DSC97

DSC97



« i

« i

: znaczenie -'skała sens ^

ikstowe re]*0. rdziej skorupy foko ja (tu £ relacji, a go „Ja”), orem a bohą„ jako sieć od.

odmiotu njó>, ocześnie wy« tystą, innympiotu autor. I poszukiwa- 1 pry utożsa- I lierzoczłefco- I pie wyrafi- I ewnętrzny, odsłonięcie I jzpoznanie I y nazwać porządku ] cydowane pnętrzne- I skiej nie wszech-nad po-

ć i róż-ii oraz Równo- I

ennych

rszech- I szcze-

westii | izacje



TEATR JEDNEGO AUTORA

— ujęcia behawioralne, gdzie opisy lub przed*ta-    Możliwości wienia życia wewnętrznego uległy redukcji (np. Afłc

olbo nic);

—    ujęcia autotema tyczne, ■ eksponujące metaliterac-kość utworu, które dopuszczają jedynie „hipotetyczną” odmianę analizy psychologicznej (hp. Król Obojga Sycylii);

—    oraz powieści, w których literackie konstrukcje zdarzeń i osobowości są nieznacznie wychylone ku paraboli (np. Wniebowstąpienie).

Strategie te, wielostronnie związane, mogą współistnieć w jednym utworze.

W centrum tych rozważań znalazły się książki, w których problematyka psychologiczna skupia się wokół figury autora występującego jako podmiot narracji i podmiot przedstawiony jednocześnie. W tych utworach, ujawniających ważne tendencje rozwojowe prozy współczesnej, problem stylizowania, „przyrządzania siebie” znalazł się na pierwszym planie — psychologia w powieści staje się więc formułą egocentryzmu.

Miejsce konwencji szczerości, „udawania, że nie udaję”, należących do obowiązkowego wyposażenia warsztatu diarysty czy autora powieści-pamiętni-ka, zaczęły zajmować skrystalizowane konwencje nieszczerości i znaki literackości („nic tak nie pomaga w obcowaniu z prawdą jak nowa konwencja (...)” — pisze autor Rynku). Utrwalone w tradycji gatunku przymierze z czytelnikiem jest ostenta- przymierze cyjnie łamane. Jawnej dyskusji, czasem kłótni narratora z adresatem, takiej jak potok impertynencji skierowanych do czytelnika Kalendarza i klepsydry, towarzyszy wyrafinowana gra na poziomie podmiot utworu — adresat utworu1#, silnie dyna-

19 Terminów określających wewnątrz- i zewnątrztekstowe sygnały podmiotu autorskiego używam za Aleksandrę Okopień-Sławińską, por. Relacje osobowe w literackiej komunikacji. W: Problemy teorii literatury. Seria 2. Pod red. H. Markiewicza. Wrocław 1976.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
DSC97 (2) Cechy protoplastów l 7Protopla^ róztworącha ujemnym potęnćjaie-wody.. . 2; Ma ją
DSC)97 pftopr L TtMAf.. [uwy.    oJtoftiAjuuy. dla z&d&ujMpO u/uia^ 4 j *- OA
DSC97 Estymacja w modelu Odpowiedź;

więcej podobnych podstron