ET 6

ET 6



206 Rozdział 12. Przedsiębiorstwo turystyczne

Rozpatrując funkcjonowanie przedsiębiorstw na rynku turystycznym pod względem rodzaju świadczonych usług, można wyróżnić przedsiębiorstwa, które specjalizują się np. tylko w przewozach turystycznych, działalności gastronomicznej, hotelarskiej, organizacji i obsłudze ruchu turystycznego i wielu innych działaniach, potrzebnych z punktu widzenia klienta zgłaszającego popyt na określone usługi turystyczne. Praktyka gospodarcza w turystyce pokazuje, że zbiorowość przedsiębiorstw turystycznych można podzielić na przedsiębiorstwa: transportu turystycznego, hotelarskie, gastronomiczne, biura podróży, sportowo-rekreacyjne, sanatoryjno-uzdrowiskowe, informacji turystycznej.

Przedsiębiorstwa transportu turystycznego zajmują się przewozem turystów do miejsca docelowego ich podróży oraz z powrotem. Transport turystyczny jest zazwyczaj pierwszym i ostatnim etapem obsługi ruchu turystycznego i dlatego podmioty tego typu w pewien sposób kształtują popyt turystyczny w danym kraju oraz rozwój turystyczny poszczególnych regionów. Działalność tych przedsiębiorstw nie ogranicza się jedynie do obszaru danego kraju, ale bardzo często przewóz turystów na trasach międzynarodowych przynosi dodatkowe korzyści, a nawet jest głównym źródłem przychodów.

Usługi transportowe warunkują turystom dostępność do walorów turystycznych i w sposób istotny wpływają na dynamikę rozwoju ruchu turystycznego i jego obsługi. Są świadczone przez kolej, transport samochodowy, lotnictwo cywilne oraz żeglugę morską i śródlądową.

Dla przedsiębiorstw hotelarskich głównym obszarem działalności jest świadczenie usług noclegowych oraz żywieniowych, skierowanych do turystów oraz ludności miejscowej, co niekiedy wpływa w sposób zdecydowany na sezonowość ich pracy; bardzo często hotelarstwo i gastronomia funkcjonują w jednym przedsiębiorstwie jako komplementarny sposób obsługi ruchu turystycznego.

Najbardziej uniwersalnymi przedsiębiorstwami hotelarskimi są hotele, mimo że podaż miejsc noclegowych w tego typu obiektach obejmuje niewielką część całej podaży miejsc noclegowych na rynku turystycznym. Przykładem funkcjonowania przedsiębiorstw w postaci grupy przedsiębiorstw na rynku turystycznym jest tworzenie ściśle powiązanych ze sobą łańcuchów hoteli, które niekiedy przyjmują postać holdingów, gdzie klientom w określonej sieci oferowane są jednorodne i standardowe usługi.

Przedsiębiorstwa gastronomiczne zajmują się produkcją i sprzedażą posiłków zaspokajających potrzebę żywieniową ludności miejscowej oraz odwiedzających (turystów i wycieczkowiczów). Gastronomia wpływa na wielkość ruchu turystycznego oraz na jakość jego obsługi. Wyróżnia się następujące zakłady gastronomiczne:

•    żywieniowe - restauracje, bary, jadłodajnie, bistra,

•    uzupełniające - kawiarnie i herbaciarnie, cukiernie, winiarnie, piwiarnie,

•    punkty gastronomiczne - bufety, smażalnie, pijalnie, lodziarnie.

* W usługach gastronomicznych można wyróżnić szczególny obszar związany z zaspokajaniem potrzeb żywieniowych ludności, a mianowicie usługi cateringowe, w ramach których wyspecjalizowane przedsiębiorstwa produkują i dostarczają gotowe dania i napoje (rodzaj menu bardzo często zależy od zamawiającego). Świadczenie usług turystom jest tylko jednym z obszarów zainteresowania tego rodzaju firm.

Biura podróży są wyspecjalizowanymi przedsiębiorstwami organizacji i pośrednictwa sprzedaży w turystyce, do których należą agenci turystyczni i pośrednicy sprzedaży


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
ET 2 202 Rozdział 12. Przedsiębiorstwo turystyczne Podstawowym składnikiem struktury
ET 4 204 Rozdział 12. Przedsiębiorstwo turystyczne Strukturę organizacyjno-inffastrukturalną podaży
ET 8 208 Rozdział 12. Przedsiębiorstwo turystyczne Są to obecni i potencjalni klienci, którzy stwarz
ET!0 210 Rozdział 12. Przedsiębiorstwo turystyczne sposobem wspólnego celu gospodarczego. Dwa podsta
ET!2 212 Rozdział 12. Przedsiębiorstwo turystyczne kierowania na poszczególnych szczeblach. Wadą str
ET!4 214 Rozdział 12. Przedsiębiorstwo turystyczne Przedsiębiorstwo turystyczne jest podmiotem usług
12 •    Przedstaw na wykresie zależność siły hamowania Fh=f(t) funkcji
12 Równowaga przedsiębiorstwa na rynku niedoskonałym Warunki funkcjonowania przedsiębiorstwa na rynk
ET2 Rozdział 2Podstawowa terminologia turystyczna Ekonomika turystyki jest dyscypliną naukową, z kt
ET7 Rozdział 5Rynek usług turystycznych 5.1. Podstawowe pojęcia dotyczące rynku usług turystycznych
ET6 Rozdział 8Ceny usług turystycznych 8.1. Podstawy teoretyczne Cena jest jedną z podstawowych kat
ET0 Rozdział 9Jakość usług turystycznych 9.1. Istota jakości usług Jakość obok ceny jest drugim pod
ET8 Rozdział 10 Polityka turystyczna10.1. Zagadnienia wstępne dotyczące polityki turystycznej Państ
Rozdział 8 strona!4 215 214 Zbiór zadań z mikroekonomii 19.    Siła monopsonowa przed
12. Przedstawić na przykładach kiedy brak „kropki” na skrzyżowaniu linii połączeń elektrycznych może
388 2 Bogdan Rączkowski - BHP w praktyce Rozdział 12 rżeniem samoistnym, które jednak pozwalało na w
Bogdan Rąakowski - BHP w praktyce Rozdział 12 może być data orzeczenia o uszczerbku na zdrowiu, usta

więcej podobnych podstron