DSC64 (8)

DSC64 (8)



Th© Art <tf Consoryati.on And llostoration

papierowy kartetuszek z krótką, błahą notatką"11. W obu teoriach podkreślono, że przedmioty te nabierają znaczenia (albo Wręcz zostają powołane do życia) dzięki intencji odbiorcy11. Takie przekonanie Reigi podkreśla dobitnie terminem ungewołente Denkmale (pomniki niezamierzone), oznaczającym przedmioty niezamierzone przez swoich twórców jako znaki pamięci, jeżeli wczytamy się w wywody Brandiegą dojdziemy do wniosku, że założenia, jakie przyjmuje w swoich rozważaniach na temat dzieł sztuki, pozwalają w zasadzie na określenie ich mianem: .niezamierzone dzieła sztuki".

Zgodnie z komentarzami do założeń Teoria del restauro, które przedstawiłem wcześniej, artefakt postrzegany przez odbiorcę może zaistnieć w jego świadomości jako dzieło sztuki lub (0 jako pomnik historyczny Zdecydowanego uwypuklenia wymaga jednak stwierdzenie, że ęejgm^ądgędnyrn w systemie teoretycznym Brandiego pozostaje restauracja i przekazanie potomności dzieła sztuki Anie pomnika. Odmiennie wygląda to u Aloisa Riegta, który jest przekonany że nadrzędnym celem powinno / być » u    ji) wartościowego artefaktu jako pomnika przeszłości. Jest rzeczą oczywistą,

że w tym kluczowym dla obu teorii punkcie mamy do czynienia nie z drobnymi niuansami językowymi, lecz z głębokimi rozbieżnościami wynikającymi z wyznawania odmiennych hierarchii wartości. Rozbieżności zarysowują się nie tylko w sferze artykułowanych poglądów na sztukę i kulturę, ale także na płaszczyźnie refleksji nad potrzebami człowieka i jego powinnościami moralnymi.

Różnice w definiowaniu przez Aloisa Riegta i Cesare Brandiego samego przedmiotu oraz celów działalności konserwatorsko-restauratorskiej nabierają szczególnej wyrazistości, gdy na ów przedmiot spojrzymy z perspektywy antropologiczno-kulturowej, gdy potraktujemy go jako nośnik znaczeń, a więc tą co w wywodach Krzysztofa Pomiana zostaje określone mianem semiofbru*. Najważniejszą sferą niewidzialną, do której odsyła dzieło sztuki opisane w Teoria del restauro, jest sztuka. Natomiast w przypadku kultu pomników niezamierzonych analizowanych przez Aloisa Riegla - najważniejszą sferą niewidzialną pozostaje przeszłość.

Restauracja dzieł sztuki według Cesare Brandiego

Stawiając pytanie o tą co wyróżnia dzieło sztuki spośród artefaktów Cesare Brandi zwraca się w swojej refleksji teoretycznej ku podmiotowi postrzegającemu i odpowiada, że za taki wyróżnik można uznać gfflgjg w jaki dzieło sztuki pojawia się i istnieje w świadomości odbiorcy, p tej samej perspektywie ujmuje złożoną problematykę restauracji, a podana przez niego definicja podsumowuje wszystkie najwiinirjiTr wątki jego rozważań. .Restauracja jest metodologicznym momentem rozpoznania dzieła sztuki w jego fizycznej strukturze i jego dwu biegu nowości estetycznej oraz historycznej, rozpoznania

Hi





Mtkł)

Janusz Krawczyk | 99


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
DSC68 (6) Th« Art of Consonratton and Restoration Brandl C., Teoria del restauro. Leziono raccolte
DSC64 (3) AGHKoncesje Art 32. 1. Koncesja na wydobywanie kopaliny ze złoża, podziemne bezzbior
20823 S5002278 Th® geometry of the insert and dealgn of the toołhofder N*v* e dłrecf influence on th
28>n sm ai ^ii;kk aThe Art of Singing LiederSouzav and Baldwin conduct intensive workshoplllcaiio
MR293R190?3 1 PREPARAT!ON AND PAISTING MKTHOD HO REPAIRS POSSIBLE Ali fittings to be painted in the
DSC64 (16) Astma I W astmie istnieje zaburzenie równowagi między subpopulacją Th 1 a Th2 na korzyś
DSC60 (8) ITh# Art of Conamation and lieatorAtion Wobec dzieła Cesare Srandfego możemy przyjąć post
DSC62 (9) Tłio Art of Conservation and Roitorfttion bytu idealnego albo jako pomnika historii. Konk
DSC66 (8) The Art of Consenration and Restoratłon Działania restauracji aktywnej I restauracji prew
DSC64 . • •• .XOG ■ ćU><- Uk5<xfi- ?3 f^CLn On t ^TXuro- <^UAV>a P«- fr4 £, Ej,
ART. L1V.—RESKARCHKS ON MM. VARRENTRAPP AND W1LŁ*8 METHOD OF ANALYS1S. By M. Reizet. M. Reizet has g
MR293R190?3 1 PREPARAT!ON AND PAISTING MKTHOD HO REPAIRS POSSIBLE Ali fittings to be painted in the
00258 ?e59ae38ddf4d993b605efb46266481 260 Yander Wiel dropping the subscript on U and the superscri
smpb 37 Health is the keysione of life, so tu ind ynu place it securely in pn sit i on and do it /V
PROGRAM ROZWOJOWY^1 POLITECHNIKI WARSZAWSKIEJ By adjusting the turn-on and turn-off angles so that t
IMGB96 (2) *1 koncepcji Met** ni o został zachwiany. Wprawdzie Geoffrey N0-well HSmi th w artykule M
IMGB96 (2) *1 koncepcji Met** ni o został zachwiany. Wprawdzie Geoffrey N0-well HSmi th w artykule M
F00574 019 f040a Males 600 500- 400J Ratę per 100000 900- 800- 700 45-54 55-64 65-74 75-84

więcej podobnych podstron