DSC06898

DSC06898



matek wobec dzieci i ról rodzinnych. W tej części pracy starałem się odpowiedzieć na pytanie, jaki klimat uczuciowy i wychowawczy w rodzinie mają dzieci rozpoczynające naukę w szkole. Interesowałem się tu także stopniem przystosowania się dziecka w szkole, w zależności od typu rodziny ze względu na liczbę dzieci.

Myśl o książce poświęconej problematyce stosunków we-wnątrzrodzinnych zrodziła się dawno i wyrosła z długoletnich obserwacji nad różnymi rodzinami, z którymi wypadało mi wyjątkowo często stykać się w ostatnich latach mojej pracy zawodowej. W jej toku niejednokrotnie stwierdzałem, że psychologia może pomóc w naprawianiu błędów wychowawczych rodziców i przywracaniu dziecka społeczeństwu. Byłbym ogromnie usatysfakcjonowany, gdyby książka ta okazała się przydatna w codziennej pracy z dzieckiem tym, którzy po nią sięgną.

Z ulgą, ale i z niepokojem piszę ostatnie zdanie swej przedmowy. Obawiam się osądu Czytelników, a jednocześnie nań czekam. Chcę problematykę rodziny rozwijać i dlatego potrzebne są mi uwagi odbiorców.

Na zakończenie chciałbym wyrazić słowa wdzięczności wszystkim osobom, które służyły mi cenną pomocą i życzliwymi radami w przygotowaniu tej książki, a zwłaszcza prof. dr. S. Gerst-marmowi oraz doc. dr. H. Muszyńskiemu, których cenne i wnikliwe uwagi wyrażone w recenzjach pozwoliły usunąć szereg braków i usterek w tekście mej pracy. Pragnę także dać wyraz mej wdzięczności prof. dr. B. Hornowskiemu i doc. dr. Z. Zaborowskiemu za życzliwe wskazówki i uwagi krytyczne dotyczące koncepcji całej pracy i różnych jej problemów szczegółowych.

Chcia&ym również podziękować serdecznie dr. E. Schaefero-wi, dyrektorowi National Institute of Mental Health w Illinois w Stanach Zjednoczonych, za umożliwienie mi przeprowadzenia badań kwestionariuszami PARI i CBI oraz za życzliwe uwagi do interpretacji materiału zebranego za pomocą kwestionariusza CBI.

Autor

Gdańsk, w lipcu 1970 roku


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
73989 PICT0041 (16) podsumowaniu aktualnego stanu badań w tej dziedzinie Andrzej Żaki — należy odpow
odpowiedzi na pytanie: W jaki sposób są możliwe syntetyczne poznania a priori? Albowiem tylko na tej
83.    W części drugiej quizu zawodnicy odpowiadają na pytania jednocz łonowe o
DSC06916 bardziej ugruntowane i pełne. Systematyczne badania nad zachowaniem się matek wobec dzieci,
PICT0763 -3- wierzchnie tej części działki oblicza się na podstawie miar graficznych. b/ pozostałą p
Tomasz SzczotMETEOROLOGIA Rozdział I METEOROLOGIA OGOLNA 1. Wstęp. W tej części skryptu zajmiemy się
Rozdział 2Przegląd dostępnych rozwiązań do wizualizacji ontologii2.1. Wstęp W tej części pracy
HOOC—COOH — H—COOH + C02 z tej części cząsteczki tworzy się C02HOOC—(CHJ—CH—COOH —
Wstęp 11 niektórych owadów)1. W tej części pracy szczegółowo przedstawiono etymologię wskazanych naz
Obraz006 mocowych, które dodatkowo opatrzyłem własnymi komentarzami. Uwzględnione w tej części pracy
56837 P1170461 możliwości uzyskiwania bursztynu w tej części Polski, wykorzystywi. nego zresztą na s
51124 skanuj0050 W tej części pracy przedstawiam własne doświadczenia i badania wiążące się z wykony

więcej podobnych podstron