DSCN4817 (2)

DSCN4817 (2)



W


Ikonografia Anm

dusze: jeśli zaś byłby to wizerunek raęcaonniks. mówimy święty Ae fanie, który za Chrystusa przelałeś swą krew. który |ako piorw—f męczennik śmiało możesz mówić, wstaw za nami)

Dalej podkreślał autor, że inaczej modlimy się do Boga (o zbawienie), inaczej zaś do świętych (o wstawiennictwo). Kult ikon Chrystusa, Maryi, świętych apostołów, proroków i męczenników łączy się ściśle, zdaniem papieża, z wiarą w ich wstawiennictwo przed Bogiem.

Podczas pierwszej sesji soboru biskup Ifeodoąjusz, składając wyznanie swej czci dla świętych wizerunków, dodał do niego również modlitwę o wstawiennictwo wyobrażonych na nich świętych:

Rogocunctos illoe ex tota anuna, ttt intercedaot prssM ad Dwa quatenus det mihi per interceesiones eorum tnwaiit musnrwzdw penes se in die iudicii*7.

(Proszę ich wszystkich z całej duszy, aby wstawili się ss swą de Boga, ażeby przez ich pośrednictwo okazał mi swą litość w dam sądu)

Sobór wprowadził fundamentalne dla kultu obrazów rozróżnienie pomiędzy adoracją (pro$kynesis Utimtitkil zarezerwowaną wyłącznie dla Boga, a czcią (protkyiusis katrfiśr), która może być oddawana również wizerunkom świętych* Oto kluczowa dla teologii ikony definicja II Soboru Nicejskiego:

Orzekamy z całą dokładnością i zgodnie, se pradanUi lułta powinny być nie tylko wizerunki drogocennego i ożywiającego Kr ryża. ale tak samo czcigodne i święte obrazy malowane, ułożone w mozaikę lub innym sposobem wykonane, które se certą aauesaoai się w kościołach, na sprzęcie liturgicznym esy aa szatach, aa ścianach czy na desce, w domach czy przy drogach a wyobraaeaaaaa Arna

37 Mamu. t 12. 1013. Warto zwróćii* uwagę ns iwhslnłiiglrzaj i kaialtwr intercesji postulowanej w modlitwie Ihodoąjueta. Z tego seaMge ekrwse nachodzą pierwsze potkonokiaetyesne przedstawienia Dom enałiewsaa tte na z Martwili (eschatologiczny sens obrani pogłębia to obecność afchaaW łów) oraz malowidła w S. Marie w Ceetełeeprio (mb przypis ftt 1M

*0. B f aiłnsr. op. cit., #. 20; P. Bwśskaaaow. op et,a Ml Oafcpwesm swsnisck wynikłych a błędnego przekładu tych taramiśw « graht ne bag aob. J Mijmihdf, op cit., t. S0-S1.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
P1050381 (3) jeśli zaś zawiera to, czego u Kainowa nic ma, jest szkodliwa)). W ten sposób złikwido.
P1080925 TOMASZ WęCŁAWSKl ku z nią jakichkolwiek wyjaśnień. Jeśli zaś tak, to sama ta możliwość powi
skanowanie0009 (14) dzonych w klasie. Jeśli chodzi o nauczycieli, to niemal wszyscy pytani uważają p
przewodnik0014 nie istniałoby nic Jeśli zaś w przeszłości miałaby miejsce chwila, w której nie istni
75 STRUKTURA KONKRETNOŚCI. Jeśli zaś chodzi o Leibniza, to nie tylko należał on do pierwszych kręgów
STR203 Zaś jej utylitamość, czy pozostaje oderwana od teorii i praw naukowych? A jeśli tak 1 - me, t
źródła lub odbiornika jest zgodny z tą strzałką, to te napięcia przyjmujemy jako dodatnie. Jeśli zaś
54956 Śliwerski2 Pedagogika ogólna rozdział trzeci 177 to nie jest możliwa, jeśli zaś jest moż
360 V. Funkcje wielu zmiennych gdzie u.x + a.2 + ...+a.„=k jeśli zaś u jest funkcją x, y, ..., z, to
ryzykujemy niewiele, bo tylko jedno doczesne życie; jeśli zaś okaże się, iż mamy racje, to zyskamy -

więcej podobnych podstron