Hejnicka Bezwinska ped og 17

Hejnicka Bezwinska ped og 17



rolę w takim rozwoju zdarzeń odegrało zablokowanie naturalnych kanałów komunikacji poprzez wprowadzenie cenzury, które później zaowocowało autocenzurą i mechanizmami selekcji negatywnej w procesie kształcenia i rozwoju naukowego w tej dyscyplinie naukowej, ale nie tylko w niej (Lutyński, 1990).

Instrumentalizacja ideologiczna pedagogiki dokonywała się pod hasłem jej ściślejszego związku z praktyką, co faktycznie oznaczało jej bardziej skutecznie zaangażowanie się w realizację wielkiej utopii komunizmu, określanej u nas mianem „realnego socjalizmu”. W opozycji do pedagogiki ogólnej, dzięki arbitralnemu przyjęciu, iż „Pedagogika jest nauką badającą, w jaki sposób realizować określone, z góry założone i pożądane stany rzeczy” (Muszyński 1876, s. 12) — wyodrębniona została teoria wychowania, w której „...wychowanie jest odróżniane od nauczania. W takim ujęciu wychowanie odnosi się wyłącznie do urabiania tylko pewnej strony osobowości człowieka, podobnie jak nauczanie kształtuje inną, sobie właściwą sferę osobowości. Mówiąc o wychowaniu mamy na myśli zamierzone wpływanie na sferę emocjonalno-motywacyjną jednostki” (Muszyński 1976, s. 10).

Nie trzeba chyba nikogo przekonywać, że te „z góry założone i pożądane stany rzeczy” w ładzie monocentrycznym określało Centrum. Przypomnijmy zatem wypowiedzi kilku minist-iów z okazji inauguracji roku szkolnego, które wyznaczały zkole jej podstawowe zadania4.

1947 „Nie ma i nie będzie miejsca w naszej szkole dla wrogów demokratycznego państwa. Wykorzenimy ze szkoły to wszystko, co jest w niej jeszcze niezgodnego z interesami ludowego państwa”.

1949 „Musicie Polskę Ludową kochać jak skarb największy. Z całego serca nienawidzić musicie wrogów naszej nowej Polski Ludowej. Musicie być szczerymi przyjaciółmi Związku Radzieckiego”.

4 Fragmenty przemówień pochodzą z: P. Sarzyński, Słuchowisko obowiązkowe, „Polityka” z dn. 3.IX. 1994 roku.

38 TERESA HEJNICKA-BEZWIŃSKA

1951 „W pracy nieocenioną pomoc okazuje nam przodująca teoria i praktyka szkolnictwa radzieckiego”.

1953 „Głównym zadaniem pozostaje podniesienie pracy wychowawczej tak, by w pełni wykonać postawione przez tow. Bolesława Bieruta zadanie wychowania nowego człowieka socjalistycznego”.

1968 „Siły wrogie naszej ojczyźnie istnieją nadal, gotowe w każdej chwili nas zaatakować, gdybyśmy nie byli czujni i pozwalali na osłabienie obozu socjalistycznego na jakimkolwiek bądź jego odcinku”.

1975 „To, czego teraz najbardziej potrzebujemy, to socjalistyczny patriotyzm i internacjonalizm, zdyscyplinowanie i poszanowanie zasad współżycia społecznego”.

1980 „Nasza mądrość polityczna każe nam przezwyciężać trudności w spokoju”.

1983 „Szczególną uwagę należy skupić w obecnym czasie — czasie konfrontacji politycznej i ideologicznej — na realizacji ideowej i wychowawczej funkcji szkoły”.

1989 „Nie sposób izolować szkoły od tego, co się dzieje poza jej murami”.

Bardziej wnikliwa analiza przemówień inauguracyjnych poszczególnych ministrów pokazałaby zmianę retoryki; przechodzenie od języka ofensywy ideologicznej i|w poprzez język troski i obietnic — do rezygnacji z indokrynacji bezpośredniej.

0    współpracy zaś pedagogiki projektującej system wychowania socjalistycznego „realizującej z góry założone i pożądane stany rzeczy” może świadczyć fakt, że projekt systemu wychowania w szkole podstawowej przygotowany pod kierunkiem Heliodora Muszyńskiego został w sposób administracyjny narzucony szkołom Uchwalą Kolegium Ministerstwa Oświaty i Wychowania („Życie Szkoły” 1973, nr 7/8).

Pedagogika socjalistyczna może więc być przykładem i eg-zemplifikacją zjawisk towarzyszących włączeniu się pedagogów w realizację utopii, jej wspierania i legitymizowania. Jej siła

1    atrakcyjność polegała na tym (i chyba nadal polega), że również

EDUKACJA - KSZTAŁCENIE - PEDAGOGIKA 39


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Hejnicka Bezwinska ped og Teresa Hejnicka-BezwińskaEdukacja - kształcenie - pedagogika (Fenomen pew
Hejnicka Bezwinska ped og 1 r U »!Wstęp „...od samego początku świat życia codziennego jest wszechśw
Hejnicka Bezwinska ped og 10 Wielkie nadzieje związane były z pracą Stefana Wołoszyna (1992). Jest t
Hejnicka Bezwinska ped og 11 Nie jest oczywiście zaskoczeniem, że interpretacje i oceny tych samych
Hejnicka Bezwinska ped og 12 czania i tzw. teorię wychowania. Tego rodzaju podział nie ma usprawiedl
Hejnicka Bezwinska ped og 13 projekt działań wychowawczych, które przy założonym poziomie kosztów i
Hejnicka Bezwinska ped og 14 Demisty fikać ja źródeł szczególnej atrakcyjności pedagogiki instr
Hejnicka Bezwinska ped og 15 stwa nowoczesnego w warstwie ideowej, kulturowej i materialnej. Nic moż
Hejnicka Bezwinska ped og 16 „naturę ludzką”, mogą być jedynie potworami, „monstrami” lub szaleńcami
Hejnicka Bezwinska ped og 18 znajdowała swoje uzasadnienie w ideologii epoki nowoczesnej, tzn. sposo
Hejnicka Bezwinska ped og 19 charakterze. Z jednej strony ujawnia się nadal właściwa epoce nowoczesn
Hejnicka Bezwinska ped og 2 świadczeń jest niewyczerpalnym źródłem problemów i okazji do uczenia się
Hejnicka Bezwinska ped og 20 samym władzę i wszelkie przywileje związane z faktem jej posiadania (Bo
Hejnicka Bezwinska ped og 21 1.    Uniwersalnie normatywna, tzn. tworząca uniwersalny
Hejnicka Bezwinska ped og 22 sób pośredni, stosując techniki perswazji — a nie przemocy. W tym miejs
Hejnicka Bezwinska ped og 23 3. Demistyfikacja III:STEREOTYP POTOCZNEGO MYŚLENIA O PEDAGOGICE Uznani
Hejnicka Bezwinska ped og 24 2.    Opisują one rzeczywistość — lub jej fragment — w s
Hejnicka Bezwinska ped og 25 zowanych przeze mnie przedmiotów. Intencją zaś tych zmian był taki dobó
Hejnicka Bezwinska ped og 26 życie, dającą receptę jak żyć, jak współżyć z innymi i być szczęśliwym”

więcej podobnych podstron