History (3)

History (3)



Sd.Kfz.173


Ausf.G

JAGDPANTHER

W czasie II wojny światowej armia niemiecka wyposażona była w pojazdy kwalifikowane jako działa samobieżne lub niszczyciele czołgów. Najlepszym pojazdem tego typu okazał się Sd.Kfz. 173Jagdpanther.

Pierwsze Jagdpanthery trafiły na front w 1944 roku. Szybkie i dobrze opancerzone działa samobieżne Sd. Kfz. 173 były bardzo efektywną bronią uzbrojoną w osławione działa 8,8 cm PaK43L/71. Zbyt późne pojawienie się tych pojazdów na froncie a także ich mała ilość nie miała jednak znaczącego wpływu na przebieg wojny.

Dane techniczne:

Załoga - 5; masa całkowita 461; długość - 6,87 m; szerokość - 3.27 m; wysokość - 2,71 m; uzbrojenie -1 x8,8 cm PaK 43/3L 71,1 x MG43

OPIS BUDOWY:

Budowę modelu rozpoczynamy od sklejenia wanny kadłuba, części: 1,1P. 1L. Element ten usztywniamy częściami: T1, T2, T3, T4 podklejonymi tekturą grubości ok. 1 mm. Następnie uzupełniamy wannę częściami: 1a. 1b, 1c, 1d. Części 1P", 1L" podklejamy cz. T28 (1 mm) i przyklejamy z tyłu wanny. Podobnie postępujemy z częściami 2P, 2L (T34, T35). Elementy 1e, 1f, 1g, 1h rozmieszczamy na wannie cz. 1 według rysunku. Podobnie postępujemy z cz. 3, 4. Z części 5 wykonujemy wnętrze wanny i wklejamy do elementu cz. 1. Z elementów 5a, 5b, 5c i części 6. 6a. 6b sklejamy mocowania wałków skrętnych i przyklejamy w oznaczonych miejscach. Części 7P, 7L wzmacniamy cz. T19, T20 (1 mm) i wklejamy do wnętrza wanny. Następnie przyklejamy amortyzatory wykonane według rysunku z części: 8,8a, 8b, 8c. 8d. 8e.

Wałki skrętne wykonujemy z części: 9.10 lub z odpowiednich patyczków według szablonu Gotowe drążki wklejamy według rysunku (UWAGA: ważne jest dobre dopasowanie tych elementów). Wręgę kadłuba sklejamy z części: 11, 11a i cz. T17 (1 mm). Formujemy ją i wklejamy w kadłub. Następnie wklejamy cz. 12P, 12L pogrubione cz. T32, T33 (1mm) i przyklejamy do boków kadłuba. UWAGA: zewnętrzne krawędzie cz. 12 należy zeszlifować pod kątem. Tył kadłuba wykonujemy z cz. 13 + T17 (1mm). Szlifujemy pod kątem i malujemy od wewnętrznej strony. Cz. 14P, 14L przyklejamy według rysunku do części T32, T33.

Podłogę wykonujemy z części: 15, 15a, 15b, 15c. 15d według rysunku. Cz. 16 przyklejamy według rysunku. Z elementów: 17, 17a, 18, 18a, 18" wykonujemy łoże armaty i przyklejamy do cz. 15.

Skrzynię biegów wykonujemy z części: 19. 19a, 19b, 19c, 19d, 19e. 19f, 19g. 19h. 20, 20a, 20b, 20c, 20d, 21, 21a, 21b. 21c, 22. 22a, 22b, 23, 23a, 23b. 23c, 23d. Według rysunków doklejamy pozostałe części: 24,25,26,27.

Panel sterowania wykonujemy z części: 28. 28a i przyklejamy do skrzyni biegów według rysunku.

Kołyskę armaty sklejamy z części: 29 + T12, T13 (1mm). Wklejamy części: 29a, 29b, 29c, 29c1,29ć\ 29c1",

Armatę wykonujemy według rysunku z elementów: 30. 30a, 30b, 30c. Następnie przyklejamy elementy: 31,32,33,39. Cz. 34, 35 wzmacniamy elementami T14, T15 (1 mm) i przyklejamy je do cz. 33. Cz. 36 mocujemy do części 33,39. Z części 37 wykonujemy zamek armaty i przyklejamy go do cz. 33. Do elementu 29 przyklejamy cz. 38. Cz. 40 sklejamy według rysunku i łączymy nimi cz. 29 z cz. 33a (UWAGA: w celu wykonania ruchomej armaty, elementy 40 należy wykonać jako ruchome według własnego pomysłu).

Lufę wykonujemy z części: 41,41a, 41 b. 41c. 41 d. 41e, 41f, 41 g, 41 h. Gotową lufę przyklejamy do cz. 30.

Przedział silnikowy wykonujemy z cz. 42P. 42L + T5, T6 (1 mm)iczęści:43P,43L + T7,T8(1 mm). UWAGA:cz. 42należy zeszlifować pod odpoiwednim kątem.

Silnik modelu wykonujemy z cz. 44 uzupełniając go według rysunku elementami częściami: 45, 46.47. 48. 49, 50, 51, 52, 53,54. Gotowy element wklejamy do komory silnikowej.

Chłodnię i wentylatory sklejamy z części: 61,62 i wklejamy je do wnęki silnikowej. Cz. 63 przyklejamy według rysunku.

Wnętrze nadbudówki pojazdu wykonujemy z części: 65P, 65L. Przyklejamy części: 66,67.68.69. 70. 71,72, 73. 74, 75, 76, 77. 78. Do wnętrza wanny wklejamy siedziska cz. 79 z elementów: 80. 80a. 80b. 80c. 80d sklejamy fotel kierowcy i wklejamy w oznaczonym miejscu Następnie wykonujemy cz. 81 wzmocnioną cz. T11 (1 mm) i cz. 85 + T9 (1 mm). Element 81 uzupełniamy częściami: 82,83,84.

Pociski wykonujemy według rysunku z cz. 101 i rozmieszczamy je na elementach części: 71,72,73,74. Teraz możemy okleić wykonane elementy cz. 86. UWAGA: cz. 86 najlepiej porozcinać na pojedyncze elementy, ułatwi to oklejanie). Następnie przyklejamy cz. 60 od spodu tylnej cz. 86 Cz. 87 wklejamy do wnętrza nadbudówki.

Obudowę jarzma armaty sklejamy z części: 88.88a, T29 (1 mm) i przyklejamy w oznaczonym miejscu do cz. 86. Jarzma k.m. sklejamy z cz. 89. Elementy: 90. 90a, 90b sklejamy i mocujemy do cz. 86.

Górną część nadbudówki uzupełniamy według rysunku włazami i peryskopami, części: 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98. Podstawę anteny sklejamy z części: 99, 99a i przyklejamy do tylnej ściany nadbudówki Właz tylny wykonujemy według rysunku z części: 100, 100a. 100b, 100c, 100d, 100e. 100f, 100g.100h, 100k,100m.

Kadłub uzupełniamy według rysunku częściami: 101, 102, 103,104.105,106,107. Właz silnikowy wykonujemy z części: 108, 109, 110 i mocujemy na zawiasach cz. 111. Następnie uzupełniamy częściami: 112,113,114,115,116,117,118płytę silnikową.

Osłonę jarzma armaty wykonujemy z części: 119, 119a, 119c, 119d i montujemy na lufie.

Wahacze kół nośnych wykonujemy z części: 120, 120a, 120b, 120c i wzmacniamy je od wewnątrz cz. T21 (1mm). Gotowe elementy przyklejamy do wanny w oznaczonych miejscach. Części: 121, 122, 123, 124, 125 sklejamy i rozmieszczamy je według rysunku. Elementy 126 przyklejamy do cz. 13. Cz. 127 wykonujemy z drutu wg szablonu, oklejamy cz. 127a i całość przyklejamy do cz. 13. Cz. 128 wykonujemy według rysunku i przyklejamy do cz. 13 podobnie jak cz. 129, 129a. Lewarek wykonujemy z cz. 130 i przyklejamy do elementów 129. Z części: 131P, 131L. 131aP, 131aL wykonujemy błotniki i przyklejamy je do modelu. Następnie uzupełniamy je cz. 132. Mocowanie koła napędowego sklejamy z cz. 133. 134, 135 i gotową część przyklejamy do wanny.

Koła napędowe sklejamy według rysunku z części: 136. 136a, 136b, 136c. 136d, 136e, 136f. Z części: 137, 137a, 137b, 137c, 137d, 137e. 137f, 137g, 137h wykonujemy koła napinające i montujemy je do wanny poprzez ośki wykonane z cz. 137k. Koła nośne wykonujemy z części: 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146. Należy zwrócić szczególną uwagę na montaż kół (patrz rysunek).

Gąsienice wykonujemy z pasów, części: 147, 147a lub ogniw, cz. 148, wklejając w nie cz. 147c. Gąsienice uzupełniamy według rysunku cz. 147b, 147d.

Pozostałe elementy przyklejamy według rysunków montażowych i rysunku generalnego. W modelu na okładce zostały wykorzystane gąsienice z zestawu firmy Draf-Model.

Z części 149P, 149L wykonujemy ekrany pancerne i montujemy je na cz. 150, które mocujemy według rysunku do błotników cz. 131 aP. 131 aL.    źyc2ymy udanej zabawy,

Kartonowe ABC 16/2006 "JAGDPANTHER” (nr kat. 258) ISSN 1428 -4618 Wyd.l    Nakład 1500szt.


Wydawca: "GPM", tel./fax 042-212-82-16 Adres korespondencyjny: 90-954 tódź 4 skr. poczt. 13 www.gpm.pl

Wszelkie prawa zastrzeżone.

Przedruk i kopiowanie jedynie za zgodą redakcji


Redaguje zespół: Grzegorz Pomorski Katarzyna Płoszajska Dariusz Płoszajski Marcin Kuźniar Pawei Homerski



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
SAM96 Włkle IMstwo Podziemne - tajne struktury państwa polskiego istniejące w czasie II wojny świat
14824 SAM96 Włkle IMstwo Podziemne - tajne struktury państwa polskiego istniejące w czasie II wojny
SAM96 Włkle IMstwo Podziemne - tajne struktury państwa polskiego istniejące w czasie II wojny świat
14824 SAM96 Włkle IMstwo Podziemne - tajne struktury państwa polskiego istniejące w czasie II wojny
W czasie II wojny światowej: W czasie wojny można było spostrzec wielki wpływ harcerzy
Teatr w czasie ii wojny światowej
Struktura państwa polskiego w czasie II wojny światowej Struktura państwa polskiego w czasie II woj
Najwyższe władze II RP w czasie II Wojny Światowej Agresja obu okupantów był sprzeczna z prawem
Stan prawny RP w czasie II wojny światowej W czasie wojny ziemie polskie znalazły się częściowo pod
02 (02) grudzień 1996 r. Slawa jenieckiej szopki dotarła aż do Berlina W czasie II wojny światowej w
Hieronim Delcutowski -„Zapora” Pochodzący z Tarnobrzega „Zapora” w czasie II wojny światowej
Józef Kuraś - „Ogień” Słynny partyzant na Podhalu. W czasie II wojny światowej walczył razem z
MÓJ PORTUGALSKI -SPOTKANIAPolacy w Portugalii w czasie II wojny światowej wykład dr.hab. Jana
Druga fala demokratyzacji rozpoczęła się w czasie II wojny światowej. W Ameryce Łacińskiej Urugwaj
Daleki Wschód w czasie II wojny światowej- układ sil, działania wojenne i ich skutki. Od początku wo
49 Miejsce przechowania: do r. 1939 Museum fLir Vdlkerkunde (?) w Berlinie; zaginął w czasie II wojn
pol okupant w1 Bez tytułu Polityka okupantów (ZSRR i III Rzeszy) wobec Polaków w czasie II wojny świ
historia techhniki kolos 25.01 2012 Ownii Historia techniki >prow.i»an zafiCientowy. , U Przód w

więcej podobnych podstron