DSC36 (2)

DSC36 (2)



31

Na początku przyjąłem zasadę: wobec pc. wnych zdjęć nigdy nie redukować podmiotu którym jestem, do roli bezcielesnego wyłącza nego wspólnika (socius), którym zajmuje się nauka. Ta zasada narzuciła mi zapomnienie o Rodzinie i Matce, traktowanych jako „dwie instytucje”.

Ktoś nieznajomy napisał do mnie: „Podobno przygotowuje pan album na temat zdjęć rodzinnych” (dziwne koleje pogłosek). Otóż nie: ani album, ani rodzina. Od długiego już czasu matka była całą moją rodziną i obok mnie brat, poza tym nikogo (tylko wspomnienie dziadków). Żadnego „kuzyna”, tej jednostki pokrewieństwa, koniecznej, aby utworzyć grupę rodzinną. Zresztą bardzo mi nie odpowiada ta postawa naukowa, aby traktować rodzinę tak, jakby była ona jedynie tkaniną, złożoną z przymusów i rytuałów.

Albo koduje się ją jako grupę bezpośredniej przynależności, albo czyni się z niej węzeł konfliktów i stłumień. Można by powiedzieć, że nasi uczeni nie mogą przyjąć tego, że istnieją „kochające się” rodziny.

I jak nie chciałbym zredukować mojej rodziny do Rodziny, tak nie chcę zredukować mej matki do Matki. Czytając pewne opracowania ogólne, widziałem, że mogą stosować się przekonywająco do mojej sytuacji. Komentując Freuda g** CMojżesz) J.J. Goux wyjaśnia, że judaizm odrzucił obraz, aby uchronić się od ryzyka uwielbiania Matki. Zaś chrystianizm, przyjmując za możliwe przedstawianie kobiecego macierzyństwa, przekroczył zasady Prawa na korzyść Wyobrażenia. Chociaż wyszedłem z religii pozbawionej obrazów, gdzie Matka nie jest otaczana czcią (protestantyzm), niewątpliwie uformowała mnie kulturowo sztuka katolicka, toteż wobec Zdjęcia z Cieplarni oddawałem się Obrazowi. Wyobrażeniu. Mogłem więc zrozumieć mój po-wszechnik, ale po zrozumieniu go, nieuchronnie oddalałem się od niego. W Matce było promieniujące, niepowtarzalne jądro: moja matka. Po-

127


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
111 111Nurt feministyczny na początku XIX wieku Celem działań pierwszych feministek było nie tylko
DSC79 Nawrócenia 79 ną orientację za pomocą rozumowań pośrednich. Wyniki ich nigdy nie będą pewne,
Jeśli umawiasz się na obcym terenie (w biurze firmy albo w kawiarni, w której nigdy nie byłeś) to id
10 Czy przyjaźnię się z Panem Jezusem? •    Wskazujemy na chrzest jako początek przyj
CAM00455 W kasie walutowej banku na początek dnia 31.03 znajdowało się 2000 USD stanowiące depozyt t
ss16 62 MIKOŁAJ SĘP SZARZYNSK1EROTYKI [1.] Kolęda do Zosie Na początku nowego roku każdy daje przyja
31 Ryc. 8. Etapy zasiedlania regionów fi/.ycznogeograficznych polskieh Karpat w neolicie i na począt
Ważniejsze decyzje: 1.    Zarząd przyjął informację na temat długów ELSA wobec UPP w
Skomputeryzowany katalog biblioteki przyjazny użytkownikowi Na początku lat 90. XX w. Biblioteka

więcej podobnych podstron