Ekonomika turystyki R Łazarek (48)

Ekonomika turystyki R Łazarek (48)



W przypadku produktu turystycznego będącego kombinacją kilku elementów, biuro podróży występuje jako organizator podróży (touroperator).

Według art.l Konwencji Brukselskiej w sprawie umowy o podróż, umowa

0    organizację podróży musi łączyć w sobie przynajmniej dwie oddzielne usługi wynagradzane łącznie i tworzące jednolitą całość. Jest to sytuacja, kiedy biuro podróży w swoim imieniu dostarcza za łączną cenę całość usług złożonych z przewozu i pobytu lub pobytu bez uwzględnienia przewozu bądź też innych usług, które się z nimi łączą. Produktu tego nie można traktować jako zwykłego zestawienia poszczególnych usług, łączy je bowiem w całość sama koncepcja wycieczki, elementy te stanowią zatem jedną całość. Na ogół wycieczki tego rodzaju nazywa się wycieczkami zryczałtowanymi. W języku francuskim określa się je jako voyage d forjait, w angielskim incłusive tour. W Stanach Zjednoczonych takie wycieczki noszą nazwępackage tour, a w krajach niemieckojęzycznych Pauchal-reise.

Rozróżnia się dwa podstawowe rodzaje wycieczek zryczałtowanych. Jeden rodzaj stanowią wycieczki organizowane na życzenie klienta, a drugi organizowane z inicjatywy biura podróży. W tym ostatnim przypadku całe ryzyko przejmuje na siebie biuro podróży, które, opierając się na znajomości rynku, przygotowuje z własnej inicjatywy dla anonimowego klienta programy wycieczek z określonymi z góry cenami i publikuje je w całorocznych bądź sezonowych katalogach, albo w okresowych komunikatach. Biuro podróży, przygotowując gotowy produkt, zapewnia sobie z wyprzedzeniem, na podstawie umów, moce przewozowe, miejsca noclegowe, wyżywienie i inne usługi. W tej sytuacji, jeśli biuro podróży nie sprzeda określonej liczby miejsc, nieodwołalnie poniesie stratę. Przyjmuje ono na siebie ryzyko, które normalnie spoczywa na wykonawcy poszczególnych usług.

Wycieczki zryczałtowane określimy następująco: są to wycieczki, których celem jest pobyt wakacyjny, oraz wycieczki objazdowe (kolejowe, autokarowe, lotnicze i rejsy statkami) - są one przygotowywane z góry we wszystkich szczegółach, takich jak: trasa, zakwaterowanie i wyżywienie - a także wycieczki lokalne, albo przygotowywane cząstkowo, np. pobyt za cenę zryczałtowaną pokrywającą minimalnie zakwaterowanie i wyżywienie, a maksymalnie transport (tam i z powrotem lub objazd), zakwaterowanie, wyżywienie, animacje i wszystkie inne ułatwienia, takie jak wycieczki lokalne, specjalne imprezy (realizacja przeżyć i marzeń). Są one oferowane klientom za pomocą reklamy i promocji (katalogi, programy, komunikaty itp.), a tc sprzedawane są we własnej sieci sprzedaży organizatora łub jako gotowy produkt przez pośredników. Klient płaci za wycieczkę przed początkiem podróży.

Gotowy produkt turystyczny, jako rezultat konsumpcji masowej, ma też plusy

1    minusy konsumpcji masowej, tj. produkcji na dużą skalę w „długiej serii” - to znaczy, że jego jakość jest standardowa, cena umiarkowana, a zadowolenie klienteli średnie. Turystyka masowa nie każdemu odpowiada. Przeciwieństwem turystyki masowej stała się więc turystyka alternatywna. Główne cechy tej formy turystyki to: poszukiwanie kontaktu z ludnością miejscową, wnikliwe poznawanie

50


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Ekonomika i Organizacja Rolnictwa Projekt W przypadku produkcji żywca lub mleka w cyklu zamknięty
Ekonomika turystyki R Łazarek (103) źy krajowych. Wskaźnik dla wyjazdów zagranicznych wynosił 26%
Ekonomika turystyki R Łazarek (140) Produkt krajowy brutto (PKB) w gospodarce narodowej równa się
Ekonomika turystyki R Łazarek (167) granicznych stanowiła niewidzialny eksport produktów rolnych.
Ekonomika turystyki R Łazarek (42) Produkt turystyczny powinien w możliwie dużym stopniu spełniać
Ekonomika turystyki R Łazarek (43) Ważną cechą produktu turystycznego jest sezonowość, dlatego za
Ekonomika turystyki R Łazarek (52) •    konsumpcja następuje w miejscu podaży jedn
Ekonomika turystyki R Łazarek (91) Tabela 13 Liczba mieszkańców przypadających na jeden punkt spr
Ekonomika turystyki R Łazarek (100) Jest to tak oczywiste, że wykonywanie pracochłonnych niekiedy
Ekonomika turystyki R Łazarek (101) znaczana na oszczędności, co oznacza, że udział wydatków na k
Ekonomika turystyki R Łazarek (102) korzystających z bazy noclegowej, liczba udzielonych noclegów
Ekonomika turystyki R Łazarek (104) Tabela 22 Wyjazdy zagraniczne mieszkańców Europy jako odsetek
Ekonomika turystyki R Łazarek (105) szych, miał to być pobyt u krewnych i znajomych. Sondaż wykaz
Ekonomika turystyki R Łazarek (106) Tabela 24 Odsetek gospodarstw domowych w Polsce nie uczestnic
Ekonomika turystyki R Łazarek (107) wydatki” i „Nie stać nas w ogóle na wyjazdy”, to w 1995 r., w
Ekonomika turystyki R Łazarek (108) 2.    Zakwaterowanie. 3.    Wyż
Ekonomika turystyki R Łazarek (109) III3 - Wydatki turystyczne odwiedzających krajowych kraju A z
Ekonomika turystyki R Łazarek (10) Zalecenia dzielą wszystkich uczestników ruchu podróżniczego na
Ekonomika turystyki R Łazarek (110) nicznych (zagraniczna turystyka wyjazdowa) traktuje się jako

więcej podobnych podstron