiedząc, że są obserwowani albo
DSC04546 (2) NaMM V W>ir OD poctotoal rozwoju w ciągu iycto mającym na cefci uzyskania n‘ i,.....
DSC04548 (3) 2RozdziałTEORIE ROZWOJU W CIĄGU ŻYCIA CO O TYM SĄDZISZ? WPROWADZENIE CO SPRAWIA, IŻ TEO
DSC04549 (4) 36 ftazdztaf 2. Teorie rozwoju w ciągu życiaCO O TYM SĄDZISZ? • Carl Jorgensen i jego b
DSC04551 (4) 40 Rozd:<al 2. Teorie rozwoju w ciągu tycia 40 Rozd:<al 2. Teorie rozwoju w ciągu
DSC04554 (3) 46 Rozdział i Teorie rozwoju w ciągu życia TiMi *3 SMMuytyty w rozwoju psychospołecznym

więcej podobnych podstron