ekonomika (161)

ekonomika (161)



gd*

K„ — koszty wiosnę,

K, - niepafaytr koszty użytkowania infrastruktury, K, - koszty kongestu,

Kt - pozostałe koszty zewnętrzne

Koszt własny jest częścią składową kosztu społecznego, ale jest w całości pokrywany przez użytkowników transportu w cenie usługi transportowej.


Koszty użytkowania infrastruktury ustala się za pomocą rachunku kosztów krańcowych, czyli jaki koszt spowoduje włączenie do ruchu dodatkowego środka transportu. Każdy użytkownik powinien pokrywać koszty korzystania z infrastruktury, ale obecnie stosowane instrumenty obciążenia użytkowników kosztami infrastruktury nie są wcale lub są tylko częściowo związane z faktycznymi kosztami jej użytkowania. W transporcie drogowym celowi temu służą roczne podatki od posiadania pojazdów i podatki zawarte w cenie paliw. W transporcie kolejowym i żegludze śródlądowej uregulowania są jeszcze bardziej zróżnicowane. W przypadku transportu kolejowego w jednych krajach opłaty uzależnione od przebiegu pociągu, w innych płaci się jednolitą opłatę za posiadanie taboru, a w jeszcze innych dostęp do infrastruktury kolejowej jest wolny od opłat .

Koszty kongestii są pieniężnym odzwierciedleniem strat czasu personelu i taboru, wzrostu zużycia paliwa i wydłużenia czasu wyłączenia przewożonych towarów z ich normalnego użytkowania, spowodowanych pojawieniem się dodatkowych pojazdów w ruchu. Zjawisko kongestii, szczególnie drogowej, ma

lab. 9.4. Klasyfikacja kosztów społecznych transportu

/ Kategoria kosztu

Koszty społeczne

Koszty własne

Koszty zewnętrzne

/ Koszty środowiskowe

1 Własna niekorzyść

1 Niepokryte koszty środowiskowe

/ Koszty wypadków /

1 Koszty pokryte przez

1 ubezpieczenie

Koszty własne wypadków

1 Niepokryte koszty wypadków

1 Koszty kongestii

Strata własnego czasu

Koszty straty czasu przez innych

Koszty infrastruktury

l___1'

Koszty pokryte przez użytkowników i podatki

Miepokryte koszty infrastruktury

Źródło: Towardsfairandegiaenl pricingin transport. Policy optionsfor internalising łhe aclernal costsof trans-port m tir Europom Union. Gram Paper. COM (95) 691 finaL

W


Towards. ., op. cit, s. 17.

jvVńj negatywny aspekt jako koszt zewnętrzny pracodawców i całego spoleczeń-przez globalną stratę czasu i energii. Przykładowo, w przypadku kongestii drodze kierowca traci 10 min własnego czasu, ale implikuje 45 min straty cza-pi innych użytkowników**.

Pozostałe koszty zewnętrzne i pochodne obejmują szkody ponoszone przez gjjtszkaóców terenów przyległych do infrastruktury transportowej. Są to niepokryte koszty zanieczyszczenia środowiska naturalnego, hałasu, wypadków, ujmowania terenów pod infrastrukturę oraz koszty utrudnień spowodowa-pydi przez dany środek przewozowy użytkownikom innych środków transportu.

W celu określenia kosztów społecznych transportu przyjęto procedurę stałej ewidencji kosztów użytkowania infrastruktury, opracowano metody wyceny wartości czasu traconego w transporcie i metodologię szacowania strat ekolo-


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Rola państwa według ekonomii... 161 c)    obserwuje się wysokie koszty interwencjoniz
KC = KS + KZ KC = KS + KjzP Ks - koszty stale Kz - koszty zmienne Kjz - koszt jednostkowy zmienny P
PODSTA WOWE POJĘCIA EKONOMICZNE OBRÓT PRZYCHÓD DOCHÓD KOSZTY I NAKŁAD Y ZYSKI POTENCJALNY DOCHÓD
Ekonomika i Organizacja Rolnictwa Projekt Koszty produkcji 11 zielonki z koniczyny czerwonej Wy
Ekonomika i Organizacja Rolnictwa Projekt koszty przygotowania produktów do sprzedaży (sortowania
Ekonomika i Organizacja Rolnictwa Projekt! 8.3.2. Koszty produkcji pasz własnych Wiele roślin upra
ekonomika (154) 306 ♦. Koszty w tiiinwiH te nia, usługi logistyczne Itd.) powinny dokonywać analizy
ekonomika (30) TA 111 Koszty zewnętrzne dla poszczególnych rodzajów środków transportu Tłinsport
PRZYCZYNY KRYZYSU kryzys gospodarczy kryzys ekonomiczny duże bezrobocie wzrastające koszty
OPTIMUM EKONOMICZNE PRODUCENTA KONKURENCJA DOSKONAŁA KOSZTY MARGINALNE    PRZYCH
Regulatory ekonomicznej działalności firmy: •    Ceny i koszty •
Ekonomika str 08 ( Wykład 3 5.03.08 KOSZTY Wydatek - jest pojęciem szerszym niż koszt. Wydatek poprz
Budownictwo 2. Wymiar ekonomiczny - koszty inwestycji: a)    koszty zakupu działki z
Koszty Koszty są to uprawdopodobnione zmniejszenia w okresie sprawozdawczym korzyści ekonomicznych,
P1000091 I 1. Koszty i efekty dają podstawę do analiz ekonomicznych w odniesieniu do jednego pracown

więcej podobnych podstron