Geografia turyzmu2

Geografia turyzmu2



Mb (i /tiyus|Mitliirowiiliic turystyczne

wielkich aglomeracji miejskich, jak równie/ w tegUmmli chętnie odwiedzanych przez turystów. W Korei Południowej np. głównym czynnikiem lokalizacji pól golfowych jest bliskość Seulu, Pusanu, Tegu i Kwnngdzu (rye. 13), a w mniejszym stopniu atrakcyjność turystyczna danego regionu (wyjątkiem jest jedynie wyspa Dzedżu z 4 polami golfowymi).

Nawet w tej samej rodzinie jej członkowie mogą mieć różne potrzeby rekreacyjne, dlatego w ostatnich latach powstaje coraz więcej ośrodków wielofunkcyjnych, oferujących różne atrakcje sportowo-rekreacyjne i kułturalno-rozrywkowe. W miejscowościach górskich i nadmorskich są zakładane pola golfowe, na terenach nizinnych lub o łagodnym klimacie są budowane sztuczne stoki narciarskie ild.). Obiekty tego typu powstają często na przedmieściach wielkich miast lub w ich pobliżu. Celowość organizowania wielofunkcyjnych ośrodków sportowo-rekreacyjnych i rozrywkowych (polegających na budowaniu w parkach miejskich zespołów kortów tenisowych, basenów, amfiteatrów itp.) potwierdziły m.in. badania przeprowadzone przez L.A. Jonesa i in. [1984] w Edmonton (Kanada), które wykazały, że jest to zgodne z preferencjami osób korzystających z wyżej wymienionych urządzeń, jak również zwiększa zyski sektora zajmującego się usługami tury st y c zn o-rekreacyj ny mi.

Poczynając od XIX w. w organizowaniu wyjazdów turystycznych (zwłaszczt zagranicznych), coraz większy jest udział wyspecjalizowanych biur podróży orai obsługi ruchu turystycznego (usługi przewodnickie, informacja turystyczna, po-Ńtrduielwo itp.). Obok wspomnianego już biura T. Cooka (rozdział 4), które i, połączyło się z francuską firmą Wagons Lits (nowa nazwa Wagons Litl* Cook), do jednych ze starszych biur turystycznych należy amerykańskie biuro Americun lixpress Company. Powstało ono w 1850 r. w wyniku połączenia fi kurierskich Livingston, Wells & Pomeroy’s Express oraz Butterfield, Wasson Company. Na jego czele stali H. Wells (1805-1878) i W.G. Fargo (1818-1881) Przez kilkadziesiąt lat American Express Company zajmowało się wyłącznie usłU gnmi kurierskimi. Dopiero w 1891 r. wprowadziło ono usługi czekowe dla p; dró/nych (biuro American Express Travelers Cheque), a w 1895 r. otworzyło pierw szą filię w Europie (w Paryżu). W 1915 r. w ramach American Express Comp powstał Travel Department (w Nowym Jorku), a w 1918 r. - po przeprowadzę w Stanach Zjednoczonych nacjonalizacji usług pocztowych - American Expre Company zajęło się usługami turystycznymi.

Szczególne znaczenie mają biura podróży, zarówno działające jako tourop latorzy (organizujący i sprzedający imprezy turystyczne), jak również jako agen (zajmujący się wyłącznie sprzedażą imprez). Jak podaje P.J. Sheldon [1986], jed z charakterystycznych cech rynku usług touroperatorskich jest bardzo duża zmifl ilość działających na nim podmiotów. W 1978 r. w Stanach Zjednoczonych dzi lało np. 588 dużych biur podróży, a w 1982 r. 687, przy czym tylko 272 (46 były notowane w obu podanych latach (do 1985 r. przetrwało tylko 34% biur z jestrowanych w 1978 r.) |Sheldon 1986, 3571. O coraz większej roli biur podró

HMi/r świadczyć luki, /c o ile jeszcze w 1984 r. Thomson Holiduys (późniejsze Ihnmson Tour Operations, u polem Thomson fTravel (houp) kontrolowało 19% tynku brytyjskiego, o tyło w 1988 i . juź 42,5% (lounnidcs 1998, 149J.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
13259 skanuj0037 (25) 146 6. Zagospodarowanie turystyczne wielkich aglomeracji miejskich, jak równie
15 "szkielet" tego układu, utworzony przez wielkie aglomeracje miejskie, jak i generalna s
Geografia turyzmu6 .“i. Zasoby i walory turystyczne średnia grubość pokrywy śnic/nej, charakter dnł
Geografia turyzmu8 9H S żiiMiby i walory turystyczne turystycznej jest niemożliwo ilu ustalenia. Ja
Geografia turyzmu0 10.’ % /.iisiil*y i walory turystyczne kloty zoslal założony w 1055 r. w Anaheim
Geografia turyzmu2 HHi *i /.iisoby i walory turystyczne cyzje i zachowaniu Jurystów są wynikiem zmo
Geografia turyzmu3 IM) f. /nn<>s
Geografia turyzmu 0 UW / Km li turystyczny I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII Wyr. IH. Sezonowość
KS. BP LECH KACZMAREK 9 uprawnienia, nieludzki sposób życia w wielkich aglomeracjach miejskich, brak
przestrzenne strefy wpływów wielkich aglomeracji miejskoprzemysłowych. Tworzą się
Ludność koncentruje się głównie w wielkich aglomeracjach miejskichKrajami o największej liczbie ludn
strony66 67 wielkimi aglomeracjami miejsko-przemysłowymi, w mniejszych i bardziej oddalonych ośrodka
Geografia turyzmu5 o; 5. Zasoby i walmy turystyczne szkniiców aglomerat)! Udańsk Sopot < ulyniii
CZŁOWIEK W TURYSTYCE ROLE, POTRZERY, ZACHOWANIA Warsztaty z Geografii Turyzmu i7 ^
Geografia turyzmu H /minii y w Mmlnwiskn s

więcej podobnych podstron