DSC64

DSC64



komunikowanie się w organizacji 87

przedsiębiorstwie?”, „Czy nie zależy panu na awansie?”, „Czy nie uważa pan, że ta procedura jest właściwa?”

Ze względu na drugie przytoczone kryterium wyróżniania pytań -„panowanie” nad odpowiedziami, można wskazać na na^tępiyąęe ich typy:

•    ogólne - nie wyznaczają odbiorcy granic i dlatego ni,e możemy panować nad odpowiedziami, skłaniają one do myślenia co:może spowodować zrewidowanie przez adresata własnych założeń, bądź zwiększyć jego krytycyzm wobec założeń nadawcy, np.: „Co pan sądzi o ...?”, „Jak pan to ustalił?”, „Dlaczego przyjął pan takie kryteria?”.,T ,:

•    bezpośrednie - zawierają pewne granice dla odbiorcy i dlatego nadawca może panować nad odpowiedzią odbiorcy, np.: „Kto może pomóc Kowalskiemu w zorganizowaniu nowego stanowiska pracy?”.

•    sterowane - zawierają granice i dlatego .nadawca może panować nad odpowiedzią adresata,.np.: „Czyż nie jest faktem, że ...?”, „Czyż warto było starać się o te obligacje?”.

• służące rozpoznawaniu faktów - partner może panować nad odpowiedzią odbiorcy, np.: „Kiedy rozpoczynamy promocję ...?”, „Co należałoby jeszcze uwzględnić w tym procesie?”, „Gdzie winniśmy jeszcze szukać oszczędności?”.

• przydatne do poznawania opinii    nadawca może panować nad odpowiedzią adresata, np.: „Czy sądzi pan, że zastosowanie tej procedury ...?”, „Jak pan myśli, zdążymy wykonać tę partię wyrobów na... ?”, „Naprawdę uważa pan, że ...?”.

•    szczegółowe - partner może panować nad odpowiedzią odbiorcy, np.: „Która godzina?”, „Które wyroby przygotowujecie do dystrybucji?”. Zauważmy, że stosowanie negatywnych taktyk zadawania pytań

powoduje ujemne następstwa. Zaprezentowano je w tabeli 9.

Poznaliśmy typy pytań ze względu na to czemu służą, czy można panować nad ich odpowiedziami oraz negatywne skutki stosowania niektórych taktyk zadawania pytań. By jednak rozwijać umiejętność zadawania pytań, jako skutecznej taktyki w trakcie rozmowy kierownika z pracownikiem, pracowników ze sobą, partnerów negocjacji itd., winniśmy też wiedzieć, których sposobów używania pytań należy unikać, a jakie działania podejmować, by przygotować dobre pytania. Winniśmy unikać wykorzystywania pytań, tylko po to, by pokazać, że możemy „usadzić” odbiorcę, że jesteśmy dowcipni, z refleksem itp. Ponadto należy wystrzegać się zadawania pytań kwestionujących rzetelność adresata, dociekliwych, napastliwych - zadawanych w każdym momencie procesu komunikowania się bez baczenia na stosowną okazję.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
DSC51 Komunikowanie się w organizacji 77 Zauważmy, że większość ludzi mówi z szybkością 120 słów na
DSC54 Komunikowanie się w organizacji 79 isil Jejj 4. Typy słuchania :cie8o ^fUj
DSC03 Komunikowania się w organizacji 181 Techniki Sposób mówienia Cel Parafrazowanie Jeśli
s 81 i? Rekrutacja to sposób komunikowania się organizacji z rynkiem pracy, w celu pozyskania odpowi
zdjęcie 3 Spontaniczne (nieformalne) sieci komunikowania się w organizacji (typy sieci
Odrębne rozważania poświęcono zarządzaniu komunikowaniem się w organizacji (rozdział siódmy). Bardzi
KOMUNIKOWANIE SIĘ W ORGANIZACJI Szum informacyjny •    SZUM INFORMACYJNY - to
SCAN0565 25.    Wg Leiskara czynniki wpływające na skuteczność komunikowania się w or
Obraz (70) 2012-10-04GRUPY I KOMUNIKOWANIE SIĘ W ORGANIZACJI WYKŁAD 13STOSUNKI INTERPERSONALNE W ORG
DSC60 Komudkawanie się w organizacji    gj min zł czy zrezygnować z tego kontrahenta
DSC62 rfUHiuMowame się w organizacji •    unikania oceniania sposobu mówienia i konc
DSC67 inikowanie się w organizacji Kontu 89 Wśród działań, które mogą istotnie przyczynić się
DSC69 A[omubikowanie się u* organizacji 91 Technika parafrazy jest przeglądem tego, co przekazał na
DSC72 ^Munikowanie się w organizacji Rysunek 27. Sztuka mówienia w biznesie (retoryczna sprawność)
DSC80 Pikowanie się w organizacji--_____--— „ości ich rozwiązywania zarówno przez kierownika, jak i
DSC01 Kowwtiftowarttg się w organizacji 179 Kowwtiftowarttg się w organizacji 179

więcej podobnych podstron