ET5

ET5



5.2. Modele rynku usług turystycznych 75

wymienionych ograniczeń wzrost popytu na produkty finalne oraz wzrost cen nie mogą wywołać wzrostu wielkości ich podaży. Czynnikiem decydującym o wzroście wielkości podaży nie są bowiem w tym przypadku większy popyt i wyższa cena, lecz realna sfera gospodarowania, stwarzająca ograniczenia, których w krótkim czasie nie można przezwyciężyć. Podaż staje się w tym okresie zmienną niezależną od pozostałych elementów rynku.

Na rynku usług turystycznych ograniczenia materialne szczególnie widoczne są w odniesieniu do hotelarstwa. Wysoka kapitałochłonność inwestycji związanych np. z budową hoteli sprawia, że w krótkim czasie potencjał usług noclegowych nie może się zwiększyć mimo wzrostu wielkości popytu czy poziomu cen. Wówczas ze względu na brak możliwości zrównoważenia rynku usług turystycznych może pojawić się popyt niezaspokojony.

5.2. Modele rynku usług turystycznych

Zagadnieniami nierozerwalnie związanymi z terminem rynek są pojęcia konkurencji i monopolu. Konkurencję należy rozpatrywać jako proces, za pomocą którego uczestnicy rynku, dążąc do realizacji swoich interesów, próbują przedstawić korzystniejsze od innych oferty pod względem ceny, jakości lub innych charakterystyk wpływających na decyzję zawarcia transakcji15. W innym ujęciu, konkurencja to walka przedsiębiorstw o korzyści osiągane ze sprzedaży towarów i usług oraz walka o rynki zaopatrzenia i zbytu, a także o zasoby rynku pracy16. Procesy konkurencji zachodzą między kupującymi oraz sprzedającymi. Rynkiem konkurencyjnym będzie natomiast taki rynek, na którym ani sprzedający, ani kupujący nie mają przewagi rynkowej, czyli ich funkcjonowanie na rynku nie ma charakteru monopolistycznego. Rynek konkurencyjny charakteryzuje się tym, że uczestnicy strony podażowej wykorzystują w sposób zintegrowany następujące instrumenty:

•    produkty podstawowe - kształtowanie oferty,

•    produkty dodatkowe - wzbogacanie oferty podstawowej,

•    cenę - różnicowanie poziomu oraz warunków ich stosowania,

•    dystrybucję - skuteczne docieranie do odbiorców oraz kształtowanie systemu obsługi,

•    komunikację - polityka informacyjna17.

Przeciwieństwem rynku konkurencyjnego jest rynek zmonopolizowany. Monopolem określa się wyłącznego sprzedawcę dobra lub usługi na danym rynku, dzięki czemu monopolista może osiągać wyższe zyski niż inne firmy, poprzez nakładanie wyższych cen na rynku, np. za pośrednictwem ograniczania podaży.

Jak wy nika z dotychczasowych rozważań, dwoma najczęściej spotykanymi modelami rynku są konkurencja i monopol. W teorii ekonomii wymienione modele analizowane są

15    T. Sztucki, Marketing przedsiębiorcy i menedżera, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa 1996, s. 30.

16    C. Kosikowski, T. Ławicki, Ochrona prawna konkurencji i zwalczanie praktyk monopolistycznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994, s. 9.

1 G. Rosa, Marketing jako sposób wzmacniania pozycji konkurencyjnej na rynku usług transportowych. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2002, s. 23.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
ET5 8.3. Stosowanie cen usług turystycznych 135 Tabela 8.1. Stawki podatku VAT w gospodarce
ET1 Wstęp 11 miejsca państwa i jego organów na rynku usług turystycznych, poprzez prezentację założ
ET7 Rozdział 5Rynek usług turystycznych 5.1. Podstawowe pojęcia dotyczące rynku usług turystycznych
ET9 5.1. Podstawowe pojęcia dotyczące rynku usług turystycznych 69 Tabela 5.1. Podział rynku
ET1 5.1. Podstawowe pojęcia dotyczące rynku usług turystycznych 71 •    gospodarstwa
ET3 5.1. Podstawowe pojęcia dotyczące rynku usług turystycznych 73 •    wzmacnianie
ET1 8.3. Stosowanie cen usług turystycznych 131 Kolejną z wymienionych metod jest ustalanie cen na
40.    Test koniunktury jako technika badań rynku usług turystycznych / S. Bosiacki.
Przedmiot: ZACHOWANIA KONSUMENTÓW NA RYNKU USŁUG TURYSTYCZNYCH Kod: Kierunek: Turystyka i
Ekonomika turystyki R Łazarek (97) Tabela 16 Ocena biur podróży sytuacji na rynku usług turystycz
ET6 Rozdział 8Ceny usług turystycznych 8.1. Podstawy teoretyczne Cena jest jedną z podstawowych kat
ET3 8.3. Stosowanie cen usług turystycznych    133 turystyczny otrzymuje większą obn
ET0 Rozdział 9Jakość usług turystycznych 9.1. Istota jakości usług Jakość obok ceny jest drugim pod
ET5 10.4. Administrowanie sektorem turystycznym w Polsce 175 Do zadań Izby Gospodarczej należy prze
ET5 11.1. Pojęcia dotyczące turystyki międzynarodowej 185 narodowego handlu usługami ustanawia podp
Metoda mapy grup strategicznych Źródło: analiza rynku usług turystycznych w Polsce, Biznes Expert, 2
skanuj0228 bmp 2. Budowanie rynku usług medycznych 229 Specyfika rynku usług medycznych przejawia si

więcej podobnych podstron