Hejnicka Bezwinska ped og 1

Hejnicka Bezwinska ped og 1



r

U

»!

Wstęp

„...od samego początku świat życia codziennego jest wszechświatem mającym dla nas znaczenie. Jest on strukturą sensu, którą musimy interpretować, by znaleźć w nim nasze miejsce i poznać go. Ta struktura sensu ma swe źródło i została ustanowiona przez ludzkie działanie, nasze własne, naszych współczesnych bliźnich i przodków i to odróżnia rzeczywistość kultury od natury”.

(Alfred Schutz)

Dobrym obyczajem piszących stało się informowanie Czytelnika o tym, kto zabiera głos, dlaczego chce mówić i z jakiego miejsca swoją wypowiedź konstruuje. I właśnie o tym chcę powiedzieć we wstępie.

Rozważania przedstawione w niniejszej pracy koncentrują się na poszukiwaniu sensu poprzez interpretację złożonych relacji między: pedagogiką (jako dyscypliną naukową) — kształceniem (w zakresie pedagogiki) — edukacją (jako społecznym działaniem). Truizmem jest przypomnienie, że między tymi trzema rodzajami działań istnieje ścisły związek, który może być definiowany jako związek „teorii z praktyką”. Sens jego związku wydaje się być możliwy do opisania i wyjaśnienia przy uwzględnieniu kontekstu kulturowo--historycznego.

Perspektywę poznawczą, którą w tej pracy chcę zaprezentować trudno byłoby wpisać w metodologię pedagogiki jako dyscypliny naukowej, bowiem łączę w niej wieloletnie doświadczenie nauczycielskie z doświadczeniem badacza, które wymaga innych kompetencji, a jeszcze na dodatek zamierzam interpretować te różne doświadczenia w kontekście lektur mających mało wspólnego z tym, co za pedagogikę zwykło się uznawać. Wydaje się jednak, że uwzględnienie różnych perspektyw poznawczych i nakładanie na siebie różnych do-

EDUKACJA - KSZTAŁCENIE - PEDAGOGIKA 7


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Hejnicka Bezwinska ped og 54 ! i I i -JSpis treści Wstęp ................................ 7 Fenomen
Hejnicka Bezwinska ped og Teresa Hejnicka-BezwińskaEdukacja - kształcenie - pedagogika (Fenomen pew
Hejnicka Bezwinska ped og 10 Wielkie nadzieje związane były z pracą Stefana Wołoszyna (1992). Jest t
Hejnicka Bezwinska ped og 11 Nie jest oczywiście zaskoczeniem, że interpretacje i oceny tych samych
Hejnicka Bezwinska ped og 12 czania i tzw. teorię wychowania. Tego rodzaju podział nie ma usprawiedl
Hejnicka Bezwinska ped og 13 projekt działań wychowawczych, które przy założonym poziomie kosztów i
Hejnicka Bezwinska ped og 14 Demisty fikać ja źródeł szczególnej atrakcyjności pedagogiki instr
Hejnicka Bezwinska ped og 15 stwa nowoczesnego w warstwie ideowej, kulturowej i materialnej. Nic moż
Hejnicka Bezwinska ped og 16 „naturę ludzką”, mogą być jedynie potworami, „monstrami” lub szaleńcami
Hejnicka Bezwinska ped og 17 rolę w takim rozwoju zdarzeń odegrało zablokowanie naturalnych kanałów
Hejnicka Bezwinska ped og 18 znajdowała swoje uzasadnienie w ideologii epoki nowoczesnej, tzn. sposo
Hejnicka Bezwinska ped og 19 charakterze. Z jednej strony ujawnia się nadal właściwa epoce nowoczesn
Hejnicka Bezwinska ped og 2 świadczeń jest niewyczerpalnym źródłem problemów i okazji do uczenia się
Hejnicka Bezwinska ped og 20 samym władzę i wszelkie przywileje związane z faktem jej posiadania (Bo
Hejnicka Bezwinska ped og 21 1.    Uniwersalnie normatywna, tzn. tworząca uniwersalny
Hejnicka Bezwinska ped og 22 sób pośredni, stosując techniki perswazji — a nie przemocy. W tym miejs
Hejnicka Bezwinska ped og 23 3. Demistyfikacja III:STEREOTYP POTOCZNEGO MYŚLENIA O PEDAGOGICE Uznani
Hejnicka Bezwinska ped og 24 2.    Opisują one rzeczywistość — lub jej fragment — w s
Hejnicka Bezwinska ped og 25 zowanych przeze mnie przedmiotów. Intencją zaś tych zmian był taki dobó

więcej podobnych podstron