filozofia egzamin6

filozofia egzamin6



402 ARYSTOTELES I SYSTEMATYZACJA WlIlD!

3)    Przyczyny sprawcy lub poruszającą jest to, od |L d/i zmiana i ruch w rzeczach: rodzic jest przyczyną sprawy Nu wola jest przyczyną sprawczą różnych działań

piłki jest przyczyną sprawczą ruchu tej piłki, i tak dalej,

4)    Przyczynę celową stanowi cel lub przeznaczenie rzeo

łań: jest ona tym, ze względu na co lub dzięki czemu (r<j§111 % cuins gratia) każda rzecz jest lub się staje; tym czymś 1 stoteles - jest dobro (<5tya0óv) każdej rzeczy.    S

Do bytowania i powstawania rzeczy potrzebne są więc przyczyny. Są to przyczyny bliższe, Oprócz nich jednak są jeszcze dalsze przyczyny; nimi ruchy niebios i przyczyn . wyższa - nieruchomy Poniszyciel, o którym powiemy później1'1^ 3. Byt i jego znaczenia oraz sens formuły «byt jako byt*

Widzieliśmy, że Arystoteles zdefiniował metafizykę nie jk jako naukę o przyczynach, lecz także jako naukę o «bycie» luj, o «bycie jako bycie*. Przypatrzmy się zatem, czym w kontekście spekulacji Arystotelesowych jest byt (ov, emu) i byt jako byt (fo

Czym więc jest byt?

Parmenides i eleaci sądzili, że byt może być tylko bmglftkt tożsamy z sobą, to znaczy (według terminologii Arystotelesa) p być rozumiany w jednym jedynym znaczeniu, czyli jednozwiw, Otóż w pewnym szczególnym przypadku bytu jednoznacznoilp ciąga za sobą także jedynoić. 1 rzeczywiście dzięki Zenonowi, Me-lissosowi i szkole megarejskiej poglądy eleatów skrystalizowały się w nauce o Bycie-Jednym, która to nauka wszelką rzeczywistość umieszczała w tym Bycie-Jednym i doprowadziła do unieruchomienia Wszystkiego. Otóż Arystoteles doskonale identyfikuje korzenie błędu eleatów i w polemice z nimi formułuje swoją wielką zasadę pierwotnej wielości znaczeń terminu byt, która stanowi podstawę

15 Por. toi/Izyka, A4-5 i 6-8.

m

M 0 0 jednego znaczenia, lecz wiele (6v nie jest

P jja0)16

^fi^irtioielcM ani Platon, ani plalonicy nie doszli do AJedzenia, mimo źe krytykowali stanowisko Par-platon i plalonicy usiłowali wyprowadzić wie-BjjH || |0 pozostając nadal ofiarami eleackiego założenia,

ia fol p°$‘ 0,11 ^ iako ,rmndemy r0lĘ>

IBwflpP istniejący w sobie i przez siebie poza /•7tego powodu musiało im się wymknąć prawdziwe odzys-L mnogie i co się staje. Dlatego plalonicy nie mogli tak

y^ezwycięźyćParmenidcsa17.

iak Arystoteles szczegółowo charakteryzuje byt.

!    * ?j powiedziano, bytu nie należy rozumieć w sposób jedno-

"i _ a l0 robili eleaci, ani leź jako transcendentny rodzaj lub powzectó, jak to robili plalonicy.

^/jByi w)Taźa Pierwo,nje *w,e^* znaczeń. Ale nie jest z tego ^ czystym «homonimem»] to znaczy nazwą «wieloznaczną*. jj\Jy jednoznacznością a czystą wieloznacznością jest droga fe| j w przypadku bytu z nią mamy właśnie do czynień. L jjmyiiy tekst, w którym Arystoteles wypowiada tę swoją na-

pi

„Byt pojmuje się różnorodnie, w relacji wszakże do czegoś jednego, pnejędu na jakąś jedną naturę, a nie całkiem różnoznacznie. To tak jak flloW zdrowego jest w relacji do zdrowia, o ile mianowicie je kon-itimije, sprawia lub jest jego oznaką, albo leż jest zdolne do posiadania ęo; tak również jak w relacji do medycyny pozostaje wszystko lekarskie. ioMeiyzuje kogoś w związku z posiadaną przezeń sztuką leczenia Jiib naturalnym uzdolnieniem w tym kierunku, bądź stanowi to, czego w zakresie tej sztuki się dokonuje. Można też podać inne przykłady

“Por, fizyk A 2-3. W celu pogłębienia zagadnienia odsyłamy do naszego 1 uiiim: LmpouihiM di inleiidere mocarnie fmre e la mla dei signifi-tśiaso mndo Arisiolele, «Rivisla di Filosofia Neoscolastim, 56 (1964)

i m.

l!Pdr. Mmfkyka, N 2, passim,


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
filozofia egzamin7 424 ARYSTOTELES I SYSTEMATYZACJA WIEDZY FUjOZ«K7M natomiast, pojęte jako rodzaj,
filozofia egzamin9 428    ARYSTOmBS I SYSTEMATYZACJA WIEDZY m Dlatego musimy krótko
filozofia egzamin9 294 PLATON I ODKRYCIE TEGO CO l*ONA0ZMY»Oto i duszy strażnika. Jest to dawna hel
filozofia egzamin9 408    ARysTOTEl.es i systematyzacja wiedzy nunn^^ Nie-byt natomi
filozofia egzamin4 ISTOTA ARYSTOTELIZMU. Arystotelizm jest filozoficzną doktryną środka, unika, jąc
filozofia egzamin3 396 ARYSTOTELES 1 SYSTIMATYZACJA WIEDZY sm sposób został definitywnie usank
filozofia egzamin4 39S ARVSTOTEl.l S I SYSTEMAITZACIA WIEDZY nLOZOłK7.M definicje metafizyki. Rozwa
filozofia egzamin7 404 ARYSTOTłilJiS I SYSTf MATY?JVrjĄ takiego jak tu rozumienia, Tak właśnie i j
Na egzamin (1) Roman BartoszczeEUROPEJSKIE SYSTEMY MEDIALNE(wprowadzenie) Rynek mediów w Europie jes
filozofia egzamin8 mieć źródło w nich samych. Źródło zaś samorzutnego ruchu jest właśnie tym, co ^
filozofia egzamin7 fKMoego. Same praedmioty *ą poznawana tylko pośrednio, poprzez podobizny: przejś
filozofia egzamin5 ŻYCIE ANZELMA. Anzelm (1053 • 1109) urodził się w Aosta w Piem0 męskie od 1060 s
filozofia egzamin4 PLATON
Filozofia Georga Wilhelma Friedricha Hegla 107 ich osiągnięcie”44. Oczywiście, nie jest to i nie moż
Krajowa Rada Sądownictwa i jej miejsce w systemie trójpodziału władz. (art. 186) KRdS jest to Konsty
3. Projekt systemu Analizerkę opisać można w następujący sposób. Jest to aplikacja do zarządzania

więcej podobnych podstron