Foto2916

Foto2916



78 Rozdział 1


Zarządzanie kryzysowe w samorządach - podstawy teoretyczne 79

Rysunek 16. Proces dysponowania zespołami ratownictwa medycznego

Źródło: Opracowanie własne na podstawie Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 7 maja 2007 r. w sprawie ramowych procedur przyjmowania wezwań przez dyspozytora medycznego I dysponowania zespołami ratownictwa medycznego (DzU z 2007 r. Nr 90, poz. 605).


cji pomiędzy miesiącami. Za przyjmowanie powiadomień o zdarzeniach, zbieranie i przekazywanie niezbędnych informacji, powiadamianie o zdarzeniach szpitalnych oddziałów ratunkowych, centrów urazowych i jednostek współpracujących z systemem odpowiada dyspozytor medyczny. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 7 maja 2007 r. w sprawie ramowych procedur przyjmowania wezwań pizez dyspozytora medycznego i dysponowania zespołami ratownictwa medycznego123 reguluje pracę dyspozytorów celem jak najszybszego ustalenia istotnych elementów zdarzeń i wysłania odpowiedniego zespołu ratownictwa medycznego-rysunek 15.

Proces dysponowania zespołami ratownictwa medycznego zilustrowano z kolei na rysunku 16.

^    1    I

13 Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 7 maja 2007 r. w sprawie ramowych procedur przyjmowania wezwań przez dyspozytora medycznego i dysponowania zespołami ratownictwa

medycznego (DzU z 2007 r, Nr 90, poz. 605).

W przypadku konieczności użycia jednostek spoza obszaru działania danego zakładu opieki zdrowotnej, w którego skład wchodzi szpitalny oddział ratunkowy, dyspozytor medyczny ma obowiązek powiadomić lekarza koordynatora ratownictwa medycznego, który kieruje podejmowanymi działaniami. Liczba lekarzy koordynatorów w wojewódzkich centrach powiadamiania ratunkowego jest ustalana w stosunku do liczby mieszkańców i ma zapewnić całodobową realizację ich zadań, do których należy124:

-    nadzór merytoryczny nad pracą dyspozytorów medycznych,

-    koordynacja współpracy dyspozytorów medycznych w przypadku zdarzeń wymagających użycia jednostek systemu spoza obszaru działania jednego dysponenta j ednostki,

-    udzielanie dyspozytorom medycznym niezbędnych informacji i merytorycznej pomocy,

-    udział w pracach wojewódzkiego zespołu reagowania kryzysowego,

-    pełnienie całodobowego dyżuru.

Działalność lekarzy koordynatorów jest również regulowana ustawowo w obszarze zadań realizowanych w przypadku wystąpienia katastrof naturalnych czy awarii technicznych lub gdy stan nagłego zagrożenia zdrowotnego niesie ryzyko dla znacznej liczby osób. W takich sytuacjach lekarz koordynator ma obowiązek poinformować wojewodę o potrzebie postawienia w stan podwyższonej gotowości wszystkich lub niektórych zakładów opieki zdrowotnej, działających na obszarze danego województwa.

1.8.5. System powiadamiania ratunkowego i system 112

System ,powiadamiania ratunkowego jest jednostką integrującą krajowy system ratowniczo-gaśniczy i System Państwowego Ratownictwa Medycznego. Realizuje takie zadania, jak: bieżąca analiza zasobów ratowniczych, przyjmowanie zgłoszeń alarmowych, obsługa numeru alarmowego 112, dysponowanie, koordynowanie oraz monitorowanie działań ratowniczych i medycznych czynności ratunkowych. Kontrolę nad całym systemem sprawuje Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej, a na terenie województwa - wojewoda, przy pomocy komendanta wojewódzkiego oraz komendantów powiatowych (miejskich) Państwowej Straży Pożarnej. Na terenie województwa zadania systemu powiadamiania ratunkowego wykonują123:

1) wojewódzkie centrum powiadamiania ratunkowego, przez które rozumie się wspólne stanowisko kierowania, w skład którego wchodzą:

24 Art. 29 ust 2 Ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (DzU z 2006 r. Nr 191, poz. 1410zpóźn, zm.).

125 Art 14a ust 2 Ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (DzU z 1991 r. Nr 81 poz. 351 z późn. zm.).


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Foto2918 82 Rozdział 1 Zarządzanie kryzysowe w samorządach - podstawy teoretyczne 83 Rysunek 18. Baz
Foto2927 100 Rozdział 1 Zarządzanie kryzysowe w samorządach - podstawy teoretyczne 101 kich, starost
Foto2887 20 Rozdział 1 Zarządzanie kryzysowe w samorządach - podstawy teoretyczne 21 ZADANIA: : Przy
Foto2896 38 Rozdział 1 Zarządzanie kryzysowe w samorządach - podstawy teoretyczne
Foto2968 182 Rozdział 2 Zarządzania kryzysowe w samorządach w ujęciu praktycznym 183 Rysunek 31. Int
Foto2951 148 Rozdział 2 Zarządzanie kryzysowa w samorządach w ujęciu praktycznym 149 gminy najczęści
Foto2960 166 Rozdział 2 Zarządzanie kryzysowe w samorządach w ujęciu praktycznym 167 1000
Foto2957 160 Rozdzfó! 2 Zarządzanie kryzysowe w samorządach w ujęciu praktycznym 161 Rysunek 9. L
Foto1918 78 Zarządzanie kryzysowe w samorządzie kj Drugi stopień alarmowy będzie można ogłosić w prz
Foto1900 6 Zarządzanie kryzysowe w samorządzie 6.    Rola służb specjalistycznych (PS
Foto1904 14 Zarządzanie kryzysowe w samorządzie 1. Zagadnienia wstępne 19 przypadkach może wspomagać
Foto1906 18 Zarządzanie kryzysowe w samorządzie Ryc. 1 Źródła inicjujące powstanie sytuacji kryzysow
Foto1907 20 Zarządzanie kryzysowe w samorządzie f ślonego podmiotu. Niejednokrotnie wymuszają podejm
Foto1917 Zarządzanie kryzysowe w samorządzie 7) opiniowanie projektów zarządzeń Prezesa Rady Ministr
Foto1922 86 Zarządzanie kryzysowe w samorządzie Ryc. 6 System zarządzania sytuacjami kryzysowymi w P
Foto1924 Zarządzanie kryzysowe w samorządzie 1 )
Foto1925 94 Zarządzanie kryzysowe w samorząuzu; który jest centralnym organem administracji rządowej
Foto1928 100 Zarządzanie kryzysowe w samorządzie du terytorialnego. jeżeli w ocenie organu Policji ż
Foto1929 102 Zarządzanie kryzysowe w samorządzie 7JL Komunikacja ze społeczeństwem w okresie przed s

więcej podobnych podstron