ET2

ET2



72 Rozdział 5. Rynek usług turystycznych

turystyczne zajmujące się organizacją oraz pośrednictwem sprzedaży gotowych pakietów turystycznych. Z tego punktu widzenia wymienić można:

•    organizatorów turystyki,

•    pośredników turystycznych,

•    agentów turystycznych,

•    innych usługodawców turystycznych.

Rozróżnienie powyższe ma znaczenie z punktu widzenia charakteru praw i obowiązków nakładanych na przedsiębiorców. Należy jednak zaznaczyć, że rozróżnienie nie ma charakteru klasyfikacji - przedsiębiorca może jednocześnie prowadzić działalność właściwą dla organizatora turystyki, pośrednika turystycznego, agenta czy innego usługodawcy, pod warunkiem że spełni warunki ustawy dla każdego z tych rodzajów działalności13.

Potocznie określa się przedsiębiorstwa prowadzące wymienione powyżej rodzaje usług mianem biur podróży. Określenie to jednak nie oddaje podstawowych różnic w zakresie świadczonych usług i wynikających z tego zakresu obowiązków wobec klientów.

Organizatorem turystyki jest przedsiębiorca organizujący imprezę turystyczną14. Organizator turystyki występuje we własnym imieniu jako usługodawca wobec klientów, tj. osób zawierających umowy o świadczenie imprez turystycznych lub uprawnionych do korzystania z tych imprez na podstawie umowy zawartej przez inną osobę.

Pośrednik turystyczny to przedsiębiorca wykonujący na zlecenie klienta czynności faktyczne i prawne związane z zawieraniem umów o świadczenie usług turystycznych. Pośrednik turystyczny pośredniczy w zawieraniu umów na zlecenie klienta, a zatem działa w interesie klienta, często bezpośrednio w jego imieniu, i nie może być związany umową agencyjną czy działać w interesie drugiej strony umowy, np. organizatora turystyki lub innego usługodawcy.

Ustawodawca definiuje agenta turystycznego jako przedsiębiorcę, którego działalność polega na stałym pośredniczeniu w zawieraniu umów o świadczenie usług turystycznych na rzecz organizatorów turystyki mających zezwolenie kraju lub na rzecz innych usługodawców mających siedzibę w kraju.

W obszernej grupie tzw. pozostałych usługodawców turystycznych, czyli inaczej producentów usług cząstkowych, wymienić należy hotelarzy, przewoźników, podmioty świadczące usługi rekreacyjne, przewodników turystycznych, pilotów wycieczek, restauratorów i innych, którzy nie organizują imprez turystycznych i nie pośredniczą na zlecenie klienta w zawieraniu umów o świadczenie usług turystycznych. Do grupy tej zaliczyć można zatem także pośredników działających na zlecenie innych przedsiębiorców turystycznych, a nie klientów.

Kolejnym podmiotem rynku usług turystycznych jest państwo. Rola państwa na rynku usług polega na tworzeniu przedsiębiorstwom turystycznym optymalnych warunków działania poprzez:

•    wspieranie ekspansji podmiotów gospodarczych na rynki zagraniczne,

•    uczestnictwo w procesach integracyjnych, zwiększających możliwości sprzedaży usług turystycznych (np. Unia Europejska),

13    J. Raciborski, J. Sondel, K. Sondcl. H. Zawistowska, Prawo turystyczne, op. cit., s. A/23.

14    Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 roku o usługach turystycznych, op. cii.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
ET8 68 Rozdział 5. Rynek usług turystycznych Definiowanie pojęcia usług turystycznych może opierać
ET0 70 Rozdział 5. Rynek usług turystycznych Stosunki równoległe zachodzące między przedsiębiorstwa
ET4 74 Rozdział 5. Rynek usług turystycznych Mechanizm ten wyraża zależności przyczynowo-skutkowe
ET6 76 Rozdział 5. Rynek usług turystycznych w bardziej szczegółowym ujęciu: od konkurencji doskona
ET2 132 Rozdział 8. Ceny usług turystycznych poniżej kojarzą się z usługami niskiej jakości. Szerok
ET2 142 Rozdział 9. Jakość usług turystycznych podobieństwo zachowania założonych standardów
ET2 152 Rozdział 9. Jakość usług turystycznych •    czas oczekiwania na realizację u
ET8 128 Rozdział 8. Ceny usług turystycznych Cena jest immanentną cechą każdej transakcji, bez wzgl
ET0 130 Rozdział 8. Ceny usług turystycznych stałe są o wiele wyższe, co utrudnia stosowanie elasty
ET4 134 Rozdział 8. Ceny usług turystycznych Ustawa o podatku VAT określa zasadniczo trzy stawki te
ET6 136 Rozdział 8. Ceny usług turystycznych T. Nagle zidentyfikował dziewięć czynników kształtując
ET8 138 Rozdział 8. Ceny usług turystycznych który z zasady nie zna szczegółowej kalkulacji kosztu
ET4 144 Rozdział 9. Jakość usług turystycznych nych ogniw składowych podmiotu gospodarczego,
ET6 146 Rozdział 9. Jakość usług turystycznych 3. Etap porównujący poziom jakości usług o charakter
ET8 148 Rozdział 9. Jakość usług turystycznych 4.    Bezpieczeństwo - fizyczne i dys
ET0 150 Rozdział 9. Jakość usług turystycznych badaniem opinii konsumentów) - SMART. Metoda ta pozw
ET4 154 Rozdział 9. Jakość usług turystycznych skomunikowania z innymi środkami transportu. Turysta
ET2 162 Rozdział 10. Polityka turystyczna Rozwój zrównoważonego rynku turystycznego, w którym podaż
ET2 172 Rozdział 10. Polityka turystyczna Poprzez swoje kompetencje organ wojewódzki wpływa na możl

więcej podobnych podstron