FunkcjonowanieRynku R1002 303

FunkcjonowanieRynku R1002 303



cie. Może on być również celowo regulowany przez państwo w ramach prowadzonej polityki interwencyjnej. Uwzględniając czynniki, które ten poziom określają, państwo może podejmować działania interwencyjne, skierowane na:

—    regulowanie struktury podmiotowej rynku; w ten sposób państwo może przeciwdziałać nadmiernej koncentracji działalności sprzedawców, zwłaszcza powstawaniu sytuacji monopolistycznych, a równocześnie może osłabiać tendencje do nadmiernego rozproszenia podmiotowej struktury podaży,

—    regulowanie mechanizmów ograniczania konkurencji przez podmioty rynku występujące w roli sprzedawców19.

Podstawowym kryterium podejmowania przez państwo przedsięwzięć interwencyjnych jest dążenie do kreowania oraz utrzymywania na rynku sytuacji szerokiego oligopolu, a więc sytuacji sprzyjającej wykorzystywaniu przez sprzedawców szerokiego zakresu instrumentów konkurencji jako reakcji na wysoki poziom jej intensywności. Przedsięwzięcia te są składnikiem interwencjonizmu państwa na rynku20.

15 W krajach Unii Europejskiej stworzono kompleksowy system formalnoprawny, który określa uczestnikom rynku granice oraz dopuszczalne formy ograniczania konkurencji, a równocześnie przewiduje sankcje w przypadku przekroczenia tych granic lub nadużywania przewidywanych prawrem form ograniczania konkurencji. System ten wykracza poza sferę przeciwdziałania nieuczciwej konkurencji. Specjalny organ powołany przez państw-o kontroluje przestrzeganie postanowień tego systemu.

20 O interwencjonizmie państwa na rynku jest mowa szerzej w rozdziale XII.

INSTRUMENTY I RODZAJE KONKURENCJI


1. Instrumenty konkurencji

Podstawowym składnikiem każdego mechanizmu konkurencji są instrumenty wykorzystywane przez podmioty rynku. Zbiór oraz rodzaje instrumentów charakteryzują instrumentalną strukturę tego mechanizmu. Sprzedawcy, wykorzystując oraz zmieniając instrumenty konkurencji, uczestniczą w procesach konkurencyjnych oraz wpływają na postępowanie innych podmiotów rynku. Instrumenty konkurencji są podstawą wyróżniania się sprzedawców' na tle konkurentów.

Wyróżnianie się sprzedawców' na tle konkurentów za pomocą stosowania oraz zmian instrumentów konkurencji ma sens, jeżeli jest ono dostrzegane oraz akceptowane przez nabywców'. Instrumenty konkurencji nie mogą więc być skierowcne przez sprzedawców' wyłącznie przeciw' konkurentom, lecz muszą uwzględniać również postępowanie oraz preferencje nabywców. Kierunki oddziaływania instrumentów konkurencji pokazuje rys. 92.

Rysunek 92

Kierunki oddziaływania instrumentów konkurencji


303


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
img386 (6) że może on być identyfikowany jako wih hailag z runem h pełniącym podwójną funkcję. Bardz
FunkcjonowanieRynku R1016 317 względnie trwałym zjawiskiem, jeżeli ze względu na charakter produktu
skanuj0613 cząsteczek. Może on dotyczyć również położeń ich środków ciężkości. W przypadku graniczny
Scan10 60.    Jeśli pożar obejmie silnik napędzany olejem napędowym, to może on być g
skanowanie0048 2 Temat: sypialnia rodziców, chęć przedostania się do nich. Może to być również temat
leśnictwo "RFID‘ leśnictwo " monitoring1. monitoring lasów Może to być również książka
img11 (2) Najważniejsze elementy HTML Znacznik <TITLE> określa tytuł dokumentu. Może on być do
negocjacji. Może to być również zawężenie rozmowy na jeden temat, czy też w określony sposób. Ad 8.
CCF20090701055 VI — Geometria euklidesowo o nieeuklidesowa 109 ne przez potencjał grawitacyjny i po
306 (39) rżała kobieta przeznacza jeden pokój. Może on być bardzo piękny i duży, ale jeden, ponieważ
Może on być tworzony dla obiektów zaliczonych do inwestycji szczególnie szkodliwych dla środowiska i

więcej podobnych podstron