ET5

ET5



8.3. Stosowanie cen usług turystycznych 135

Tabela 8.1. Stawki podatku VAT w gospodarce turystycznej

Stawka podatku

Uwagi

22%

•    usługi turystyczne świadczone w Polsce

•    usługi turystyczne, gdy usługi nabywane są od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty i są świadczone na terytorium Wspólnoty

0%

• usługi turystyczne, gdy usługi nabywane są od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty i są świadczone poza terytorium Wspólnoty

7%

•    usługi hoteli

•    usługi świadczone przez obiekty noclegowe turystyki oraz inne miejsca krótkotrwałego zakwaterowania, z wyłączeniem usług zakwaterowania w bursach, internatach i domach studenckich

•    usługi gastronomiczne, z wyłączeniem:

-    sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%

-    sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami), napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie nieprzetworzonym innych towarów opodatkowanych stawką 22%

•    usługi w zakresie krajowych przewozów pasażerskich międzymiastowych

•    usługi pasażerskiego transportu rozkładowego lądowego pozostałe

•    usługi taksówkowe oraz wynajmowania samochodów osobowych z kierowcą

•    usługi pasażerskiego transportu lądowego pozostałe

•    usługi morskiego i przybrzeżnego transportu pasażerskiego

•    usługi wodnego śródlądowego transportu pasażerskiego

•    usługi w zakresie wynajmowania statków żeglugi śródlądowej z załogą do przewozu pasażerów

•    przewozy lotnicze pasażerskie

•    usługi wynajmowania pasażerskich środków transportu lotniczego z załogą

•    wstępy na spektakle, koncerty, przedstawienia, imprezy kulturalne, sportowe

•    usługi wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków

•    usługi bibliotek, muzeów

Zwolnione

• usługi zakwaterowania w bursach, internatach i domach studenckich

Źródło: opracowanie własne na podstawie: Ustawa z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, op. cii.

• ustalić podatek od towarów i usług nabytych, opodatkowując marżę-9.

Przy ustalaniu cen w turystyce należy wziąć pod uwagę mechanizmy rynkowe, wpływające na popyt i na czynniki kształtujące cenową wrażliwość nabywców. Należy jednak zaznaczyć, że mechanizm kształtowania cen na podstawie relacji popytu i podaży wskazuje jedynie, że cena jest odzwierciedleniem procesów rynkowych, natomiast nie wyjaśnia, dlaczego w dłuższym okresie cena jakiegoś dobra utrzymuje się na wyższym poziomie niż cena innego towaru, i co jest podstawą relacji wymiennych poszczególnych dóbr30.

Tamże,

>u Makro- i mikroekonomia. Podstawowe problemy, S. Marciniak (red.). Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998, s. 136.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
ET1 8.3. Stosowanie cen usług turystycznych 131 Kolejną z wymienionych metod jest ustalanie cen na
ET3 8.3. Stosowanie cen usług turystycznych    133 turystyczny otrzymuje większą obn
ET7 8.4. Aspekty prawne stosowania cen usług turystycznych 137 które podnoszą koszty organizacji pr
ET5 5.2. Modele rynku usług turystycznych 75 wymienionych ograniczeń wzrost popytu na produkty fina
ET5 10.4. Administrowanie sektorem turystycznym w Polsce 175 Do zadań Izby Gospodarczej należy prze
ET9 5.1. Podstawowe pojęcia dotyczące rynku usług turystycznych 69 Tabela 5.1. Podział rynku
ET9 Pytania i zadania 139Pytania i zadania 1.    Które z metod ustalania cen usług t
ET9 9.2. Możliwości pomiaru jakości usług turystycznych 149 Tabela 9.1. Wybrane kryteria oceny jako
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (70) 71 2. Aktualna podaż usł
skanuj0011 (405) ZARYS WIEDZY O TURYSTYCE    — 135 — Tabela 8. Prognozy przyjazdów na
ET7 Rozdział 5Rynek usług turystycznych 5.1. Podstawowe pojęcia dotyczące rynku usług turystycznych
ET6 Rozdział 8Ceny usług turystycznych 8.1. Podstawy teoretyczne Cena jest jedną z podstawowych kat
ET0 Rozdział 9Jakość usług turystycznych 9.1. Istota jakości usług Jakość obok ceny jest drugim pod
ET5 11.1. Pojęcia dotyczące turystyki międzynarodowej 185 narodowego handlu usługami ustanawia podp
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (72) 73 2. Aktualna podaż usł
ET5 2.1. Turystyka i ruch turystyczny 25 2.1. Turystyka i ruch turystyczny 25 Tabela 2.1. Podział r
ET6 86 Rozdział 6. Popyt turystyczny elastyczność popytu wobec cen usług standardowych jest wysoka
ET0 130 Rozdział 8. Ceny usług turystycznych stałe są o wiele wyższe, co utrudnia stosowanie elasty

więcej podobnych podstron