DSC57

DSC57



^ toto toś toto uparci* tof* ti-łko potok to •toto* tosetoEł. Tt jyoii* w mcctm toHto Ktow Byron oj fllto t toto jiwmitraona ./-■•• I*. %* ąrMtorato •omom* i tofetocMM. A to motel iliH JfTO A<|1M Wielkiej Impro-



wmmm+m

to

dctwąga*

otoki”

ąfnąśto

toto*

itotol

v    eto* noijUtofre dwu bohatera

,-V jtonatowto otawary paMw Boga"? toto atomlM prwntoti jnt-iinto* atolcb drtmttor do wnątru bo-laltoL 17 MMnatotor rinuj owo #vne trat" toto to ł rawma aro wuidkic ■ jiwfifl PrUBlnto fizytma przechodzi W ntoootoiOBMI. Mat# to jakby swoiście „ontoto" i to młą graniot ciawit to itocinośrtk prwniianla *;ę w prwtmś i ia *fti|tto>

li dnanikiik bohtitiwwlt romantyczni toto. tor dostać to do ^pałacu**, «do feod* tor*. Uparcie potznkuja najważniejszego ffitejaro. Ciętego' iwie tych. chcg dotrzeć tam, ftgd ich v>gnano, a skąd pnrłvyi»^ (do domu ojca — Zbójcy, do swego imię-to I rodu — Hemani, do ojacysoj) lub toąd pochodzą w sensie najbardziej ge-uaratnym. a skąd ich wygnano jako lu-dzl — obsesją bohaterów Byrona jest Bdcn; inni dążą nie do raju. lecz do „pa-łaoi" samego Boga. We wszystkich obyczajowych. politycznych, metafizycznych przekrojach chcą oni dostać się do najtajniejszej i najważniejszej czyści przestrzeni. ■wejść tam. gdzie mieszka Moc. która rządzi ich światem. ..Wolna okolica** ma centrum — nie jest dostatecznie wolna i otwarta, dopóki bohater tam nie dotrze, nie uderzy w Moc. która przeczy wolności. Miłość łamie moce świątyń.; Dziewica Orleańska staje na czele wojsk walczących o wolność; Kordian idzie do sypialni cara; Samozwaniec w Borysie Godstowte chce zdobyć tron; Irydion, dociera do katakumb, do najtajniejszej ^świątyni** i niemal mu się udaje stanąć na czele chrześcijan jako zmartwychwstałemu Chrystusowi, by dotrzeć do ^nudka” niewoli politycznej, uderzw serce Rzymu, w jego cesarską istotę — w cesarza. Wiadomo zaś jak wysoko sięga Konrad i jakie ..święte świętych** chce zdobyć szturmem, w jaką Moc uderzyć. Zmierzając zaś ku temu ostatecznemu celowi. ku miejscu nadludzkiemu, zdobywają krainy pozaludzkie wywołują -fuchy natury i żądają od nich wydania tajemnic, zmiany kondycji własnej, wskazania sposobu dla zniweczenia ograniczeń człowieczeństwa, lub wzywają umarłych _ w Dziadach, Fauście, Manfredzie; motywy W <Mtojdoto>7 f

Prań ptoetwą ton j 1 droga M sąd Uog* 1 ym rottoim. Dątą to antrJP •trato otwartą. toatotocacąJl z iemia i toampa i S***to3 n* jest dla akb za rtoną^ ukazał jot Itii wl    J

zmierzoną'* mm wszelki? -1 jm nfcąmi. ton mówi:

WMha aktaislMD. imam jtoMaa] OM ąya nemom daaa Jm^tw WImbju Wthmw, atko tmoj ■*!

Na co Lacyper myoaiiariy ->

wszędzie, a przede wsgyatkifn. nad sobą Jego władzą — ą paradoks prowadzący do Hiktu romantyków.4 Hf i—rt okolicy^, który ma wszystką ófw te przed sobą, dążący „w beztxSą*» ddc**. w sobie aa mym mg towoL] łacu”. Moc. która eto rządzi.

Tak bywa określana najczęś wiem poznaje, rzucony w ową tirią. j ogromną wolności? Formy i«ąf2j własną bezsile, ograniczenie. śmier> "f Jego dążenia ku przestrzeń otwarć"' - — świętemu świętych sje są apnascu^ ;j-miąc wszelkie granice nietkoń jjotj ^ rtrzeni. chce on jak gdyby prztoteać « zną granicę nirakańrroności i siebie * konać się to może tylko przez czyi; niony w owym najważniejszym puaittif Poznawszy w świętym świętycfa lfcfc*: uderzywszy w nią. sam się z nią mato* niejako. Zmieni swą kondycję ludżką, a. mieszka w centrum nieskoótsonoi-wszech potęgi, wymknie się irwąnmksaą. niom od niego mezalemym. zdobyć ostateczną wolność. Od Ferdynanda z H-frygi i miłości, który chciał odzyskać ą. bie wymknąwszy się przez miłość władzr ojca i dworu, przez Hemaniego. KorśSis-na. który chciał zostać bezimiennym zabójcą cara. po Konrada, który chria? 2c-stać nowym Bogiem, ostatnią granto j** granica między słowem a czynerr.. c~ własny, wybrany, to ostateczmg przekroczenie siebie. Na tym poziomie wolność własna często utożsamia się z wriłneścia zbiorową. Dochodzimy tu do drugiej podstawowej różnicy z klasycyzmem — ko przestrzenią ostateczną tragedii Banne^ jest słowo. Odsłania ona:

prawdziwy uniwersalność mowy. Mowa pochłania tu w oszołomionym uniesieniu

• Byron, Kain, w: Węcirómfci Childe Harolda. Dramaty, Warszawa 1955, g. 498.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
DSC76 TOTO v>- ; ■i-fff- 4v^f4 oH fO I - i - I-I 3 -1 - iuHS. iIP ^ X ~tŁ .Li- iMJS t
DSC57 (9) vl .h WI *Ti IMsAl I • 44 liii i ^u/^U ■ VI    f iM (m- v... A*-^* f
DSC34 (6) 6 toto! tyoh sygnałów w stanie ustalonym indeksem s, a więo odpowiednią^ ys* Formalizując
41379 IS DSC57 (Large) fot. Bartosz Myszą
DSC57 zarówno teorię Newtona jaki teorię Einsteina uważamy za teorie naukowe
DSC57 1 (2) *0*^“     F^5zczcgólnych Wa, różnych poziomów wód
DSC57 8. Preparat CarisoW zawiera: A.    0,5% podchloryn sodu, aminokwasy: lizynę, l
DSC?57 »,-t n«a przywieziono ich do miasteczka Józetu l-l_- ,i. jię w półkole i dowódca powiedział,
57 (165) 5 : Deep mycoses .-W»    KI W Ti*JH *    V*> «. ci.-J
inf l # toto vOsW».i> NWtf.Q Oli: JXaW- TW %to A
P2081103 fe. ilMR Kią. [-•tośoC p^e (p0ćvrriari

więcej podobnych podstron