27
f.wurM/u %v*tpmów tlpklmnU tn*! hnnkowotcl
• /akie* systemów dotyczył głównie automatyzacji wybranych procedur departamentów bankowych, obejmujących przetwarzanie w trybie wsadowym operacji lądowych (front uf fu o) ora/ zaplecza (baakoffleo), wybranych fragmentów obsługi koni klientów i prac administracyjnych (księgowość rachunkowa -obsługa rachunków; kadry, place; alaiyalyki i raporty zewnętrznej, szybsza, dokładniejsza i bar-dziej bezbłędna obsługa księgowań, obniżenie kosztów obsługi zaplecza,
• kontynuacja rozwoju systemu bankomatowego - od I9ó7 r Wielka Bry-tania, Francja, Szwajcaria, Szwecja; koniec okresu pierwsze implementacje W Japonii*4*,
• pod koniec lego okresu (1968 r, j powstają pierwsze systemy rozliczeń międzybankowych (Bankers' Clearing System), wykorzystujące technologię elektronicznej wymiany danych (EDI - Electronic Data fnterchange), stanowiące podwaliny pod jedno z najważniejszych narzędzi bankowości elektronicznej,
• równolegle do wykorzystania komputerów upowszechniono usługi telcfomc/-nc, np, w latach sześćdziesiątych udostępniono bankową usługę połączeń bezpłatnych początkowo o charakterze informacyjnym, a następnie funkcjonalnym.
B Faza Intensywnego rozwoju informacyjnych systemów zarządzania w bankowości (MIS) rozpoczęła się wraz /.latami siedemdziesiątymi. Rosnąca złożoność problemów bankowych i idąca w miliardy operacji funkcjonalność wymusiły zmiany w technologii działania na danych w bankach. Sekwencyjne sesje prac z komputerem zostają zastępowane powoli znacznie efektywniejszymi pod względem dostępu i operowania na danych technologiami baz danych, najpierw hierarchicznymi i sieciowymi, potem - po 1970 r. - relacyjnymi bazami danych wraz z oprogramowaniem służącym do zarządzania nimi w postaci systemów zarządzania bazą danych (Data Base Management Systems DBMS). Co prawda pierwsze systemy oparte na DBMS powstały w bankach jeszcze pod koniec poprzedniej dekady, ale dopiero relacyjne bazy danych umożliwiły bezpośredni dostęp do danych zawartych w bazie danych i przetwarzanie w czasie rzeczywistym, co było bardzo istotne dla czynności operacyjnej obsługi klienckiej.
Powszechnie zmienia się również sposób komunikacji z komputerem - w miejsce taśm i kart papierowych wczytywanych w dodatkowe urządzenia łączności z jednostką centralną komputera pojawiają się monitory ekranowe, będące jednocześnie bezpośrednimi urządzeniami kontaktu użytkownika (urzędnika bankowego, klienta j z systemem komputerowym, dotąd oddzielonym od komputera ścianami ośrodka komputerowego i obsługujących go ludzi. Stanowi to swoistą rewolucję komunikacyjną - wstęp do wszelkich działań zmierzających do usamodzielnienia relacji z bankiem od strony klienta. Nadal rozwijane jest wykorzystanie łączności telefonicznej w pracy banku oraz systemów elektronicznego transferu danych - w 1973 r. powstaje w Belgii organizacja, która doprowadza do uruchomienia mtędzynarodo-
** świecka 8 (2004) Bankwotł eleklronicina. CcOcWo, Warszawa, «r. 10.