Geografia turyzmu9

Geografia turyzmu9



MO (■>. /.agospodnrownnlr turystyczne

|(lunnscn 1982, 551. Tym sninym turystyka nie tylko może rozwijać się dzięki postępowi lechnie/no or^mi/jKyjneinu w lotnictwie, ale również jest czynnikiem stymulującym rozwój lej formy transportu. Na podstawie danych przytoczonych przez L. Butowskiego 11994, 118| dla 50 największych lotnisk Europy Zachodniej można stwierdzić, że w 9 z nich dominuje ruch turystyczny urlopowy, a w 11 udział tego typu ruchu jest znaczny (tab. 18).

Bardzo ważnym wydarzeniem powodującym zwiększenie roli transportu lotniczego w „przemyśle turystycznym” było wprowadzenie lotów czarterowych. Termin „lot czarterowy” pochodzi od angielskiego słowa charter, które oznacza wydzierżawienie na podstawie umowy całego (lub części) samolotu, statku, pociągu lub autokaru. Jednym z pierwszych międzykontynentalnych lotów czarterowych był rejs z Niemiec do Kenii w 1962 r. [Perry, Ashton 1994, 319]. O dynamicznym rozwoju tej formy transportu lotniczego może świadczyć fakt, że w 1970 r. loty czarterowe do Grecji stanowiły 16%, a w 1987 r. aż 50% wszystkich rejsów [Perry, Ashton 1994, 313].

Czynnikiem w znacznym stopniu zmieniającym rynek usług lotniczych na świecie jest tzw. deregulacja przepisów lotniczych (liberalizacja), której począt-

Tubelii IH. Liczba pasażerów w głównych portach lotniczych Europy Zachodniej z dużym udziałem luiyNiyr/nrgo ruchu urlopowego w 1990 r.

LntnlNko

Kraj; i

Liczba pasażerów j. i . (tys>)

Miejsce wśród $0 największych!

7; .> ? Europy

Raym

Palm#

Ateny

Barcelona

L»n Pfllmas

TeneryFa

Nlccn

Lizbona

Maraylla

Malaga

Tuluza

Furo

Alicante

Ihl/.u

Lanzarote

Neapol

Palermo

Sewilla

Wenecja

Saloniki

Wiochy i

Hiszpania i:i Grecja Hiszpania Hiszpania ' Hiszpania ; -Francja Portugalia Francja ' -Hiszpania

Francja . i : |

Portugalia

Hiszpania : ■;

Hiszpania

Hiszpania

Włochy

Włochy

Hiszpania

Włochy

Grecja

- 18400 11500 10 100

||r’>|$400

6700

- 5700 "

... 5 700 5 3oo li; 5 000 :

’"r ; 4 800 ■ ‘ ;

3 200 .:

: 2800'

2700 :

2 400 2 300 2100 1 800 1700 im i

lllllilllll

i;:P If miii -d 1- j

nil 32Sp;::

39    ;

40

43

44

46 »! 48

ku*m było wprowadzeniu w 19/H t w Siiiiuh Ii /jednoczonych ustawy U.S. Airlino I >eregululion Ad. W 1997 r, podobne pi/cpisy w|)rowadzono w krajach Unii liu-mpejskięj. Jak uważa S. Whenlcrolt | |ó‘JK. 170|, m.in. dzięki zmianom przepisów irgulująeych funkcjonowanie światowego lotnictwa, w latach 1986-1990 do Egiptu pizybyło dwukrotnie więcej turystów,

Mimo szybkiego rozwoju transportu lotniczego, w niektórych regionach świata ważnymi elementami bazy komunikacyjnej są nadal porty morskie wykorzystywane przez statki wycieczkowe (region Morza Karaibskiego oraz Zatoki Meksykańskiej, Morze Śródziemne, Oceania) oraz promy (Morze Bałtyckie, Morze Północne i Morze Śródziemne). Jednym z głównych portów, skąd wypływają statki wycieczkowe, jest Miami na Florydzie. W Europie do głównych portów, skąd rozpoczynają rejsy statki wycieczkowe, należą: Genua i Neapol we Włoszech, Marsylia i Nicea we Francji, Odessa na Ukrainie, Pireus w Grecji i Bergen w Norwegii. /,ituczna część statków morskich wykorzystywanych w celach turystycznych należy do linii żeglugowych: Cunard, Royal Viking Linę, Royal Caribbean Cruise l im: i założonej w 1972 r. Camival Cruise Linę, a także do niektórych ogólno światowych sieci hotelowych (np. w 1993 r. LTI International Hotels miał 8 stal kow wycieczkowych, a ITT Sheraton Corp. 4 statki). O tym, że podróże statkami wycieczkowymi są wśród zamożnych turystów coraz bardziej popularne świad-< f\\ tlane liczbowe: w 1970 r. (roku powstania Royal Caribbean Cruise Linę) tę lotnię turystyki uprawiało w basenie Morza Karaibskiego i Zatoki Meksykańskiej MN) 000 osób, a w 1997 r. już 8,5 min [Roberts 1998]. Warto zauważyć, że w ostatnich latach szczególnie modne są rejsy w rejonie Antarktyki, w których specjalizuje się biuro żeglugowe Abercombie & Kent International.

Termin „komunikacja” obejmuje obok transportu również telekomunikację, dlaiego na zakończenie należy wspomnieć, że dla współczesnej turystyki coraz większe znaczenie mają połączenia telefoniczne i telefaksowe (komunikacja lek* gi uliczna i dalekopisowa ma coraz mniejsze znaczenie), a w ostatnich latach rów mcż poczta elektroniczna (e-mail). Telekomunikacja odgrywa szczególnie doniosłą mię we współpracy biur obsługi ruchu turystycznego (np. w związku z rezerwowaniem miejsc hotelowych, biletów lotniczych) oraz dla turystów podróżujących w celach handlowo-służbowych.

6.5. USŁUGI TOWARZYSZĄCE

O. Rogalewski |1974, 63] zalicza do bazy towarzyszącej urządzenia:

•    mające umożliwić turystom korzystanie z walorów turystycznych danego obszaru (np. wyciągi narciarskie),


•    ułatwiające uprawianie turystyki (biura podróży i biura obsługi ruchu turystycznego),

•    rozrywkowe {np, nule wystawowe, kinu),


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
65564 skanuj0031 (34) 140 6. Zagospodarowanie turystyczne [Gormsen 1982, 55]. Tym samym turystyka ni
Geografia turyzmu5 .Mo H Zmiany w MmUłWiskti społecznym i przyrodniczym pod wpływem turystyki Tłihf
Geografia turyzmu7 MO l>. Pliutowuuir io#w»t
Geografia turyzmu7 70 4. Historia turystyki W 1924 r. w ( huimmlH 11 tmit
Geografia turyzmu9 KO 4. Historia turystyki wydanym w 1829 r. czasopiśmie Kolumb, które propagowały
Geografia turyzmu0 82    4. Historii! turystyki Moda na pobył w /nkopnnrm,
Geografia turyzmu2 86 4. Histoiiu turystyki szerszego odbiorcy były mhenuwam wydawane w latach trzy
Geografia turyzmu3 5. Zasoby I walory turystyczne5.1. OGÓLNY PODZIAŁ ZASOBÓW I WALORÓW TURYSTYCZNYC
Geografia turyzmu5 o; 5. Zasoby i walmy turystyczne szkniiców aglomerat)! Udańsk Sopot < ulyniii
Geografia turyzmu0 M 2 fi /njfitsitoilniowimit turystyczne • usługowe (np. stacje wodnego i górski
Geografia turyzmu9 U2 7. Ruch turystyczny Wydaje się jcdiuik, że tego rodzaju motywacje są hli/sze
Geografia turyzmu0 IM 7. Kuch turystyczny Według V. Mansfelda
Geografia turyzmu1 I 66    7. Ruch turystyczny Według autora na miano turystyki miej
Geografia turyzmu2 I6H    7. Rucli turystyczny czasu / uwzględnieniem   &n
Geografia turyzmu3 170 7. Kuch turystyczny liilulii 24. Ohs/.tny cluomnm- w Meksyku w IWO r, Typ
Geografia turyzmu7 178 7. Ruch turystyczny Turystyka religijna Niektórzy autorzy uważają że u podst
Geografia turyzmu8 180 7. Kuch turystyczny W połowie Im osiemdziesiątych dla Bermudów wska/mk ten w
Geografia turyzmu9 ik; 7. Kuch turystyczny Iniulia 17,4% i Norwegia IO.K%). /nac/na koneenlim

więcej podobnych podstron