D (91)

D (91)



Pod jednym pomostem wagonu silnikowego (rys. 2) przyklejamy (z obydwu stron) styczniki liniowe wykonane z części 45 naklejonych na tekturkę o grubości 1 mm i części 46.

PODWOZIE

Zestawy kołowe (rys. 9) stosowane w modelach rozmiaru HO odpowiadają zestawom z kołami średnicy 1000 mm i do naszych modeli są za duże. Można zastosować zestawy kołowe rozmiaru TT nasadzając je na odpowiednio dłuższą oś. Zupełnie dobre wyniki można osiągnąć wykonując zestawy z kołami kartonowymi.

częściach P starannie przewiercamy otwory, zwracając szczególną uwagę na prostopadłość.

Wycinamy i kształtujemy belkę bujakową (cz. 48, 48’), sklejając ją od wewnątrz paskiem kartonu. Szpilką przekłuwamy otwory na czop wózka. Po sprawdzeniu prostopadłości czopu (szpilki) do belki bujakowej górny otwór powiększamy do średnicy ok. 3 mm i ciasno wklejamy rurkę zwiniętą z cienkiego papieru, na gwoździku, stanowiącym czop wózka.

Na desce montażowej sklejamy belkę bujakową z ostoją, zwracając szczególną uwagę na zachowanie symetrii i prostopadłości części.

kilka uzupełnień (oznaczenia wg rysunku zestawieniowego na okładce):

—    linkę do składania pantografu — a,

—    wycieraczkę przedniej szyby (w wagonie silnikowym) — b,

—    uchwyty i poręcze — c, d, e,

—    klamki — f,

—    pałąki na wózkach — g.

Wycieraczkę najlepiej wykonać naklejając na szybę kawałek czarnej nitki lub drutu. Poręcze, uchwyty i pałąki można wykonać z cienkiego drutu miedzianego (0 0,5—0,7 mm) umocowanego końcami w otworach, w które wpuścimy kropelkę kleju, a klamki — naklejając skrawki folii w kolorze mosiądzu (np. z kapsla butelki do mleka).

Nacinanie



MODEL ZESPOŁU TRAKCYJNEGO (SERII EN94)

Sposób wykonania wagonu zespołu serii EN94 jest w zasadzie taki sam, jak sposób wykonania wagonu serii EN80. Części modelu znajdują się rra arkuszach oznaczonych:    arkusz 4 i 5

(dwa identyczne) oraz arkusz 6.



Zestawy kołowe kartonowe wykonujemy dzieląc pracę na poszczególne etapy-

1.    Na osi (cz. N) (drut 0 1,5 mm, dług. 27 mm) zwijamy rurkę (cz. O) — najlepiej z kalki technicznej — o średnicy 2,2 mm i długości ok. 14 mm.

2.    Do rurki przyklejamy końcem pasek kartonu (cz. KI, ark. 3).

3.    Po wyschnięciu kleju zwijamy pasek w spiralę (bez kleju).

4.    Sklejamy spiralę. Po uzyskaniu żądanej średnicy koła ucinamy pasek. Na czas schnięcia kleju koło kilkakrotnie owijamy nitką.

5.    Po wyschnięciu kleju ścinamy krawędź kartonu (fazujemy), nadając kołu kształt najbardziej zbliżony do okręgu.

6.    Doklejamy obrzeże koła (cz. K2 naklejona na karton), zwracając uwagę na prostopadłe "ustawienie do osi koła.

7.    Montujemy zestaw zachowując właściwą odległość między kołami. Gotowy zestaw powinien mieć wymiary podane na rysunku 9.

WÓZKI (rys. 10)

Ostoję wózka (cz. 47) naklejamy na pas kartonu o szerokości 36 mm (zaznaczonej na ark. 3 liniami przerywanymi) i wycinamy. Wycięte ostoje składamy parami i przez obydwie części w zaznaczonym miejscu wiercimy (ostatecznie przekłuwamy) otwory na osie, o średnicy 1,6 mm.

Z dobrej spoistej tektury, o grubości 0,8—1 mm, wycinamy 16 prostokątów (cz. P) łożysk osiowych o wymiarach 3X3 mm i naklejamy je na ostoje. Po całkowitym wyschnięciu kleju, w

Następnie kształtujemy poprzeczne części ramy, sklejamy je z częściami 49 i wklejamy imitację silnika trakcyjnego (cz. 50) w wózki wagonu silnikowego, a części 51 — w wózki wagonu doczepnego.

Na ostoję wózka naklejamy części 52, a w otwory wkładamy sprężyny zwinięte z drutu 0 0,5 mm (cz. R).

Po całkowitym wyschnięciu kleju oraz sprawdzeniu geometrii ramy wózka montujemy zestawy kołowe. Po przełknięciu osi zestawu przez otwory w ostoi na łożyska osiowe naklejamy pokrywy łożysk (cz. 53).

Wózek montujemy do podłogi wagonu za pomocą gwoździka przetkniętego przez tuleję w belce bujakowej i przez gniazdo czopu (cz. s na rys. 8) przyklejone do podłogi wagonu i wykonane z paska zwiniętego kartonu. Wystarczającym zabezpieczeniem przed wysunięciem się gwoździka będzie kawałek gumki lub korka nałożony na wystający koniec gwoździka.

UZUPEŁNIENIE

Model wiele zyska, jeśli zadamy sobie jeszcze trochę trudu i, wykonamy

PUDŁO (rys. 11)

Ściany pudła (prawa i lewa) są sklejone Z części 1, 2, 3, 4 (1, 2, 3, 4). W części 1 wycinamy otwory drzwiowe (okiennych nie!) i naklejamy na część 2 lub 2’. W części 1’, w miejscach zaznaczonych strzałkami, wykonujemy nacięcia, bigujemy po linii przerywanej i dolną część pokrywy skrzyni z aparaturą odginamy do wewnątrz pod kątem ok. 45° (rys. 11). Po wyschnięciu kleju wycinamy otwory okienne. Na zako-lorowany pas części 3 naklejamy pasek tomofanu i podklejamy do części 1—2, równając do górnych krawędzi i zwracając uwagę, aby nie zakleić szczeliny między częściami 1 i 3. Do połówek tyli-nej ściany pudła przyklejamy od wewnątrz części 4.

KABINA (rys. 11)

Ze względu na bardzo wąskie słupki międzyokienne wycinanie i zginanie części 5 wymaga bardzo starannego i cierpliwego wykonania (patrz: „Wskazówki ogólne”).

W ukształtowanej części 5 okna i otwory reflektorów podklejamy od spodu paskiem tomofanu, następnie wklejamy ukształtowane części 6 i 7.

Kształtujemy pulpit maszynisty (cz. 8). Na oznaczone miejsca naklejamy części


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
SL731757 Rys. 5.3. Układy cegieł w słupach i filarach Rys. 5.4. Przykład przenikania murów pod kątem
054 etz250 5.1.5.    rylne zawieszenie silnika /rys. 91/ Gumowe elementy łożyskujące
Nowe technologie lotniczych silników turbinowych 25 Rys. 1. Przykład łączenia wału z tarczą turbiny
105 4 Rys. 4.99. Pomiar luzu osiowego wału korbowego w kadłubie silnika Rys. 4.100. Pod każde z łoży
Image 88 91 ad I Silnik (rys. 3.47) składa się ze stojana i wirnika. Stojan zbudowany jest z uzwojon
Rys. 1. Przykładowy zespół posuwu ruchu prostoliniowego: 1 - silnik, 2 - sprzęgło, 3 - układ smarowa
scan0036 (6) Rys. 1. Przykładowy algorytm podprogramu kontroli agregatowego. i zabezpieczeń (FUS) si
Rys. 6. Przekrój przez silnika PM z wirnikiem zewnętrznym, zabudowanym w kole. Rys. 7. Przykładowe a
Maskowanie tif Rys. 3. Przykładowe charaktery styki maskowania: a) maskowawie pod wpływem sygnałów o
ident0008 Rys.4. Przykłady odmian na głowie i ich opis I siwizna (siw.j kwiatek (kw.) gwiazdka
image 017 Charakterystyka, promieniowania 17 Rys. 1.5. Przykładowa charakterystyka kierunkowa promie
image 026 26 Parametry anten Rys. 1.7. Przykładowy system telekomunikacyjny do analizy równania

więcej podobnych podstron