ET0

ET0



50 Rozdział 4. Turystyka jako sektor gospodarki

wyjścia do dalszych dyskusji. Skorelowanie zakresu tych pojęć z propozycjami WTTC umożliwi natomiast stosowanie ich dla celów statystycznych, w tym zwłaszcza kompleksowych badań znaczenia turystyki w gospodarce poszczególnych miejscowości, regionów, państw czy też całego świata.

4.2. Turystyka w gospodarce narodowej i regionalnej

Turystyka nie jest homogeniczną częścią gospodarki narodowej. Zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Turystyki (WTO) w szeroki zakres działalności gospodarki turystycznej wchodzi 10 spośród 17 sektorów gospodarki. Międzynarodowa klasyfikacja turystyczna (SICTA27) wyróżnia następujące elementy składowe gospodarki, całkowicie lub częściowo związane z turystyką:

1)    budownictwo,

2)    handel hurtowy i detaliczny,

3)    hotele i restauracje,

4)    transport, gospodarkę magazynową i łączność,

5)    pośrednictwo finansowe,

6)    obsługę nieruchomości, wynajem i inną działalność, związaną z prowadzeniem interesów,

7)    administrację publiczną,

8)    edukację,

9)    pozostałą działalność usługową: komunalną, socjalną i indywidualną,

10) organizacje i instytucje międzynarodowe2*.

Poza wymienionymi powyżej sektorami gospodarki, w których wprost znajdują się elementy gospodarki turystycznej, miejsce turystyki można odnaleźć pośrednio także w innych sektorach.

Syntetycznym sposobem na wskazanie miejsca turystyki w gospodarce jest wykorzystanie do tego celu instytucjonalnej klasyfikacji gospodarki, która umożliwia także zobrazowanie wewnętrznej struktury tego sektora. Aktualnie w Polsce obowiązują: Polska Klasyfikacja Działalności (PKD)29, opracowana na podstawie obowiązującej w Polsce do 1999 roku Europejskiej Klasyfikacji Działalności (EKD)30, oraz Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PWKiU)31. Sektor turystyczny w przytoczonych klasyfikacjach nic został należycie wyeksponowany. Nie wyodrębniono w nim części składowej gospodarki pod nazwą turystyka. Działalność gospodarcza w zakresie turystyki znajduje się w wielu innych elementach składowych tych klasyfikacji.

27 Standard International Classification of Tourism Activities - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Działalności Turystycznej.

2S Terminologia turystyczna..., op. cii., s. 51-63.

29    Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 20 stycznia 2004 roku w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD), Dz.U. 2004, nr 33, poz. 289 z późniejszymi zmianami.

30    Rozszerzona Europejska Klasyfikacja Działalności, GUS, Warszawa 1991.

31    Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 roku w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, Dz.U. 1997, nr 42, poz. 264 z późniejszymi zmianami.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
ET0 60 Rozdział 4. Turystyka jako sektor gospodarki wskazują jednak na konieczność traktowania sekt
ET6 46 Rozdział 4. Turystyka jako sektor gospodarki z otoczenia gospodarczego zbiór, który łączą
ET8 48 Rozdział 4. Turystyka jako sektor gospodarki działalności poszczególnych podmiotów, dzielący
ET2 52 Rozdział 4. Turystyka jako sektor gospodarki naukę (badania naukowe), administrację publiczn
ET4 54 Rozdział 4. Turystyka jako sektor gospodarki Przyjmuje się, że model mnożnikowych elektów ek
ET6 56 Rozdział 4. Turystyka jako sektor gospodarki Wydatki turystów na:    Drugi cy
ET8 58 Rozdział 4. Turystyka jako sektor gospodarki określić efektów ekonomicznych turystyki, gdyż
ET2 62 Rozdział 4. Turystyka jako sektor gospodarki Ziemia jako czynnik produkcji jest pojęciem ogó
ET4 64 Rozdział 4. Turystyka jako sektor gospodarki Decyzje inwestycyjne mogą mieć charakter: •
ET6 66 Rozdział 4. Turystyka jako sektor gospodarki 8.    Który z podsektorów turyst
ET5 Rozdział 4Turystyka jako sektor gospodarki 4.1. Gospodarka turystyczna Istotnymi terminami w za
ET0 20 Rozdział 1. Ekonomika turystyki w systemie nauk ekonomicznych •    posiadanie
ET0 30 Rozdział 2. Podstawowa terminologia turystyczna Rysunek 2.2. Kryterium wyróżniające turystów
ET0 40 Rozdział 3. Funkcje turystyki można wyróżnić funkcję polityczną i urbanizacyjną (ze względu
ET0 70 Rozdział 5. Rynek usług turystycznych Stosunki równoległe zachodzące między przedsiębiorstwa
ET0 80 Rozdział 6. Popyt turystyczny Drugą istotną barierą w zaspokajaniu potrzeb jest dochód. Zasp
ET 0 90 Rozdział 6. Popyt turystyczny •    roczny cykl wahań, w ramach którego wyróżn
ET0 100 Rozdział 6. Popyt turystyczny •    rodzaju i lokalizacji miejscowości
ET0 110 Rozdział 7. Podaż turystyczna charakterystyczną cechą produktu jest podporządkowanie jego e

więcej podobnych podstron