DSCN0478 (Large)

DSCN0478 (Large)



9X CHARAKTERYSTYKA KĄTOWĄ MOMENTU STATYCZNEGO 301

przy czym: L\ — indukcyjność własna w położeniu, w którym oś zęba wirnika pokrywa się 7. osią pasma stojana (maksimum pcrmcancji); L\ — indukcyjność własna w położeniu, w którym oś żłobka wirnika pokrywa się z osią pasma (cewki zastępczej

uzwojenia) stojana (minimum permeancji); Zr — liczba zębóil wirnika.



Indukcyjność własna zależy od Zr-krotncgo kąta obrotu, ponieważ cykl zn^ pcrmcancji powtarza się Zr-krotnic na jeden pełny obrót wirnika wzgłęden pasma stojana.

Uwzględniając wyrażenie (9.4), z pierwszego członu prawej strony wyraź otrzymuje się następujące wyrażenie na moment rcluktancyjny statyczny


- 1 -f- (nHU- L\) sin ZV

Analogiczne wyrażenie otrzymuje się, gdy zasilone jest uzwojenie wirnika, a stojan jest częścią bierną. Należy tylko Zr zastąpić przez Z*.

Trzeci człon wyrażenia (9.3) przedstawia wynik oddziaływania na siebie pól stojana i wirnika. Jest to tzw. moment synchroniczny wzbudzeniowy. Występuje on tylko wówczas, gdy obie części silnika (stojan i wirnik) są aktywne. W praktyce sprowadza się to najczęściej do konstrukcji, w której stojan jest uzwojony, a wirnik zawiera magnes trwały. Przy równomiernej magnetycznie szczelinie powietrznej i sinusoidalnym rozkładzie przestrzennym strumienia wirnika, indukcyjność wzajemna uzwojenie stojana - fikcyjne uzwojenie wirnika (w przypadku magnesu) lub uzwojenie stojana — uzwojenie wirnika (przy wzbudzeniu elektromagnetycznym) wyraża się wzorem

(9.6)


Atsr(<pr) =■ M" cos p(pr

Uwzględniając powyższe wyrażenie, z trzeciego członu równania (9.3) otrzymuje się następujący wzór na moment synchroniczny wzbudzeniowy:

(9.7)

Indukcyjność wzajemna zależy od p-krotnego kąta obrotu, gdyż na jeden pełny obrót wirnika względem osi magnetycznej uzwojenia stojana może w ogólnym przypadku wystąpić p położeń współdziałania pól stojana i wirnika. Jeżeli uwzględni się tożsamość


(9.8)

w której: 27, lr — odpowiednio średnica i długość wirnika; z - liczba zwojów pasma (cewki) zastępczego stojana,

to wzór (9.7) łatwo sprowadza się do następującego wyrażenia, podanego w pracy [145] dla silnika dwubiegunowego (p » 1) z wirnikiem aktywnym o stosunku liczb zwojów pasm (cewek) zastępczych stojana i wirnika równym jedności

(9.9)


Sf§l= lMziyirBrmat sin (pr ** -Masinę/


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
DSCN0477 (Large) 300 9. SILNIKI SKOKOWE 9.3. Charakterystyka kątowa momentu statycznego Moment elekt
DSCN0480 (Large) 9.J. CHARAKTERYSTYKA KĄTOWĄ MOMENTU STATYCZNEGO 303 Na rysunku 9.4 pokazano typowy
DSCN0459 (Large) 46 ł. ELEMENTY TEORII MASZYNY UOOOUIIONEJ przyjmą (przy pominięciu współczynnika sp
fizykaegz1 j> 21. Dwa dyski o momentach bezwładności I, i I2 (przy czym I
img144 Tl U gdzie moment bezwładności przekroju J =-, przy czym d jest średnicą wału.
e1 3 j> 21. Dwa dyski o momentach bezwładności I, i I2 (przy czym I
494 (5) 13. Prądy i elektromagnetyczne momenty obrotowe maszyny... M,(l) przy czym: m — liczba faz;
Scan0106 Rys. 4.80. Dopasowanie momentu silnika do momentu statycznego maszyny roboczej 1 - charakte
DSCN0442 (Large) 4,1. Wlaicnmfci I zastosowanie silników BLDC 53 momentu obrotowego, lecz nadal nie
DSCN0454 (Large) lab. 5.1. Cłcliy rótnycb (MatstanwMia P Moment obcesowy 1 l Kompitacia steimmaa 1&n
DSCN0457 (Large) model części mechanicznej (2.2) T == J +D9a> + k9 J~ of dt + M, gdzie M. jest m
DSCN0491 (Large) 314 9. SILNIKI SKOKOWI statyczne i cztery bramki dynamiczne, lub osiem bramek i trz
podstawiając:sc+s, =w„, :otrzymamy: MR=Wpl-fd gdzie: Sc, Si -odpowiednio moment statyczny strefy
MS: CHARAKTERYSTYKA KĄTOWA-90° < 8max < 90° € Mieczysław RONKOWSKI    11 Rys. 1

więcej podobnych podstron