ET7

ET7



9.2. Możliwości pomiaru jakości usług turystycznych 147

   profesjonalizmu, którego wyrazem jest uprzejmość, wiarygodność, komunikatywność, umiejętności i doświadczenie usługodawców,

•    wrażeń i odczuć, związanych ze standardem wyposażenia i urządzeń, estetyką miejsca (w tym także okolicy) i ubioru,

•    odpowiedzialności - szybkie reagowanie na uchybienia i błędy, kompleksowa obsługa od zarejestrowania zlecenia, poprzez kontrolę jego realizacji, po ewentualną reklamację,

•    orientacji na klienta - indywidualne podejście do turysty i jego potrzeb, chęć niesienia pomocy.

Zachowanie zadowalającego poziomu jakości usługi turystycznej wymaga słuchania klienta i pomiaru, za pośrednictwem porównywania, rzeczywistego stanu zaspokojenia potrzeb klienta oraz stanu przez niego oczekiwanego.

Do drugiej grupy kryteriów oceny, tj. do oceny jakości obsługi klienta można zaliczyć:

•    dostępność usług (czasową i przestrzenną),

•    pełną zgodność z życzeniem klienta,

•    skuteczne spełnianie celu usługi,

•    bezpieczną realizację usługi,

•    trwałość efektu usługi,

•    szybkość realizacji,

•    minimalizację wkładu materiałowego w realizację usługi,

•    minimalizację wkładu finansowego usługobiorcy,

•    maksymalizację efektu skierowanego na klienta30,

•    kulturę obsługi klienta.

W przypadku usług turystycznych, przy ocenie ich jakości można kierować się np. poniższymi charakterystykami31:

1.    Niezawodność usługi - dobrze wykonana usługa za pierwszym razem oraz spełniająca wszystkie uzgodnione z klientem i zawarte w umowie parametry i cechy usługi, dotyczące np. transportu, zakwaterowania, wyżywienia, dodatkowych atrakcji itp.

2.    Gotowość świadczenia usługi - czas oczekiwania na usługę i wachlarz proponowanych usług. Jest to jeden z podstawowych warunków konkurencyjności danej organizacji na rynku. Klient powinien mieć przedstawioną dostatecznie pojemną i zróżnicowaną ofertę, w tym również i pod względem finansowym, dającą mu możliwość wyboru.

3.    Komunikatywność - zarówno sama oferta, jak i wszelkie związane z nią informacje powinny być przekazane klientowi w formie czytelnej i zrozumiałej dla niego. Jest to sprawa tym istotniejsza, że istnieją bardzo zróżnicowane grupy klientów, których usatysfakcjonowanie wymaga indywidualnego podejścia. Praktyka wykazuje, że szczególnie umowy zawierane z klientem często są pisane w sposób dla niego niezrozumiały, co później owocuje nieporozumieniami, powodującymi ujemne skutki finansowe dla klienta.

30    R. Kolumn. T. Tkaczyk, Jakość usług, TNOiK, Bydgoszcz 1996, s. 20.

31    Tamże, s. 18-20.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
ET5 9.2. Możliwości pomiaru jakości usług turystycznych 145 •    wcześniejszym kupne
ET9 9.2. Możliwości pomiaru jakości usług turystycznych 149 Tabela 9.1. Wybrane kryteria oceny jako
ET2 142 Rozdział 9. Jakość usług turystycznych podobieństwo zachowania założonych standardów
ET4 144 Rozdział 9. Jakość usług turystycznych nych ogniw składowych podmiotu gospodarczego,
ET6 146 Rozdział 9. Jakość usług turystycznych 3. Etap porównujący poziom jakości usług o charakter
ET8 148 Rozdział 9. Jakość usług turystycznych 4.    Bezpieczeństwo - fizyczne i dys
ET0 150 Rozdział 9. Jakość usług turystycznych badaniem opinii konsumentów) - SMART. Metoda ta pozw
ET1 9.3. Rynkowe aspekty jakości usług turystycznych 1519.3. Rynkowe aspekty jakości usług turystyc
ET2 152 Rozdział 9. Jakość usług turystycznych •    czas oczekiwania na realizację u
ET4 154 Rozdział 9. Jakość usług turystycznych skomunikowania z innymi środkami transportu. Turysta
50437 skanuj0016 (315) 11.5. Metody pomiaru jakości usług turystycznych Turysta ocenia nabyty produk
ET2 132 Rozdział 8. Ceny usług turystycznych poniżej kojarzą się z usługami niskiej jakości. Szerok
skanuj0010 (422) 11. Jakość usług turystycznych11.1. Wprowadzenie Pojęcie jakości produktu turystycz
224 ARTYKUŁY Tabela 1 Sposoby opisu i pomiaru jakości usług bibliotecznych Nazwa metody
158 Biblioteka AWF w Katowicach Materiały • Zbiory • Wydarzenia Jakość usług turystycznych i
ET7 3.2. Rodzaje funkcji pełnionych przez turystykę 37 zjawiskiem kulturowym i jest uznawana za: fu
ET8 68 Rozdział 5. Rynek usług turystycznych Definiowanie pojęcia usług turystycznych może opierać

więcej podobnych podstron