DSCN9529

DSCN9529



WSTĘP

ponurych rewelacji wyprowadzaÅ‚a na staÅ‚y grunt narodowej historii, wielki ten poemat nie może być oceniony jako skok naprzód w rozwoju Slowackiego-ideologa. W rozwoju artysty jest nim w pewnej, ograniczonej mierze tylko w ramach wskazanej wewnÄ™trznej ewolucji dzieÅ‚a.

Król-Duoh zostaÅ‚ okrzykniÄ™ty czoÅ‚owym arcydzieÅ‚em SÅ‚owackiego na przeÅ‚omie XIX i XX wieku, w okresie symbolizmu 1 ówczesnych mitologii literackich, wypiÄ…rajÄ…cych realizm krytyczny oraz jego późniejsze potomstwo ideologiczne. ArcydzieÅ‚o ujrzano w nim zatem wówczas, kiedy schyÅ‚kowa literatura bur-żuazyjna, tracÄ…c zdolność realistycznej interpretacji Å›wiata, wmówiÅ‚a sobie, że w mitologicznych uroszczeniach wyobraźni, Å›lepej i gÅ‚uchej na rozwój spoÅ‚eczny i historyczny, kryje siÄ™ prawo wzrostu i samodzielnoÅ›ci twórczej.

Król-Duch warunki tak bÅ‚Ä™dnie .pojmowanego arcydzieÅ‚a speÅ‚niaÅ‚ jak żadne dzieÅ‚o polskiego romantyzmu. StaÅ‚a za nim potężna i niespotykana wyobraźnia twórcza, zdolna jeszcze ożywiać caÅ‚e epoki, ale już tracÄ…ca rozeznanie, że powinna być ich sÅ‚ugÄ…, ich interpretatorem w imiÄ™ współczesnoÅ›ci. StaÅ‚o za nim wielkie doÅ›wiadczenie romantycznego historyzmu, ale już zapominajÄ…cego, że historiÄ™ naprawdÄ™ o tyle tylko zrozumieć można, o ile siÄ™ pojmuje siÅ‚y spoÅ‚eczne i polityczne czasów aktualnie przeżywanych. Kiedy bowiem Król-Duch powstaje, na przedpolu Wiosny Ludów i podczas jej trwania, wydzwaniajÄ… ostatnie kwadranse dotychczasowego historyzmu romantyków. Ażeby nowy hi storyzm mógÅ‚ powstać, trzeba byÅ‚o przede wszystkim zrozumieć nowÄ… sytuacjÄ™ spoÅ‚ecznÄ… tego okresu i jasno okreÅ›lić jej korzenie w przeszÅ‚oÅ›ci.

Mitologiczny, oparty jedynie na irracjonalizmie wyobraźni poetyckiej zakrój Króla-Ducha daÅ‚ siÄ™ utrzymać tylko w odniesieniu do czasów najdawniejszych, gdzie żaden przekaz historyczny nie krÄ™powaÅ‚ tej wyobraźni. W okresach bliższych, pod naciskiem nie dajÄ…cych siÄ™ dowolnie naginać faktów historycznych, szczególnie w pieÅ›niach o panowaniu BolesÅ‚awa ÅšmiaÅ‚ego, fakty te poczęły brać górÄ™ nad mitami. Wizja narodowej

LXXVI

przeszłości, określana realistycznymi środkami, w tym sensie realistycznymi, bo przymiernymi do narodowych wyobrażeń

0    danej epoce i charakterze ówczesnych postaci, wychodzi na plan pierwszy. Król-Duch już gdzieÅ› od trzeciego rapsodu czytać siÄ™ daje bez komentarza reinkamacyjnej grozy.

Wyłania się podówczas ostatnie stadium rozwojowe historyzmu poety. Nie ma w nim szarpiących sprzeczności, nie ma walk społecznych, ale te braki wcale nie prowadzą do łatwej

1    ustalonej po szlachecku apologii przeszÅ‚oÅ›ci. Koloryt ideologiczny tego ostatniego ogniwa historyzmu poety jest caÅ‚kiem różny. W sztuce polskiej przypominajÄ… go tylko wizje historyczne Jana Matejki.

Koloryt ten mianowicie sugeruje obraz dziejów jako obraz nieustannej, upartej, groźnej, bez wytchnienia toczonej walki o historiÄ™ narodu, o jego rozrost i postÄ™p. StÄ…d mimo braku dobitnych przeciwieÅ„stw spoÅ‚ecznych i politycznych, które by kazaÅ‚y go ksztaÅ‚tować w sposób dramatyczny, historyzm ten daleki jest od optymizmu, zawisa nad nim posÄ™pny spokój podobny późniejszym pieÅ›niom Beniowskiego. Prowadzi on do współczesnoÅ›ci podobnie, jak prowadziÅ‚a wystÄ™pujÄ…ca w tym poemacie antynomia miÄ™dzy miÅ‚oÅ›ciÄ… wobec przeszÅ‚ej historii narodu a obowiÄ…zkiem uczestnictwa w przyszÅ‚ych jego dziejach. Odkryte w historii prawa temu jedynie sÅ‚użyć majÄ…, i o nich, nie o mitach, sÅ‚yszymy, im bardziej akcja Króla-Ducha posuwa siÄ™ w panowanie BolesÅ‚awa ÅšmiaÅ‚ego.

X

PracÄ™ nad Królem-Duchem przerwaÅ‚a Å›mierć SÅ‚owackiego. Najbardziej wysuniÄ™te placówki jego myÅ›li przebiegaÅ‚y wówczas nie na pozycjach, które wyznaczajÄ… rapsody tego dzieÅ‚a. Na marginesach jego rÄ™kopisu, w raptularzach, w listach gromadziÅ‚y siÄ™ te placówki w latach 1842/1849 w postaci okolicznoÅ›ciowych liryk, epigramatów i przypowieÅ›ci politycznych. ByÅ‚y one najbardziej wysuniÄ™te nie w sensie jakichÅ› wielkich skoków podobnych Fantazemu czy Odpowiedzi na „Psalmy PrzyszÅ‚oÅ›ci"


LXXVII


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
DSCN9507 WSTĘP emigracji spojrzał krytycznie na swą własną bezczynność i jej powody próbował uzasadn
DSCN9528 WSTĘP Bo to sen na końcu pieśni, 2e magnaty kiedyś staną Z wielką tęczą chorągwianą, Otrsąś
NDIGDRUK00570716 10 w swym kraju nie może być prorokiem, na licznych oponentów. W celu udowodnienia
page0091 SYSTEM TALE8A. *»S swą hipotezę na zjawiskach powszechnie znanych n. p. że żadna istota żyć
skanuj0102 186 SANATORIUM POD KLEPSYDRÄ„ ZadrżaÅ‚em do gÅ‚Ä™bi na ten widok. Nie mogÅ‚o być wÄ…tpliwoÅ862/8037
NDIGDRUK00570716 10 w swym kraju nie może być prorokiem, na licznych oponentów. W celu udowodnienia
page0091 SYSTEM TALE8A. *»S swą hipotezę na zjawiskach powszechnie znanych n. p. że żadna istota żyć
skanuj0102 186 SANATORIUM POD KLEPSYDRĄ Zadrżałem do głębi na ten widok. Nie mogło być wątpliwości.
§5 Minimalna liczba godzin kształcenia na KKZ prowadzonego w formie zaocznej nie może być mniejsza n
§5 Minimalna liczba godzin kształcenia na KKZ prowadzonego w formie zaocznej nie może być mniejsza n

więcej podobnych podstron