DSCF0072

DSCF0072



100 Wielka masakra kotów

tok drukarzy odbywających swoiste tour de France w po^. zajęcia czasami wysychał. Agenci i pracodawcy wymieniali lj % rc pokazują, jaką opinią cieszyli się osiemnastowieczni rzemiS byli leniwi, lekkomyślni, rozpustni i niesolidni. Ponieważ im było ufać, agenci nie powinni pożyczać im pieniędzy nap^ kosztów podróży, a pracodawcy mogli chcieć zatrzymać ich osobiste jako rodzaj zastawu na wypadek, gdyby opuścili miejt^ cy zaraz po otrzymaniu zapłaty. Co więcej, można ich było zwaj z pracy bez większych skrupułów, niezależnie od tego czy praco*, sumiennie, czy nie, czy mieli rodziny na utrzymaniu albopodunj na zdrowiu. STN składało zamówienia na pracowników „w a*ą mencie", tak samo jak zamawiało papier czy komplety czcionek i warzystwo złożyło raz skargę, że agent z Lyonu „przysłał nampą w tak złym stanie, że zmuszeni byliśmy ich odesłać"9, i udzieliło^ reprymendy, że nie sprawdził wysyłanego „towaru": „Dwaj z tyo których pan do nas przysłał, przybyli wprawdzie, ale tak chorej mogli zarazić wszystkich pozostałych i dlatego nie mogliśmy ich^ trudnić. Nikt w mieście nie chciał dać im noclegu, dlatego zmuszą byli znów wyjechać i udali się w drogę do Besanęon, aby stawić ^ w tamtejszym hospicjum"10. Księgarz z Lyonu radził STN, by zwoln>

1 o większość swoich ludzi w okresie, gdy nie było pracy w drukar®| po to, by zwiększyć podaż na rynku pracy we wschodniej FranJ i „dać nam większą władzę nad tym dzikim i niezdyscyplinowm tłumem, którego nie jesteśmy w stanie utrzymać pod kontrolą 1 Być może gdzieś kiedyś w Europie czeladnicy i mistrzowie żyliztl sobą jak członkowie jednej szczęśliwej rodziny, ale na pewno iwf w drukarniach w osiemnastowiecznej Francji i Szwajcarii.

Sam Contat przekonany był, że taki stan rzeczy kiedyś na pewno istniał. Na samym początku swego opisu praktyki zawodowej Jęto-< me'a przywołuje złoty wiek, zaraz po wynalezieniu druku, kiedy drw| karze byli wolnymi i równoprawnymi członkami „republiki" rządzącej się własnymi prawami i przestrzegającej własnych tradycji w duchu braterskiej „jedności i przyjaźni"12. Twierdził, że republika ta prze-trwała w postaci chapelle, czyli zrzeszeń pracowniczych istniejących w każdej drukarni. Wcześniej władze doprowadziły do rozpadu „rei publiki"; szeregi pierwotnego ogólnego zrzeszenia drukarzy przerzedzone zostały za sprawą allouós; czeladnikom zamknięto drogę do I pozycji mistrza; a sami mistrzowie wycofali się do wyizolowanego świata haute cuisine [wykwintnej kuchni] i grasses matinees [porannego wylegiwania się w łóżku]. Mistrz z ulicy Saint-Sćverin jadał inne potrawy, wstawał o innej porze i mówił innym językiem. Jego żona i córki flirtowały z obytymi w świecie księżulkami. I przede wszystkim -trzymali oni w domu koty. Wyraźnie widać było, że właściciel drukarni należał do innego świata, którego podstawowym wyróżnikiem był fakt, że jego mieszkańcy nie pracowali. Rozpoczynając swoją relację z masakry kotów, Contat w jednoznaczny sposób przedstawił rozziew między światem pracowników a światem ich pana, do czego wracać będzie zresztą wielokrotnie w dalszej części historii: „Pracownicy, uczniowie, wszyscy pracują. Tylko mistrzowie i ich żony zażywają rozkoszy słodkiego snu. Jerome i Leveille są tym bardzo rozdrażnieni. Postanawiają zrobić coś, by nie tylko im było tak źle. Chcą, by lich mistrz i jego żona zostali ich kompanami w biedzie (ossooćs)"13. lOznacza to, że chłopcy pragnęli odbudować mityczną przeszłość, w któ-jrej mistrzowie i ich ludzie pracowali razem w przyjaznych stosunkach, Ich motywem mogła być też reakcja na zachodzące na ich oczach [zanikanie mniejszych warsztatów drukarskich. Dlatego zabili koty.

: Dlaczego jednak właśnie koty? I dlaczego ich rzeź wydawała się [im tak zabawna? Pytania te prowadzą nas poza obszar rozważań nad pczesnonowożytnymi stosunkami pracy w stronę bardziej mglistego [tematu popularnych obrzędów i symboliki.

Badacze folkloru zaznajomili historyków z cyklami obrzędowy-[ mi, które znaczyły rok kalendarzowy ludzi w okresie wczesnonowo-[żytnym14. Najważniejszym z nich był cykl karnawału i postu, okresu hulanek, po którym następował okres abstynencji. W karnawale pro-! ści ludzie zawieszali obowiązujące reguły zachowania i ceremonialnie odwracali porządek społeczny lub wywracali go do góry nogami w hałaśliwych procesjach. Karnawał był czasem wybryków grup młodych ludzi, w szczególności rzemieślniczych praktykantów, którzy organizowali się w „opactwa" rządzone przez niby-opata lub niby--króla i którzy urządzali charivaris, czyli burleskowe procesje przy wtórze kakofonicznej muzyki. Ich celem było ośmieszenie rogaczy, mężów bitych przez swoje małżonki, kobiet wychodzących za mąż za dużo młodszych od siebie i innych osób uosabiających naruszanie


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
IMG 1305062642 >k drukarzy odbywających swoiste tour de France w poszukiwaniu! ajęcia czasami wy
DSCF0063 p 14 Wielka masakra kotów szych badaczy, takich jak Keith Basso i James Clifford. Pomimo ws
DSCF0065 18 Wielka masakra kotów zwyczajni ludzie uczą się „życiowej mądrości" i na swój sposób
DSCF0066 20 Wielka masakra kotów dym wypadku czyta się po to, by dotrzeć do znaczenia - znaczenia wp
DSCF0069 94 Wielka masakra kotów sicie rzemiosło, przynajmniej na poziomie mistrzów lub, jak li ich
DSCF0070 96 Wielka masakra kotów 96 Wielka masakra kotów wyjścia w badaniach, gdyż antropologowie za
DSCF0071 98    Wielka masakra kotów 98    Wielka masakra kotów strzu,
DSCF0074 104 Wielka masakra kotów 104 Wielka masakra kotów płacić przy wtórze jeszcze głośniejszego
DSCF0076 106 Wielka masakra kotów RYC. 6. Rozrywki pospólstwa w gospodzie Ramponeau pod Earyżen
DSCF0080 114 Wielka masakra kotów p powodzenie w zabieganiu o kobiety. Przysłowia z kotami: „Kto dba
DSCF0081 116 Wielka masakra kotów Pracownicy podnoszą bunt: wielka masakra kotów przy ulicy... 117 g
DSCF0082 118 Wielka masakra kotów nego pisarstwa. W istocie symbol mógł spełnić swoją rolę tylko war
DSCF0083 1 120    Wielka masakra kotów rzystali masakrę, by postawić go symbolicznie
DSCF0084 122 Wielka masakra kotów swej sypialni, wilgotnej i wystawionej na przeciągi przybudÓM w ro
DSCF0085 124 Wielka masakra kotów starczyłaby, by odkupić wyrządzoną jej zniewagę. Biedna k ons( da,
DSCF0062 1?_ Wielka masakra kotów rodzaju badaniami wydawały się nie do przezwyciężenia. Aż do XIX w
DSCF0067 stadium okrucieństw# RYC. 4. William Hogarth, PierwszePracownicy podnoszą bunt: wielka masa
DSCF0068 t. William Hogarth, Pierwsze stadium okruch**** Pracownicy podnoszą bunt: wielka MASAKRA KO
DSCF0073 Wielka masakra kotów ni w Pracownicy podnoszą bunt: wielka masakra kotów przy ulicy... 103

więcej podobnych podstron