DSCˆ86

DSCˆ86



146


Interpretacja kultur

fania, niezmÄ…conego spokoju. Nastroje i motywacje wzbudzane przez orientacjÄ™ religijnÄ…, rzucajÄ… odbite, księżycowe Å›wiatÅ‚o na caÅ‚ość staÅ‚ych cech Å›wieckiego życia ludzi.

Badanie spoÅ‚ecznej i psychologicznej roli religii polega zatem nie tyle na poszukiwaniu korelacji miÄ™dzy konkretnymi aktami rytualnymi a konkretnymi Å›wieckimi wiÄ™zami spoÅ‚ecznymi - choć, oczywiÅ›cie, takie korelacje istniejÄ… i sÄ… ze wszech miar warte ciÄ…gÅ‚ego zgÅ‚Ä™biania, zwÅ‚aszcza jeÅ›li zdoÅ‚amy powiedzieć na ich temat coÅ› nowatorskiego. Chodzi jednak

0    coÅ› wiÄ™cej; celem takich badaÅ„ jest zrozumienie tego, jak to siÄ™ dzieje, Å¼e ludzkie wyobrażenia - choćby i te niewyrażane wprost - na temat prawdziwej rzeczywistoÅ›ci i wywoÅ‚ywane przez nie dyspozycje nadajÄ… swoisty koloryt naszemu poczuciu tego, co rozsÄ…dne, praktyczne, ludzkie, moralne. Zrozumienie, jak dalece ten proces postÄ™puje (bo w wielu spoÅ‚eczeÅ„stwach efekty oddziaÅ‚ywania religii wydajÄ… siÄ™ dość ograniczone, podczas gdy w innych ów wpÅ‚yw jest wrÄ™cz wszechogarniajÄ…cy), na ile gÅ‚Ä™boko wnika w ich życie (bo wszak niektórzy ludzie i grupy ludzi wydajÄ… siÄ™ traktować swÄ…religiÄ™ dosyć lekko, jeÅ›li chodzi ojej zastosowanie w Å›wieckiej sferze życia, podczas gdy inni zdajÄ… siÄ™ stosować zasady swej wiary na każdym kroku, nawet jeÅ›li idzie o sprawy caÅ‚kiem trywialne), wreszcie, na ile jest on efektywny (bo przepaść miÄ™dzy zaleceniami religii a rzeczywistymi czynami ludzi zmienia siÄ™ diametralnie w zależnoÅ›ci od danej kultury) — wszystkie te zagadnienia sÄ… kluczowe w porównawczych badaniach w zakresie socjologii i psychologii religii. Nawet stopieÅ„ zÅ‚ożonoÅ›ci samych systemów religijnych wydaje siÄ™ w różnych kulturach niezwykle zróżnicowany i nie sposób tÅ‚umaczyć go prostymi, ewolucjonistycznymi schematami. Poziom uszczegółowienia ujęć symbolicznych dotyczÄ…cych rzeczywistoÅ›ci ostatecznej może w jakimÅ› spoÅ‚eczeÅ„stwie osiÄ…gnąć niezwykÅ‚y stopieÅ„ zÅ‚ożonoÅ›ci i systematycznej artykulacji, podczas gdy w innym, niemniej rozwiniÄ™tym w sensie spoÅ‚ecznym, ujÄ™cia takie mogÄ… pozostać prymitywne w dosÅ‚ownym sensie tego sÅ‚owa, bÄ™dÄ…c zaledwie zbieraninÄ… fragmentarycznych wierzeÅ„ i pojedynczych obrazów, Å›wiÄ™tych odruchów i duchowych piktogramów. Wystarczy pomyÅ›leć o Australijczykach i Buszmenach, o ludach Toradźa

1    mieszkaÅ„cach Aloru i Panty, Hopi i Apaczach, Hindusach i Rzymianach, a nawet WÅ‚ochach i Polakach, by móc siÄ™ przekonać, że stopieÅ„ religijnej artykulacji nie jest cechÄ… staÅ‚Ä… nawet w spoÅ‚eczeÅ„stwach

0    podobnej zÅ‚ożonoÅ›ci.

Antropologiczne badania religii sÄ… wiÄ™c przedsiÄ™wziÄ™ciem dwu fazowym: pierwszy etap polega na analizie systemu znaczeÅ„ ucieleÅ›nionych w symbolach, które tworzÄ… wÅ‚aÅ›ciwÄ… religiÄ™, drugi — na rozpoznaniu, w jaki sposób te systemy siÄ™ odnoszÄ… do procesów spoÅ‚eczno-strukturalnych

1    psychologicznych. Moje niezadowolenie z ogólnego stanu ogromnej części prowadzonych obecnie w rumach antropologu spoÅ‚cc/nci Kul.tu nad religiÄ… nie dotyczy tego, że te badania koncentrujÄ… siÄ™ na drugim


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
DSC?86 146 Interpretacja kultur fania niezmÄ…conego spokoju. Nastroje i motywacje wzbudzane przez ori
>    ma wysoko rozwiniÄ™te umiejÄ™tnoÅ›ci interpersonalne i kulturÄ™ osobistÄ… >
88 (146) INTERPRETACJA: Uwaga: nie jest ważne, czy zegarek się spieszy czy późni. Należy zanotować g
DSC?62 124 Interpretacja kultur ■ rvlko %s tak ostrej formie O wiele częściej zda-ś wiadomość
DSC?66 128 Interpretacja Kultur a * porta, które i •wiem iił.viiclowvm, lecz o adekwatność owych źró

więcej podobnych podstron