DSCF6779

DSCF6779



16

3.    W czasie zajęć należy utrzymywać w salach porządek, zachować spokój i ciszę.

4.    W laboratorium nie wolno przechowywać odzieży, palić tytoniu i spożywać posiłków.

5.    Każdy student zobowiązany jest posiadać własny fartuch laboratoryjny, ręcznik, mydło oraz środek myjący do szkła.

6.    Butelki i słoiki z odczynnikami chemicznymi należy po użyciu odstawić na wyznaczone miejsce. Za porządek na sali odpowiadają dyżurni, którzy porządkują salę po zakończeniu ćwiczeń i ostatni ją opuszczają.

7.    Studenci powinni wykonywać tylko ćwiczenia objęte programem.

8.    Wszystkie czynności z substancjami trującymi, łatwopalnymi i cuchnącymi należy wykonywać pod wyciągiem.

9.    Nie wolno próbować smaku żadnych substancji chemicznych, nie wąchać odczynników bezpośrednio z butli lub z naczynia. Wącha się korek lub „wachlującym” ruchem ręki skierowuje powietrze z parą badanej substancji w kierunku nosa.

10.    Wszystkie reakcje, w których może nastąpić rozpryskiwanie substancji, należy wykonywać ostrożnie za szybą wyciągu i w okularach ochronnych.

11.    Nie wolno pipetować ustami żrących cieczy lub lotnych związków organicznych. Używać do tego celu specjalnej nasadki zasysającej, nakładanej na górny koniec pipety lub gruszki gumowej połączonej z pipetą rurką gumową ze ściskaczem.

12.    Substancje żrące wylewać do zlewu tylko w stanie rozcieńczonym, puszczając jednocześnie z kranu silny strumień wody.

13.    O każdym oparzeniu, skaleczeniu i dym samopoczuciu natychmiast informować osobę prowadzącą zajęcia.

n. SPRZĘT LABORATORYJNY

Do właściwego przeprowadzenia analizy chemicznej konieczne jest posługiwanie się odpowiednim sprzętem laboratoryjnym.

Większość czynności analitycznych wykonuje się w naczyniach ze szkła lub porcelany. Są one dość odporne na chemikalia, łatwo utrzymać je w czystości i są stosunkowo tanie. Odporność naczyń szklanych na chemikalia i uszkodzenia mechaniczne uzależniona jest od gatunku szkła. Zwykłe szkło ulega działaniu wody, stężonych alkaliów, jest wrażliwe na szybkie zmiany temperatury oraz łatwo ulega uszkodzeniom mechanicznym. Jest natomiast

odporne na działanie kwasów. Szkła „Pyrex” czy jenajskie mają podobną odporność chemiczną, charakteryzują się jednak większą wytrzymałością na zmiany temperatury oraz uszkodzenia mechaniczne.

Naczynia porcelanowe są odporniejsze na działanie wody i roztworów alkalicznych niż ze zwykłego szklą, ale bardziej wrażliwe na działanie roztworów kwaśnych. Ich zaletą jest duża wytrzymałość na działanie wysokich temperatur.

Naczynia z innych materiałów, jak kwarc czy platyna, stosuje się jedynie w przypadkach, gdy przeprowadzenie analizy wymaga warunków, w których nie można użyć naczyń ze szkła lub porcelany. Kwarc jest bardzo wytrzymały na szybkie zmiany temperatury. Naczynia platynowe stosuje się natomiast do stapiania z sodem, potasem, pirosiarczanem potasu oraz do pracy z kwasem fluorowodorowym.

Ostatnio coraz częściej do wyrobu sprzętu laboratoryjnego używa się tworzyw sztucznych. Elastyczne, nietłukące naczynia z polietylenu stosowane są do przechowywania roztworów, do wyrobu tryskawek itp. Są odporne na działanie kwasów, zasad i rozpuszczalników organicznych.

Z teflonu (politetrafluoroetylenu) wyrabia się naczynia i aparaturę o szczególnie dużej odporności na działanie substancji chemicznych, z wyjątkiem gorących alkaliów. Wytrzymują temperaturę do + 543 K (270°C).

Polichlorek winylu znajduje zastosowanie do wyrobu węży, naczyń i rur. Jest niepalny i odporny na działanie odczynników nieorganicznych.

Sprzęt metalowy wykonywany jest ze stopów żelaza: stali i żeliwa. Ze stali wyrabiane są: pręty do statywów, trójnogi, trójkąty z drutu, pincety, szczypce.

Żeliwo jest twarde i kruche, w odróżnieniu od stali nie poddaje się obróbce cieplnej, nie daje się giąć ani kuć - jest natomiast odporne na korozję. Z żeliwa wyrabia się: ciężkie podstawy do statywów i palników oraz drobny sprzęt montażowy, jak: łączniki, łapy, kółka.

1. Sprzęt podstawowy

Zlewki (rys. 2) służą do ogrzewania cieczy oraz strącania i rozpuszczania osadów. Wysokość i pojemność zlewki należy dobrać do wykonywanego oznaczenia.

Kolby - istnieje kilka ich rodzajów:

- kolby stożkowe (rys. 3a), zwane inaczej kolbami Erlenmayera, mogą posiadać wąskie lub szerokie szyjki, służą do miareczkowania roztworów;


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
100c95 Uczeń powinien nauczyć się dokonywania samooceny sprawności fizycznej. W czasie zajęć należy
zajęć, w czasie których należy korzystać z kalkulatorów, komponuję karty pracy, propaguję ideę
Rozdział Udział pielęgniarki w tworzeniu warunków do utrzyma5 Obowiązujące zasady •   &n
geo (2) 4. Uzupełnij poniższą tabelę charakteryzując obserwowane w czasie zajęć nieużytki poprzemysł
Image438 uzyskania impulsów o takim czasie trwania należy zastosować elementy zewnętrzne: R — 10 MQ
IMG#23 respektowany przez nauczycieli, różne sposoby aktywizowania uczniów na lekcji oraz w czasie z
r22 4 48 Rozdział 2. Nauka relaksu Schlottke i Wahl przedstawiają w książce Stres i relaks w czasie
r8 (3) 22 Rozdział 1. Odprężenie v czasie zajęć Ruch i relaks w czasie nauki Jeśli chcemy rozładować
skanuj0036 Do eksploatacyjnych metod zmniejszania strat należy: •    utrzymanie możli
7. Utrzymywanie czystości i porządku Gospodarstwo rolne poza spełnianiem funkcji produkcyjnych jest
r12 2H Rozdział I. Od
page0028 w najdrobniejszej cząstce należy do ogólnego porządku stworzenia. Nigdzie nic nie brakuje,

więcej podobnych podstron