DSCN8530

DSCN8530



190    Rozdział IV. Nadprzyrodzony sens poczynań narodó^^j

męcie długotrwałego i ruesprawiedliwegoCierpieBia. Sekularyzacja ta przejawiła a| rti |ili|p‘“-» rraa&dii pyofecn figuralnui. W Ewangeliach centralne miejsce |fg ekonomii zbawienia zajmuje Chrystus. Jako odwieczny Logos jest obecny j na całej przestrzeni dziejów ludzkości. Zasiada na tronie w niebie jako Sędzia eschatologiczny, aby zejść na ziemię po zwinięciu firmamentu. Jest tedy 1 właścicielem czasu i Panem historii. W widzeniu bernardyna stał się nagle umiarema»m łapnwiartajarym Polsko Odwrócenie zasady jest tu natrętne 1 i dobrze widoczne. W profecji figuralnej św. Pawła i Ojców Kościoła profanm, j adwraBeiiśa z dziejów Izraela, znajdowało swoje wytłumaczenie i dopełnienie w sacrum, w Chrystusie Mesjaszu. W widzeniu Księdza Piotra odwrotnie: 1 sacrum. Bóg bogów i Pan panów, stało się prefiguracją profanum. jednego I z „narodów ziemi". Hierarchia pierwiastka boskiego i ziemskiego, stanowiąca podstawę ekonomii zbawienia, została odwrócona i dlatego cała ta nieszczęsna wizja jawi się jako spostponowanie planu Opatrzności. Stylizacja biblijna i skądinąd konieczne nagromadzenie nowotestamentowych obrazów prz£ słomły nieco jej błuźnierczy ęharakteriPołityezna redukcja religii mści się zresztą 'ZHWszew śposełr bezwzględny. Wypływający z niej program, pełen ąuasi-rdigijnych uczuć, popycha ludzi do beznadziejnego działania lub... usypia w szlachetnym kwietyzmie.

Rzecz zrozumiała, że w takiej sytuacji ani pokora bernardyna, ani cudy) które nastąpią, nie są mnie w stanie przekonać, że to widzenie jest przesłaniem z nieba. Takie odczytanie nadprzyrodzonego sensu historycaiej. egzystencji narodu polskiego mógł Księdzu Piotrowi podpowiedzieć jedynie chrześcijański I socjalizm utopijny, może nawet Lamennais, może któryś z teozofów. niewyklu-1 czone, że sam Saint-Martm, ale na pewno nie był to znak z góry, ponieważ niebo I ciągle znajduje się nad ziemią i nie utraciło jeszcze swego uprzywilejowanego I miejsca w Wielkiej Całości. To Transcendencja tłumaczy proch, a nie proch I - Transcendencję. Mimo to muszę pogodzić się z faktem, że widzenie Księdza I Piotra jest znakiem Opatrzności, a sam bernardyn — niemal świętym charyzmatykiem, albowiem tak to zostało przedstawione w Ul ęzęści Dziadów. Toteż chociaż ten żołnierz Chrystusowy tym razem, jak Konrad, poniżył Zbawiciela, zmuszony jestem przyjąć, iż w dramacie Mickiewicza jasnowidzenie bernardyna nos cechy przekazu prawdy Bożej. Skoro niebo me spuściło na tego pokrętnego braciszka pioruna, to i mnie me wypada gniewać się na niego zbyt długa Lud pottk*, 7g'v*łl>ę 1 prefiguraeją. wycierpi więc, jak Chrystus, wszystko, co ma do wycierpienia, i jak Chrystus — pójdzie po zwycięstwo. Poszczególni'

. gjitawUW1** nbowzuomci nwodowoad polskiej"    {${

czy Mwet grupy uczestniczące w katowaniu Jezusa Piotr widzi jako .ypoisibiitorycznych, uczestniczących w procesie politycznej degradacji Polski Ólllll one gibszą treść współczesnych wydarzeń. Mmłnch, który pojmał ^rjantite j&ffiOÓW Zgraja Świadków Męki fignrarńarodńw Fiirogy, jfrjcA prefiguraeją współczesnejFrancji. Krzyk Francuzów, że Polacy są jjodem wolnym i niepodległym”, ićfi podziw i współczucie dla cierpień, jupy dokładnie tyle, co oświadczenie Piłata: „Oto człowiek!” Uspokaja .j,j?nn> j przyzwala na zbrodnie. Nie jest to chyba -sprawiedliweani wahec B ani wobec Francji, ale to już inna sprawa. Natomiast krzyż Chrystusa ton^^dtzaborczych państw. W tym wypadku widać wyraźnie, jak bardzo Piotra została ukształtowana przez polityczną redukcję figuralnej jjurpretagi dziejów. Chrześcijańska symbolika krzyża ma całkowicie jedno-aaczny wydźwięk. Zgodnie ze swym kształtem Aur-1™ cztery ramioi^(crttx geró), dzięki którym objawia się w Wielkiej Całości moc Boża. „Mocą też goga I pisał św. Jan Damasceński - jest sam krzyż, w tym znaczeniu ańanowkie, że przezeń objawiła się nam potęga Boga, który zwyciężył przez śmierć,, albo jeszcze w tym znaczeniu, że cztery ramiona krzyża, łączące się i jednoczące ze sobą w jego środku, obrazują moc Boga. która łączy razem ^ośc i głębokość, długość i szerokość, czyli całe widzialne i niewidzialne stworzenie.”14 W wizji Księdza Piotra ramiona krzyża, eo prawda, obejmują prasstrzeń, ale jest to tylko płaski kawałek świata: F.umpa. I nic dziwnego, tay/w widzeniu bernardyna ma tylko trzy ramiona irrux commissa).

Akcja pod krzyżem Polski przynosi nowe «wła*y Matka Boska jest figurą Jeśli więc chcemy pojąć religijny wymiar wolności zaprezentowany w widzeniu, powinniśmy zgłębić teraz rolę Marii w ekonomii zbawienia. Daruję sobie wszakże ten skądinąd ważny problem, ponieważ oto czytam, że tmż ładzi z tłumu, który naigrawał się z Chrystusa, to typoi trzech zaborczych narodów.

Tym fłTpmWaga korzysta raczej z apokryfów aniżeli z Ewangelii kanonicz-# V Ewangeliach octem poi Chrystusa jeden z żołnierzy. Był to z jego *wy akt litości, ponieważ słowo greckie oksos, którego używają wszystkie ||| ł»ęp. oznaczało rodzaj octu winnego lub kiepskiego wina. Po rozcaeń-■*1111 żołnierze używali go w charakterze napoju chłodzącego, który był zresztą m Wschodzie od dawna.13 Skoro Skazaniec pragnął, to podzielih się 1 || tym. os mieli pod ręką. W słowach kpili bez umiaru, bo po prostu 8g§ „pretensje". ale starali się ulżyć Jego cierpieniu. W apo-


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
DSCN8525 (2) IW Rozdział IV. Nadprzyrodzony sens poczynań narodów wstępuje już do wieczności. Ogląda
DSCN8527 (2) 184 Rozdział IV. Nadprzyrodzony sens poczynań narodów wybranego tworzyły odtąd swój tos
DSCN8533 Rozdział IV. Nadprzyrodzony sens poczynań narodów Te - Jak pisał Orygenes - wyzwolone z oci
DSCN8523 (2) gjl    Rozdział IV. Nadprzyrodzony sens poczynań aarodóa Natomiast widze
DSCN8526 ■jL.    Rozdział IV. Nadprzyrodzony sens poczynań narody To dziecię jest rze
DSCN8528 gj,    Rozdział IV. Nadprzyrodzony sens poczynań narado* inną cechę szczegól
DSCN8534 (2) HI    Rozdział IV. Nadprzyrodzony tent poczynań narodów Mickiewicz. „W R
DSCN8531 ■ Rozdział IV. Nadprzyrodzony nt poczynań narodów luyfach natomiast, zgodnie z psalmem mesj
DSCN8536 m Rozdział IV. Nadprzyrodzony sens poczynań narody I znowu w ayłlydi mjnłśw otulim powiciu,
DSCN8529 j
DSCN8535 (2) Rozdział IV NaOprz) rodzony sens poczynna narodów 19 abtór wayemme uzależnionych elemen
DSCN8532 (2) raj    Rozdział IV. N ni przyrodzony mjm poczynań narodów Zresztą, zgodn
DSC02935 (2) 190 Rozdział IV go Murzyna, czy wichury unoszącej balon, czy wreszcie trędowatych miesz
jak ludzie kłamia0023 190 Rozdział IV 190 Rozdział IV I. I 1 {  ii U Pewnie w stwierdzeniu Bo
0929DRUK00001702 190 ROZDZIAŁ IV, UST. 43 Gdy chodzi o poznanie ogólnego charakteru zmian, jakim po
DSCN8543 2M Rozdział V. Godzina Polski naszej „bezrozumnej narodowości", wysłany przez Boga wła
IMG918 168 Rozdział IV 2 Krainy Czarów, gdzie zaprezentowała baśnie i podania różnych narodów Europy

więcej podobnych podstron