FunkcjonowanieRynku R020 051

FunkcjonowanieRynku R020 051



— względną wielkość sprzedawców i nabywców, wyrażoną za pomocą ich udziału w ogólnej wielkości podaży oraz ogólnej wielkości popytu,

można wyodrębnić różne rodzaje (odmiany) struktury podmiotowej rynku, określane mianem form rynku1.

Tablica 2 Formy rynku

—----- Nabywcy

Sprzedawcy

Wielu małych

Kilku średnich

Jeden duży

Wielu małych

polipol

oligopson

monopson

Kilku średnich

oligopol

oligopol

bilateralny

monopson

ograniczony

Jeden duży

monopol

monopol

ograniczony

monopol

bilateralny

W tablicy 2 zaprezentowano 9 podstawowych form rynku. W rzeczywistości istnieje ich znacznie więcej2. Poszczególne formy rynku odzwierciedlają zróżnicowany stopień zmonopolizowania lub konkurencyjności stosunków rynkowych zarówno między sprzedawcami, jak i między nabywcami. Struktura podmiotowa rynku charakteryzuje się najwyższym stopniem konkurencyjności przy istnieniu polipolu, a więc w warunkach działania na rynku wielu sprzedawców i nabywców'. Udział każdego z nich w' ogólnej wielkości podaży i popytu jest mały. Najwyższy stopień zmonopolizowania osiąga ta struktura w warunkach występowania monopolu bilateralnego.

Strukturze podmiotowej popytu, którą charakteryzuje wysoki stopień konkurencyjności stosunków' między nabyweami (polipol), może towarzyszyć wysoki stopień zmonopolizowania podaży (monopol). Na rynku może występować również sytuacja, którą charakteryzuje wysoki stopień zmonopolizowania popytu (monopson ograniczony) przy równoczesnym istnieniu stosunków konkurencyjnych między sprzedawcami (oligopol). Sytuacje te odzwierciedlają zróżnicowane relacje, jakie mogą zachodzić między strukturą podmiotową po stronie podaży a strukturą podmiotową po stronie popytu.

Stopień zmonopolizowania lub konkurencyjności struktury podmiotowej rynku nie może być utożsamiany ze stopniem rozwoju oraz poziomem intensywności procesów konkurencyjnych między sprzedawcami lub nabywcami. Poszczególne formy rynku są jedynie odzwierciedleniem sytuacji konkurencyjnej oraz otoczenia konkurencyjnego sprzedawców i nabywców. O rozwoju procesów konkurencyjnych nie decyduje sama struktura podmiotowa rynku, lecz przede wszystkim postępowanie podmiotów rynku, wynikające z ich miejsca w tej strukturze, sytuacji, w jakiej się znajdują, jak również z oddziaływania innych czynników (np. skłonności sprzedawców i nabywców do zawierania porozumień ograniczających konkurencję).

Zarówno po stronie podaży, jak i po stronie popytu struktura podmiotowa może być symetryczna lub niesymetryczna. Struktura podmiotowa jest symetryczna, jeżeli tworzą ją sprzedawcy lub nabywcy o jednakowym lub zbliżonym udziale w rynku. Struktura podmiotowa niesymetryczna występuje wtedy, kiedy na przykład jeden lub dwóch sprzedawców ma 70% udziału w rynku, a na pozostałych (kilku lub więcej) sprzedawców przypada 30% udziału. Strukturze tej towarzyszy występowanie dominującej pozycji jednego lub dwóch sprzedawców w danym segmencie rynku. W przeciwieństwie do monopolu nie eliminuje to procesów konkurencyjnych między sprzedawcami, ale ich przebieg kształtuje wówczas sprzedawca o dominującej pozycji na rynku3.

Struktura podmiotowa rynku może mieć mniej lub bardziej trwały charakter. O stopniu trwałości poszczególnych form rynku

51

1

   J. Sicbke, Preislheorie. W: Yahlens Kompendium der Wirlschafislheorie und Wirtschafispoliiik, t. II, Miinchen 1995, s. 62.

2

   Przy uwzględnieniu dodatkowych kryteriów poszczególne formy rynku mogą być dezagregowane. Na przykład, uwzględniając kryterium stopnia homogeniczności rynku, można wyróżnić homogeniczny oraz heterogeniczny oligopol, doskonały oraz niedoskonały polipol itd. W literaturze wymienia się niekiedy 25 form rynku.

3

Uznanie pozycji sprzedawcy za dominującą na rynku nie ma jednoznacznego rozstrzygnięcia w literaturze. Uznaje się niekiedy, że sprzedawca zajmuje pozycję dominującą, jeżeli jego udział w danym rynku wynosi nie mniej niż 70%.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
FunkcjonowanieRynku R028 069 Efekty finalne mogą być wyrażone za pomocą poziomu użyteczności (w prz
FunkcjonowanieRynku R020 061 miejsce przy relatywnie wysokim stopniu zależności sprzedawców od post
FunkcjonowanieRynku R020 071 to może on zwiększać wielkość sprzedaży oraz poziom zysku. W danym seg
235 (15) Ponieważ moment ciężaru p względem X0 można również wyrazić za pomocą znanych wielkości p,
235 2 Ponieważ moment ciężaru p względem X0 można również wyrazić za pomocą znanych wielkości p. X0
skanuj0003 (633) 19. ^jj/Wraz ze wzrostem wielkości aparatu asymiiacyjnego wydajność wyrażona za pom
DSC00336 (17) Egz- nr Ze względów technicznych udokumentowano zawartość nośnika za pomocą serii zdję
amat urz kr134 się na ogół w prostych układach odbiorczych, i tylko ze względu na jego prostotę. Spr
FunkcjonowanieRynku R010 041 I i zewnętrzne (ograniczona wielkość popytu, kształtowanie przez istni
FunkcjonowanieRynku R026 047 jeden lub dwóch sprzedawców o podobnym udziale w ogólnej wielkości pod
FunkcjonowanieRynku R028 059 —    zasobu informacji, którymi dysponują sprzedawcy i
ET0 40 Rozdział 3. Funkcje turystyki można wyróżnić funkcję polityczną i urbanizacyjną (ze względu
FunkcjonowanieRynku R010 031 średnio do wzrostu wielkości popytu. Wzrost popytu na czynniki wytwórc
FunkcjonowanieRynku R024 065 produkt lub usługę12. Przewaga konkurencyjna sprzedawcy nad konkurenta
FunkcjonowanieRynku R024 075 relacji między wielkością popytu a wielkością podaży oraz możliwościam
FunkcjonowanieRynku R030 101 że wzrost poziomu ceny danego czynnika wytwórczego nie musi wywoływać
FunkcjonowanieRynku R050 171 sprzedawców przewagi konkurencyjnej nad innymi sprzedawcami. Przewaga
FunkcjonowanieRynku R068 179 Stan równowagi odzwierciedla sytuację, w której wszyscy sprzedawcy i n

więcej podobnych podstron