DSC06920 (2)

DSC06920 (2)



odczuciu dzieci, przedstawimy ogólne zestawienie kartek z wypowiedziami pozytywnymi i negatywnymi. Dane te prezentuje tabela 5.

Tabela 5

Postawy dzieci wobec rodziców i pozostałych członków rodziny

u

Lp. Adresaci

f tC!

1 o 1 J>>

| J ii ■“5

fs 8 > O

£ a g N .s tJ J 3

Kartki z wypowiedziami pozytywnymi

Kartki z wypowiedziami negatywnymi

od dziecka do członków rodziny

od członków v rodziny do dziecka

od dziecka do członków rodziny

od członków rodziny do dziecka

a 2 !0 £ Ń o

V bo

S 0

*

liczba

ogólna

a*

liczba

ogólna

liczbą

ogólna

j t &

c 1 d 1 e

i

O

h

i

)

Sc

j 11 Matki |j 170

2415

35,5

2539

42,7

543

8,1

j 551

9,3

1 2 i Ojcowie

349

1344

19,8

1154

19,4

669

10,0

708

IM

1 31 Siostry J I młodsze

89

441

6,5

274

4,6

324

4,9

273

4,8

i 4 Siostry starsze

111

418

6,2

365

6,1

434

6,5

384

6,5

| Bracia młodsi

89

382

5,6

276

4,6

384

5,8

364

6,1

1 Bracia starsi

131

396

5,8

304

5,1

470

7,1

516

8,7

7 Babcie

62

162

2,4

183

2,1

73

1*1

74

1,2

8 Dziadkowie

26

57

0,8

41

0,7

46

0,7

23

0,4

9 Ciocie

25

60

0,9

68

1,2

35

0,5

29

0,5

U Inne osoby

33

69

1,0

66

1*1

112

1,7

76

1,3

11 Sam

370

389

5,7

96

1,6

262

3,9*

113

1,9

U „Nikt”

370

665

9,8

581

9,8

3312

49,7

2829

47,6

Bazem

6798

100

5947

100

6664

100 | 5940

100

Ogólny rzut oka na poszczególne rzędy, w których zawarte są dane liczbowe z badań dotyczących chłopców i dziewcząt łącznie, wskazuje, iż przekrój stosunków rodzinnych badanych dzieci jest bardzo zróżnicowany. Najlepiej ilustrują to stwierdzenie zestawienia kartek w rzędach oznaczonych literami d, f, h oraz j |

j Procenty (rubryka: e, g, i, k) obliczono od ogólnej liczby kartek z wy-

W rzędzie d tabeli 5 zawarte jest zestawienie sumaryczne kartek | wypowiedziami pozytywnymi od dziecka (chłopców i dziewcząt) do członków rodziny, samego siebie i „pana Nikt”, Kartek tych jest ogółem 6798. Z tej liczby najwięcej, bo 2415 (35,5%) kartek otrzymały matki. Do ojców zaś chłopcy i dziewczęta łącznie skierowali 1344 kartki, tj. 19,8%.

W sytuacji, gdy stosunek kartek z wypowiedziami pozytywnymi na korzyść matek wyraził się liczbą 2415 :1344, widać^j^ matki sa bardziej preferowane przez badane dzieci niż ojcowie i pozostali członkowie rodziny. Obraz ten wskazuje, że mamy tu do czynienia z jakimś mechanizmem warunkującym tę sytuację. Niewykluczone, że jest to mechanizm identyfikacji.

Przed przystąpieniem do rozwinięcia naszego punktu widzenia pragniemy stwierdzić, że przez identyfikacją rozumiemy tu proces utożsamiania się dziecka z innymi osobami, mającymi dla niego znaczenie psychologiczne i społeczne (przeżywanie ich sukcesów i porażek jako własne), będącymi przedmiotem silnych pozytywnych uczuć, pragnień, dążeń. Teoretycznie dziecko może się zidentyfikować z osobą płci przeciwnej i może nic nie przyjąć od osoby swej własnej płci. Może ono także silnie zidentyfikować się Z osobą własnej płci w sensie specyficznym i z osobą płci odmiennej w sensie ogólnym2.

powiedziami, które dzieci skierowały do rodziców i pozostałych osób w rodzinie, do siebie i „pana Nikt”. Ogólne liczby kartek w poszczególnych rubrykach „razem” są większe, niż to wynika z przemnożenia liczby kartek przez liczbę osób w rodzinie. Pochodzi to stąd, że badane dzieci kierowały niekiedy kartkę z tą samą wypowiedzią do kilku osób jednocześnie.

8 Wielu psychologów zgodnych jest co do tego, że utożsamianie się (identyfikacja) ma podstawowe znaczenie w teorii osobowości i rozwoju dziecka. Chociaż istnieją pewne różnice w terminologii określającej to zjawisko, to jednak wszystko mieści się w twierdzeniu, że dziecko jest emocjonalnie ustosunkowane do jednego ze swoich rodziców i próbuje go naśladować w swoim własnym życiu (jego ideały, postawy, postępowanie). Zgodnie z wielu teoriami, dzieci obojga płci utożsamiają się w okresie początkowym ze swoimi matkami, przywiązują się do nich, naśladują je. Jest to niejako nagroda dla matki za jej największy początkowo udział w wychowaniu dziecka (Payne, Mussen, 1956; Sopchak, 1952).

Termin identyfikacja (zapożyczony z psychoanalizy) jest wieloznaczny. W najpospolitszym jego użyciu jest synonimem naśladowania i ma duże znaczenie w teoriach dotyczących powstawania normalnych osobowości.

89


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
MARZANNA2 Dzieci z przedszkola wybrały się topić marzannę. Znajdź 5 szczegółów różniących te dwa obr
DSC06924 wobec dziadków złośliwość. Sami dziadkowie zaś — w odczuciu dzieci — nie darzą większym ucz
DSC06932 jest również bardzo dobry. Nie jest także zaburzony stosunek dziecka do siebie (S). Z 18 ka
wyrażania emocji. Zabawa sprzyja swobodnym wypowiedziom. Zdjęcia przedstawiają szczegółowo Zestaw 48
skanuj0023 „Szlaczki” Dzieci mogą rysować szlaczki z jednoczesnym wypowiadaniem wierszyka lub śpiewa
Załącznik 4 cd. W rozdziale drugim przedstawiono ogólne rozważania na temat możliwych błędów kompasó
Egzamin maturalny z biologii Poziom rozszerzonyZadanie 18. (1 pkt) Na rysunku przedstawiono dwa zest
skan50 zestaw cech „dobrych” czy „naturalnych”. Cechy te konstytuują idealnego przedstawiciela grupy
IMG31 (6) Bilans przedsiębiorstwa ■    to zestawienie wszystkich aktywów i
51202 SDC11016 wspólnij kategorią jest więc liczba. Polny zasób form gramatycznych przedstawia przyk
skanuj0002 Ulubiony owoc Koszulki dzieci przedstawiają ich ulubione owoce. Narysuj je w koszyku. Nar
dzieci 4 L Przedszkolaki rozrabiaki Dziś w przedszkolu była draka: Michał biegał na bosaka, Tomek ro

więcej podobnych podstron