ET8

ET8



128 Rozdział 8. Ceny usług turystycznych

Cena jest immanentną cechą każdej transakcji, bez względu na jej rodzaj, i może przybierać różne formy. W przypadku transakcji handlowej, gdy nabywca kupuje określone dobro lub usługę, można mówić się o cenie sensu stricto12. W przypadku usług turystycznych cena występuje pod różnymi nazwami, np. ceny usług lotniczych, kolejowych, autobusowych czy promowych określa się mianem taryfy, agent podróży za sprzedaż biletów czy wycieczek przygotowanych przez touroperatora otrzymuje stawkę akwizycyjną lub prowizję.

Cena jest to zatem suma pieniędzy, za którą konsument nabywa towary lub usługi od producentów czy sprzedawców, a także prowizja za wykonanie usług pośredniczenia. Rozróżnia się cenę postulowaną - jako sumę pieniędzy, za którą oferujący produkt gotów jest go sprzedać, oraz cenę transakcyjną - jako sumę pieniędzy, za którą dokonano transakcji1’.

Również w turystyce ceny pełnią określone, zazwyczaj występujące łącznie funkcje:

•    agregacyjną,

•    informacyjną,

•    dystrybucji zasobów,

•    alokacji dochodów,

•    dochodową,

•    redystrybucji dochodów,

•    stymulacyjną,

•    satysfakcji dla klienta.

Funkcja agregacyjna polega na tym, że ceny sprowadzają do wspólnego mianownika nakłady i wyniki, dzięki czemu stwarzają obiektywne podstawy do dokonywania wyboru przez podmioty gospodarcze chociażby różnych rodzajów czy form turystyki, czy też rodzaju i standardu usług turystycznych. Funkcja informacyjna oznacza, że ceny są podstawą optymalnego wyboru, umożliwiają obiektywizację wartości. Dzięki agregacyjnej i informacyjnej funkcji cen możliwe jest więc prowadzenie rachunku ekonomicznego. Ceny wpływają również na alokację środków w danej branży lub regionie, pełniąc funkcję dystrybucji zasobów. Z funkcją informacyjną cen wiąże się funkcja alokacji dochodów. Ceny stanowią o faktycznym podziale dochodu narodowego, są instrumentem, za pomocą którego swoje dochody kształtuje zarówno budżet państwa, przedsiębiorstwa, jak i gospodarstwa domowe. Ponieważ ceny powinny zapewniać przynajmniej zwrot poniesionych kosztów, a w dochód powinien być wliczony zysk i środki na inwestycje rozwojowe, ceny pełnią zatem funkcję dochodową. Obciążenie cen podatkami i innymi dopłatami oraz uzyskanie dzięki temu środków na pokrycie bieżących potrzeb państwa oznacza funkcję redystrybucyjną dochodów. Funkcja stymulacyjna oznacza, że ceny kształtowane na podstawie relacji popytu i podaży są zasadniczym motywem działania, albowiem skłaniają do działań zgodnych z wymaganiami rynku. Funkcja satysfakcji dla klienta prowadzi do zadowolenia konsumenta przy danym poziomie cen. Klient czuje się usatysfakcjonowany, gdy jest przekonany, że cena odpowiada wartości kupionego produktu. Tę ostatnią funkcję

12    G. Karasiewicz, Marketingowe..., op. cii., s. 15-16.

13    Podstawy marketingu, J. Altkom (red.), Instytut Marketingu, Kraków 1992, s. 234.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
ET8 138 Rozdział 8. Ceny usług turystycznych który z zasady nie zna szczegółowej kalkulacji kosztu
ET8 68 Rozdział 5. Rynek usług turystycznych Definiowanie pojęcia usług turystycznych może opierać
ET0 130 Rozdział 8. Ceny usług turystycznych stałe są o wiele wyższe, co utrudnia stosowanie elasty
ET2 132 Rozdział 8. Ceny usług turystycznych poniżej kojarzą się z usługami niskiej jakości. Szerok
ET4 134 Rozdział 8. Ceny usług turystycznych Ustawa o podatku VAT określa zasadniczo trzy stawki te
ET6 136 Rozdział 8. Ceny usług turystycznych T. Nagle zidentyfikował dziewięć czynników kształtując
ET8 148 Rozdział 9. Jakość usług turystycznych 4.    Bezpieczeństwo - fizyczne i dys
ET8 28 Rozdział 2. Podstawowa terminologia turystyczna Rysunek 2.1. Podział podróżnych według
ET0 70 Rozdział 5. Rynek usług turystycznych Stosunki równoległe zachodzące między przedsiębiorstwa
ET2 72 Rozdział 5. Rynek usług turystycznych turystyczne zajmujące się organizacją oraz pośrednictw
ET4 74 Rozdział 5. Rynek usług turystycznych Mechanizm ten wyraża zależności przyczynowo-skutkowe
ET6 76 Rozdział 5. Rynek usług turystycznych w bardziej szczegółowym ujęciu: od konkurencji doskona
ET2 142 Rozdział 9. Jakość usług turystycznych podobieństwo zachowania założonych standardów
ET4 144 Rozdział 9. Jakość usług turystycznych nych ogniw składowych podmiotu gospodarczego,
ET6 146 Rozdział 9. Jakość usług turystycznych 3. Etap porównujący poziom jakości usług o charakter
ET0 150 Rozdział 9. Jakość usług turystycznych badaniem opinii konsumentów) - SMART. Metoda ta pozw
ET2 152 Rozdział 9. Jakość usług turystycznych •    czas oczekiwania na realizację u
ET4 154 Rozdział 9. Jakość usług turystycznych skomunikowania z innymi środkami transportu. Turysta
ET8 168 Rozdział 10. Polityka turystyczna ubezpieczenia na rzecz klientów w związku z prowadzoną

więcej podobnych podstron