Geografia turyzmu5

Geografia turyzmu5



;..v» 10 IVi*jH'kiywy in/woju turystyki na świeci#

winięlyeh pracowników zagranicznych, doprowadzi lo do zwiększeni* się migracji do krajów wysoko rozwiniętych (tzw. migracje o kierunku Południe-Północ),

-    w krajach wysoko rozwiniętych dalszemu osłabieniu ulegną więzi rodzinne;

•    uwarunkowania globalne:

-    coraz większą rolę w światowej gospodarce będą mieć koncerny ponadnarodowe;

•    uwarunkowania lokalne:

-    w krajach rozwijających się wystąpi konflikt między tendencją do zachowania tożsamości a procesami modernizacyjnymi,

-    pojawi się zwiększony popyt na turystykę zagraniczną ze strony grup społecznych wyróżnianych na podstawie kryteriów etnicznych i religijnych oraz według innych kryteriów związanych ze strukturą społeczną, które zaczną kierować się własnymi potrzebami i preferencjami;

•    uwarunkowania wynikające ze wzrostu świadomości ekologicznej:

-    wystąpi zwiększenie się świadomości społecznej związanej z kwestiami społeczno-kulturowymi i przyrodniczymi,

w środkach masowego przekazu tematyka ekologiczna będzie zajmowad coraz więcej miejsca (np. problem wyczerpywania się zasobów wodnych);

•    uwarunkowania związane z środowiskiem zamieszkania i pracy:

zarówno w krajach uprzemysłowionych, jak i (przede wszystkim) w krajach rozwijających się, nasileniu ulegną procesy urbanizacyjne;

•    uwarunkowania związane z przejściem od gospodarki „usług” do gospodarki „doświadczenia”:

-    wśród turystów zmieni się orientacja związana z dążeniem do kierowania się zakresem i jakością świadczonych usług, na rzecz dążenia do zdobycia unikatowych doświadczeń wymagających osobistego zaangażowania się turysty w podejmowane działania;

•    uwarunkowania marketingowe:

-    w celu zidentyfikowania i przekazania informacji poszczególnym segmentom rynku turystycznego w szerszym stopniu będą wykorzystywane technologie informatyczne.

Jak już wspomniano, jednym z ważniejszych zjawisk w światowej turystyce icsi coraz większa globalizacja gospodarki turystycznej. Oznacza to z jednej strony coraz więcej przemieszczeń turystycznych nic tylko z kraju do kraju, ale z kontynentu na kontynent, a z drugiej strony wiąże się z między narodowy mi przepływami kapitału, rozwojem zagranicznych Inwestycji, powstawaniem ponadnarodowych korporacji itp. Ubocznym skutkiem /Jtt Wiaka globalizacji jest również wchodzenie na rynek turystyczny instytucji ftniMiimwych ! organizacji gospodarczych nie zajmujących się dotychczas usługami turystycznymi. Zjawisko to jest szczególnie widoczne w Stanach Zjednoczonych, gdzie np. mające kilkudziesięcioletnie tradycje sieci hotelowe przejęły firmy specjalizujące się w obrocie nieruchomościami, aktywne na rynku ubezpieczeń medycznych i emerytalnych itp. Jako przykład tendencji typowych dla zjawiska globalizacji gospodarki turystycznej może posłużyć działalność saudyjskiego księcia Al-Walid Ibn Tałal Ibn Abd al-Aziz as--Su’ud (zięcia saudyjskiego króla Fahda). W ciągu ostatnich kilku łat zdołał on wejść w posiadanie m.in.:

•    50% udziałów liczącej 7 hoteli sieci Fairmont Hotels & Resorts (Stany Zjednoczone),

•    30% udziałów dysponującej 33 hotelami sieci Movenpiek Hotels & Resorts (Szwajcaria) - transakcję przeprowadzono w sierpniu 1998 r.,

•    23% akcji systemu hotelowego Four Seasons & Regent Hotels & Resorts (Kanada - Hongkong) - za kwotę 251 min USD,

•    50% akcji „The Plaża Hotel” w Nowym Jorku (za 95 min USD),

•    50% akcji hotelu „Inn on the Park” w Londynie,

•    100% akcji hotelu „Georges V” w Paryżu.

Al-Walid Ibn Tałal Ibn Abd al-Aziz as-SuTid jest ponadto właścicielem 17 innych, mniej renomowanych hoteli (np. hotele sieci Four Seasons w Rijadzie i Damaszku). Według informacji zamieszczonych w prasie światowej w końcu 1997 r. był on także zainteresowany nabyciem 42 hoteli w 15 krajach świata, a w dalszych planach miał zamiar przejąć lub wybudować 40 nowych obiektów (w Europie i na Bliskim Wschodzie), które miały wejść do sieci pod nazwą Planet Hollywood International. Jednak do końca 1998 r. sieć o tej nazwie nie pojawiła się na międzynarodowym rynku hotelowym. Wiosną 1998 r. książę Al-Walid Ibn Talal Ibn Abd al-Aziz as-Su’ud dysponował łącznie 37 163 pokojami hotelowymi, a 1875 pokoi było w obiektach właśnie wznoszonych |Weinslein 1998]. Oznaczało to, że gdyby weszły one w skład osobnego łańcuchu, zajmowałby on aż 19 pozycję na liście największych systemów hotelowych świata.

Należy jednocześnie zwrócić uwagę, że książę Al-Walid Ibn Talal Ibn Abd al-Aziz as-Su’ud inwestuje nie tylko w przedsięwzięcia związane z hotelarstwem. Jednymi z jego pierwszych znanych przedsięwzięć było nabycie jeszcze w 1991 r. 8,3% akcji banku Citicorp (5100 min USD) oraz pi ze jęcie w l‘><)2 r. 6,1% akcji sieci znanych sklepów z luksusową odzieżą I gniunletlą Saks Fifth Avcnue (wartość akcji 80 min USD).

Obok wymienionych firm i spółek dysponuje on dodatkowo: 5% akcji linii żeglugowej akcji Norwegian Cruise Lines (29 min USD) twycenionego na 180 min USD), 14% akcji linii lotniczych Trans World Airlines twiiilość akcji 14 min USD) i 24,2% akcji spółki Disneyland Pnrls, klrtr* w 199*1 i /ostały nabyte za 243 min USD.

Na zakończenie należy dodać, że ksłąża Al*Walili IbW Talal Ibn Abd al-Aziz. as-Stfud był W końcu 1997 r. również posindaewm m iń V* akcji News ('orpo-


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0002 (622) 256 10. Perspektywy rozwoju turystyki na świecie winiętych pracowników zagranicznyc
Geografia turyzmu6 258 10. IVihji* kivwy m/.woju turystyki na świeci* tal i o n (warte 400 min USD)
Geografia turyzmu7 260 Ili
ZESZYT DO KALIGRAFII 3 (10) T— .........Jh : LfiŁJ : S i & w L Znajdź litery h i H ukryt
Geografia turyzmu H /minii y w Mmlnwiskn s
Geografia turyzmu3 4. Historia turystyki 4.1. HISTORIA TURYSTYKI NA ŚWIECIE Z dzisiejszej perspekty
Geografia turyzmu5 .Mo H Zmiany w MmUłWiskti społecznym i przyrodniczym pod wpływem turystyki Tłihf
Geografia turyzmu2 U) H /tiiimiy w Siotlowiskn spolrr/nym ł
Geografia turyzmu2 r 250    IMimowimlr tn/wn
Geografia turyzmu4 Pliimiwuhlo iit/wi■ jii ttu v>.iyki i marketing turystyczny 2.VI to /mówno tu
skanuj0004 (584) 258 10. Perspektywy rozwoju turystyki na świecie ration (warte 400 min USD) i 5% ak
skanuj0007 (495) 10. Perspektywy rozwoju turystyki na świecie 261 Bangkoku kosztowały na początku 19
skanuj0008 (469) 262 10. Perspektywy rozwoju turystyki na świecie Według prognoz Światowej Organizac
skanuj0010 (419) 264 10. Perspektywy rozwoju turystyki na świecie drugiej dziesiątki (dla przypomnie

więcej podobnych podstron